جند نمونه طرح درس روزانه زبان و ادبیات فارسی 1و2
طرح درس روزانه به شیوه ی همیاری درس: زبان فارسی پایه : اول دبیرستان معلّم: حبیب غفاری
تاریخ: 7/8/93 زمان جلسه:30دقیقه موضوع:درس هشتم(افعال ماضی) تعداد دانش آموزان:22
1 |
اهداف و عناوین |
تعلیم انواع افعال ماضی |
2 |
اهداف کلی |
دانش آموزان باید: 1- بن های ماضی ومضارع را یاد بگیرند. 2- زمان های ماضی ومضارع را تشخیص دهند. 3- بتوانندصفت مفعولی بسازند. 4- چگونگی صرف فعل رابیان کنند. 5- فعل های ماضی ساده واستمراری را بشناسند 6-تفاوت فعل های ماضی نقلی ،بعید والتزامی رابدانند. 7-از مصدرهای داده شده افعال خواسته شده را بنویسند. |
3 |
اهداف رفتاری |
1- ابتدا به توضیحات معلم گوش بدهند. 2- نکات مهّم توضیحات معلّم را یادداشت کنند. 3- به صورت فردی ،سپس گروهی و فعال فعل هارا در متونی که معلّم از قبل فراهم کرده و در اختیار آن ها قرار داده است، تشخیص می دهند و به پرسش های مستمر معلّم پاسخ می دهند. |
4 |
پیش دانسته ها و ارزشیابی ورودی |
1-دانش آموزان درس گذشته را خوب یاد گرفته باشند .2- شکل های مختلف زبان راآموخته باشند. 3- تمرین های درس گذشته را به طور کامل حل کرده باشد. |
5 |
انتخاب وسایل کمک آموزشی متناسب با محتوای درس |
1- ماژیک رنگی و وایت برد 2- کتاب درسی3-متون مناسب جهت تعمیق یادگیری 4- نرم افزار مناسب آموزشی |
6 |
فعالیت های مربوط به معلّم |
1- سلام و احوال پرسی و حضور و غیاب 2 دقیقه **2- اجرای ارزشیابی ورودی 5 دقیقه 3 - آماده سازی ( ایجاد انگیزه ) 2دقیقه5- تدریس درس جدید 16 دقیقه 6-ارزشیابی پایانی وتکلیف 5دقیقه |
7 |
به کارگیری روش کارایی گروهی |
1- معلّم متن هایی که از پیش فراهم کرده است در اختیار دانش آموزان قرار می دهد تا با استفاده از آموخته های خود و مطالبِ کتاب درسی آن ها را مطالعه و بررسی کنند و فعل ها و انواع آن را در نمونه ها تشخیص دهند. جمله ها باید طوری انتخاب شوند که انواع فعل های ماضی در آن ها باشد و از معنا و مفهوم اخلاقی و فرهنگی برخوردار باشند. 2- بعد از آن دانش آموزان را با توجه به تعداد، شرایط و امکانات کلاس به گروه های 3 نفری تقسیم می کنیم، به صورتی که در هر گروه ، دانش آموزان زرنگ، متوسط و ضعیف باشند. در این مرحله از دانش آموزان میخواهیم در مدت معین افعال را در نمونه ها بررسی کنندوسپس با گروه هم فکری نموده و با دلیل و منطق و استدلال به نتیجه مفید و کامل برسند. توجه: دانش آموزان در این مرحله نباید به کتاب مراجعه کنند، معلّم به هنگام همکاری گروه ها باید دائماً کار آن ها را باز نگری کند، از آن ها سؤال بپرسد، به آن ها کمک کند و به طور کلی شرایطی فراهم کند که دانش آموزان هم از نظر فراگیری مهارت های اجتماعی و هم مهارت های یادگیری تقویت شوند و کاری کند که دانش آموزان در گروه فعال باشند. |
8 |
ارزشیابی پایانی و تکلیف |
معلّم نمره ی فردی و گروهی دانش آموزان را بررسی می کند و از میزان یادگیری آن ها آگاه می شود. اگر روند آموزش به صورتی باشد که دانش آموزان درس را یاد گرفته باشند، تکالیف آنها را برای جلسه بعد مشخص می کند. |
*****************************************************************************************************
طرح درس روزانه ادبیات فارسی2 موضوع درس : درآمدی بر ادبیات دوران جدید (شعر)
تعداد دانش آموزان : 22 نام دبیر : حبیب غفاری
هدف کلی |
آشنائی با ادبیات دوران جدید وشیوه های معاصرپس ازنیما |
زمان |
||||||||||||||||||||||||
|
1.انواع شعرمعاصر پس ازنیمارابشناسد وتوضیح دهد. ( درک وفهم ) 2.با شاعرانی که در این نوع شعر هاتبحر داشته اندآشنا شده آثار آنها را نام ببرند. ( دانش ) 3.بتواند انواع شعر معاصرپس از نیما راازنظروزن.قافیه.آهنگ وتخیلات شاعرانه تشخیص دهد. (تجزیه وتحلیل) 4.بتواندمتن درس داروگ بدون غلط ورعایت علائم نگارشی بخواند. ( درک و فهم) 5.آرایه های ادبی موجود در متن را بشناسد. (تجزیه وتحلیل) 6.محتوای درس را در چند درس به طور خلاصه وبه نثر ساده بنویسد. (درک وفهم ) 7.بتواند شعر رابه زبان ساده برگرداند. (کاربرد) 8.نوع شعر داروگ،انتظار، باغ من را از نظر وزن، قافیه و اهنگ و کاربرد تخیلات شاعرانه بشناسید (تجزیه و تحلیل) |
|||||||||||||||||||||||||
اهداف جزئی |
پس ازپایان تدریس انتظار دارم فراگیران : |
|||||||||||||||||||||||||
رئوس مطالب |
1.معرفی نیما به عنوان مبتکر شعر نو. 2.شیوه های شعر نو پس از نیما. 3. آشنایی با سه قالب شعرنو از جهت وزن.اهنگ.قافیه وتخیلات شاعرانه. 4.معرفی شاعرانی که در این قالبها شعر سروده اند. 5.شرح وتوضیح واژه های مشکل درس. 6.اشاره به آرایه های بارزادبی که تاکنون با آنها آشنا شده اند. |
|||||||||||||||||||||||||
روش تدریس رسانه های آموزشی فعالیتهای قبل از شروع درس |
همیاری-.قصه گویی فعال-.الگوی ایفای نقش-.پرسش وپاسخ-.نمایشی گچ-تخته سیاه-تخته پاک کن-کارتهای رنگی برای گروه بندی-تابلو آماده قبلی با سوالات طراحی شده از درس –سی دی سلام واحوال پرسی-توجه به حالات روحی وجسمی دانش آموزان- حضوروغیاب- بررسی تکالیف-گروه بندی وطراحی گروهها به شکل هندسی متناسب با فضای کلاس |
3دقیقه |
||||||||||||||||||||||||
ارزشیابی تشخیصی آزمون رفتار ورودی |
از درس مایع حرف شویی با سوالاتی نظیر سوالات زیر ارزشیابی به عمل می آید. 1.درس مایع حرف شویی اثر کیست؟چند اثر از وی نام ببرید. 2.درس مایع حرف شویی از نظر زبان وبیان چه نوع نوشته ای است. 3در مورد طنز وانواع آن توضیح دهید. چند طنز پرداز معروف را نام ببرید. |
4دقیقه |
||||||||||||||||||||||||
آماده سازی وایجاد انگیزه |
به منظور آماده سازی وایجاد انگیزه تصویری از نیما را بدون ارائه هیچ گونه کلامی بالای تخته سیاه نصب می کنیم. |
|||||||||||||||||||||||||
ارائه درس جدید |
با نام خدای جهان آفرین درس را اغاز می کنم ابتدا توسط یکی ازدانش اموزان در مورد نیما وشیوه ی ابتکاری او و ادبیات نوین وانواع شعر نو توضیح داده می شود.سپس دانش اموزان به روش الگوی ایفای نقش با شاعرانی که در این نوع شعرها تبحر داشته اند اشنا میشوند .بعد با خواندن از روی درس به شیوه ی سوال وجواب نکات تخصصی شعر را یاد آور می شوم و سعی می کنم نوع شعر را با توجه به وزن وقافیه وتخیلات شاعرانه به دانش اموزان معرفی می کنم . در ضمن شرح درس آرایه ها ی ادبی بارز درس را برای دانش اموزان با سوال پرسیدن وگرفتن پاسخ از انها توضیح می دهم. |
15 دقیقه |
||||||||||||||||||||||||
جمع بندی ونتیجه گیری |
.ازمطا لب یاد داده شده این نتایج به دست می اید . .دانش اموزان با شاعرانی چون نیما ،سهراب سپهری ،اخوان ثالث وسبک وشیوه ی آنها اشنا می شوند. 2.دانش اموزان با انواع شعر معاصر و ویژگی هر یک آشنا می شوند. 3.نوع شعر داروگ ،باغ من وانتظار را با توجه به انواع شعر معاصر تشخیص می دهند. 4.دانش آموزان می توانند آرایه های موجود در درس را تشخیص بدهند لغات وعبارات مشکل را معنی کنند. |
2 دقیقه |
||||||||||||||||||||||||
ارزشیابی پایانی |
در ارزشیابی پایانی دانش آموزان به سوالات زیر پاسخ می دهندومن با دقت پاسخ ها را گوش می دهم ونقاط قوت وضعف آنها رابررسی می کنم. 1.شعر داروگ، باغ من وانتظار هر کدام در چه قا لبی سروده شده اند.
2.با کشیدن جدولی نظیر جدول زیر بر روی کارتهای آما ده شده ی قبلی از دانش آموزان می خواهم جدول زیر را با گذاشتن علامت مثبت ومنفی ونام بردن شاعران کامل کنند.
|
4 دقیقه |
||||||||||||||||||||||||
تعین تکلیف |
از دآنش اموزان می خواهم در جلسه آ ینده ضمن قرائت درس جدید به پرسشها ی درس پا سخ دهند.وگروه ستاره وشقایق از کتابهای معرفی شده نمونه ها یی از شعر سپید ،موج نو ونیمایی را انتخاب و به کلاس بیاورند. |
1 دقیقه |
||||||||||||||||||||||||
فهرست سوال یادداشت مطالب پیش بینی نشده |
در این مرحله اگر دانش اموزان سوالاتی داشته باشند پاسخ میدهم واگر احیاناً مطالبی مطرح شد که قبلاٌ پیش بینی نشده بود یادداشت می کنم. |
1 دقیقه |
***********************************************************************************
مشخصات کلی : |
نام درس : زبان فارسی 1 پایه : اوّل |
رشته : عمومی درس : اول |
موضوع : زبان مدت جلسه : 40 دقیقه |
طرح درس روزانه زبان فارسی (1) تهیه کننده : غفاری حبیب |
||||
هدف کلی : آشنا کردن دانش آموزان با ماهیت و اهمیت آن |
||||||||
رئوس مطالب |
اهداف جزئی |
اهداف رفتاری |
رفتار ورودی |
ارزشیابی تشخیصی |
||||
1-شناخت زبان
2-تعریف زبان
3-توانش و کنش زبان
4- پیچیدگی زبان
5-گستردگی زبان
6-رابطه ذهن و زبان |
دانش آموز در حین درس باید : 1- دلیل پیچیدگی و گستردگی زبان را بداند . 2ـ تعریف زبان را بداند . 3- با زبان و ویژگی های آن آشنا شود . 4ـ قابلیت های زبان را در زندگی روزمره بداند . 5ـ اهمیت شناخت زبان را از طریق علمی بداند . 6- مقصود از ارتباط زبانی را بداند .
|
در پایان این درس از دانش آموز انتظار می رود : الف )حیطهی شناختی( دانش ): 1ـ دشواری های شناخت زبان را نام ببرد . 2ـ علت گستردگی زبان را توضیح دهد. 3ـ اهمیت زبان را در زندگی توضیح دهد . 4ـ ویژگی های اصلی زبان را توضیح دهد . 5- منظور از نظام را در تعریف زبان توضیح دهد . ب ) حیطه ی عاطفی ( نگرش ): 1ـ به مباحث درسی با دقت توجه کند. 2- در فرایند یاد دهی یادگیری مشارکت فعال داشته باشد . 3ـ برای تکمیل آموخته ها و تهیه مطالب جدید ، از خود علاقه نشان دهد. 4- در انجام تکالیف و طرح سؤالات جدید،مسئولانه وبا همیاری شرکت نماید . ج ) حیطهی روانی- حرکتی( مهارت یا کنش): 1- توانایی برقراری ارتباط بین آموخته ها ( امور نظری ) و امور عینی را کسب نماید . 2- توانایی تشخیص و کاربرد مهارت های زبانی در برقراری روابط اجتماعی را کسب کند . 3ـ توانایی تشخیص پیچیدگی و گستردگی زبان را دارد . |
دانش آموز اوّل دبیرستان : 1ـ میداند زبان منحصر به انسان است . 2ـ انسان موجودی اجتماعی است و زبان مهم ترین ابزار ارتباطی است 3- زبان یک توانایی ذهنی است که انسان را از حیوان جدا می سازد . |
طبق تجارب گذشته ی خود: 1-زبان را تعریف کنید . 2- زبان چه فوایدی دارد ؟
3- چرا زبان بایدآموخته و شناخته شود ؟ 5ـ مهمترین ابزار ارتباطی انسان چیست ؟ |
||||