راه روشن2

مباحث معرفتی ، بصیرتی ، قرآنی ، اجتماعی و سیاسی

راه روشن2

مباحث معرفتی ، بصیرتی ، قرآنی ، اجتماعی و سیاسی

راه روشن2
بسم الله الرحمن الرحیم
با نام و یاد خداوند حاضر و ناظر این بلاگ جهت ترویج و تبلیغ مباحث معرفتی و بصیرتی ایجاد شده است امیدوارم که مفید فایده باشد

خدایا چنان کن سر انجام کار
تو خوشنود باشی و ما رستگار
تبلیغات
Blog.ir بلاگ، رسانه متخصصین و اهل قلم، استفاده آسان از امکانات وبلاگ نویسی حرفه‌ای، در محیطی نوین، امن و پایدار bayanbox.ir صندوق بیان - تجربه‌ای متفاوت در نشر و نگهداری فایل‌ها، ۳ گیگا بایت فضای پیشرفته رایگان Bayan.ir - بیان، پیشرو در فناوری‌های فضای مجازی ایران
نویسندگان
پنجشنبه, ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۳، ۱۰:۴۰ ق.ظ

سِرّ نی در نینوا می‏‌ماند اگر زینب نبود

کربلا در کربلا می ماند اگر زینب نبود 

افسران - سِرّ نی در نینوا می‏‌ماند اگر زینب نبود +صوت

آن هنگام که خبر ولادت حضرت زینب(س) را به پیامبر(ص) دادند، آن حضرت فرمود: «نوزاد را نزدم بیاورید»، وقتی که زینب(س) را به نزد او بردند، فرمود: به حاضران و غایبان وصیت و سفارش می‏‌کنم که احترام این دختر را پاس دارند، همانا این دختر شبیه حضرت خدیجه(س) است.


در این تشبیه اسراری عمیق نهفته است و بیان‌‏کننده آن است که همان‏‌گونه که وجود پربرکت حضرت خدیجه(س) برای پیشرفت اسلام دارای آثار بسیار مبارک و کارساز بود و هم‏چون مادری، اسلام را پرورش داد و همه امکانات خود را برای پیشرفت اسلام با کمال ایثار نثار کرد، زینب(س) نیز این‏‌گونه به جا پای جده‏‌اش خدیجه(س) پا نهاد و از اسلام حمایت کرد و نهضت عاشورا را که حادثه‌‏ای عظیم برای نجات اسلام از دستبرد ناپاکان بود، پروراند و همه امکاناتش را در این ‏راه نثار نمود.


زینب کبری


زینب(س) شخصیتی است که پیامبر(ص) صبر کرد که نامگذاری او از جانب خداوند بزرگ صورت گیرد، جبرئیل نزد پیامبر(ص) آمد و عرض کرد: «خداوند به تو سلام می‌‏رساند و می‌‏فرماید: «نام این دختر را زینب بگذار، چراکه این نام را در لوح محفوظ نوشته‌‏ایم.» واژه «زینب» از دو کلمه زین و اب، ترکیب یافته که به‏‌معنای زینت پدر است، این نام برای حضرت زینب(س) نشان‏‌دهنده آن است که روش و منش او، مایه زینت و سرافرازی پدرش حضرت علی (ع ) خواهد بود، در این مقایسه زیبا نیز به عظمت زینب(س) پی می‏‌بریم، چراکه وجود پربرکت حضرت علی(ع) یعنی یگانه حامی پیامبر(ص)، نخستین ایمان‌‏آورنده به اسلام و بزرگ‏ترین فداکار دین اسلام، در حدی که گفتند: 

اسلام در آغاز به اخلاق پیامبر(ص) و شمشیر علی(ع) و اموال انفاق شده خدیجه(س) پیشرفت نمود، بنابراین زینب(س) به قدری به حضرت علی(ع) نزدیک بود، که راهکارهای زندگی‌‏اش، روش و منش امیرمؤمنان علی(ع) را می‌‏آراست و موجب سرافرازی و سربلندی علی(ع) بود.


حضرت زینب(س) در ۱۵ رجب سال ۶۲ هجری قمری از دنیا رفت. بانوی قهرمانی که پس از شهادت امام حسین، ارائه نهضت عاشورا را به دوش کشید و پرچمدار این قیام بود، در ضمن سفری که به همراه همسر گرامی‏‌شان عبدالله‏‌بن جعفر به شام داشتند، به لقاءالله پیوستند و بدن مطهر آن بانوی بزرگوار در همان‏جا دفن گردید.


ولادت، همسر و فرزندان‏


حضرت زینب کبری(س) در روز پنجم جمادی الاولی سال پنجم یا ششم هجری قمری در شهر مدینه منوّره متولّد شدند. نام مبارک آن‏ بزرگوار زینب و کنیه گرامی‏‌شان، ام‌‏الحسن و ام‌‏کلثوم و القاب آن‏‌حضرت عبارتند از: صدّیقة الصغری، عصمة الصغری، ولیة اللّه العظمی، ناموس الکبری، شریکة الحسین(ع) و عالمه غیر معلّمه، فاضله، کامله و…



پدر بزرگوار آن‏‌حضرت، اوّلین پیشوای شیعیان حضرت امیرالمؤمنین علی‏بن ابیطالب(ع) و مادر گرامی آ‌ن‌‏بزرگوار، حضرت فاطمه زهرا(س) می‌‏باشد. همسر گرامی آن‌‏حضرت، عبداللّه فرزند جعفربن ابیطالب بود. در کتاب اعلام الوری برای آن بانوی بزرگوار سه پسر به نام‌‏های علی، عون و جعفر و یک دختر به نام کلثوم ذکر شده است.


هوش و ذکاوت بی‌‏نظیر


صاحب کتاب اساور من ذهب درباره حافظه و ذکاوت آن بانوی بزرگوار چنین می‏‌نویسد: در اهمیت هوش و ذکاوت آن بانوی بزرگوار همین بس که خطبه طولانی و بلندی را که حضرت صدیقه کبری فاطمه زهرا(س) در دفاع از حق امیرالمؤمنین(ع) و غصب فدک در حضور اصحاب پیغمبر اکرم(ص) ایراد فرمودند، حضرت زینب(س) روایت فرموده است.


و ابن عباس با آن جلالت قدر و علو مرتبه در حدیث و علم، از آن‌‏حضرت روایت نموده و از آن‏‌حضرت به عقیله تعبیر می‏‌کند. چنان‏چه ابوالفرج اصفهانی در مقاتل می‏‌نویسد: ابن عباس خطبه حضرت فاطمه(س) را از حضرت زینب(س) روایت کرده و می‏‌گوید: حدثتنی عقیلتنا زینب بنت علی(ع)..» دقت کنیم که حضرت زینب(س) با این‏که دختری خردسال (یعنی هفت ساله و یا کمتر) بود، این خطبه عجیب و غرّاء که محتوی معارف اسلامی و فسلفه احکام و مطالب زیادی است را با یک‏‌مرتبه شنیدن حفظ کرده و خود یکی از راویان این خطبه بلیغه و غراء می‌‏باشد.


علاقه ویژه زینب به امام حسین(ع)



علامه جزایری در کتاب (الخصائص الزینبیه) می‌‏نویسد: وقتی‏که حضرت زینب(س) شیرخوار و در گهواره بود، هرگاه برادرش حسین(ع) از نظر او غایب می‏‌شد، گریه می‌‏کرد و بی‏‌قراری می‌‏نمود. هنگامی‏‌که دیده‏‌اش به جمال دل‏آ‌‌‌رای حسین(ع) می‏‌افتاد، خوشحال و خندان می‏‌شد. وقتی‏‌که بزرگ شد، هنگام نماز قبل از اقامه، نخست به چهره حسین(ع) نگاه می‏‌کرد و بعد نماز می‏‌خواند.
با حسین بودن شرط ازدواج زینب(س) با عبدالله‏


گفته‌‏اند: حضرت امیرالمؤمنین(ع) هنگامی‏‌که زینب(س) را به پسر برادرش عبدالله‌‏بن جعفر تزویج کرد، در ضمن عقد، شرط نمود هر گاه زینب خواست با برادرش حضرت امام حسین(ع) سفر رود، او را از آن منع نکرده و باز ندارد و چون عبدالله‌‏بن جعفر خواست حضرت امام حسین(ع) را از سفر عراق باز دارد و حضرت آن‌‏را نپذیرفت و عبدالله مأیوس و نومید گردید، دو فرزندش عون و محمد را فرمان داد که به همراه آن‌‏بزرگوار به عراق روند و در برابر آن‌‏حضرت جهاد و کارزار نمایند.


شجاعتی نظیر حسین(ع)


درباره آن بانوی بی‏‌نظیر بیشتر راجع به حضور ایشان در کربلا و همراهی برادر بزرگوارشان و هم‏چنین سرپرستی اسرای کربلا و ابلاغ پیام عاشورا سخن گفته شده است. شجاعت حسین(ع) در خواهرش زینب(س) هم بود؛ زینب(س) هم در مقام شجاعت قطع نظر از جهت امامت، چیزی کم از حسین(ع) ندارد قوت قلبش به برکت اتصالش به مبداء تعالی راستی محیرالعقول است. شیخ شوشتری می‏گوید: اگر حسین(ع) در صحنه کربلا یک میدان داشت، مجلله زینب(س) دو میدان نبرد داشت: میدان نبرد اولش مجلس ابن زیاد و دومی مجلس یزید پلید.


زینب و گذشتن از راحتی دنیا


او در خانه شوهرش از کمال وسایل موجود به بهترین وجهی برخوردار است، غلام‏ها و کنیزها و وسایل راحتی؛ غرض زینب در چنین خانه‌‏ای زندگی می‏‌کند که هیچ کسری ندارد، ناگهان می‌‏بیند حسین(ع) می‌‏خواهد حرکت کند، تمام خوشی‏ها و راحتی‌‏ها را رها می‏‌کند و خود را در دریای ناراحتی‏‌ها و ناملایمات می‌‏افکند.


زینب از حسین(ع) جدا نمی‏‌شود


ابن عباس گفت: یا حسین! اگر خود مجبور به رفتن هستی، زنان را با خود همراه مبر. زینب(س) چون این سخن را شنید، سر از کجاوه بیرون کرد و گفت: ابن عباس! می‏‌خواهی مرا از برادرم حسین جدا کنی؟! من و جدایی از حسین؟! هرگز.


اسارت افتخار زینب و رمز ماندگاری قیام عاشورا


پس از حادثه کربلا حضرت زینب(س)، حدود یک سال و شش ماه زندگی کرد. حضرت در کاروان اسیران، همراه دیگر بازماندگان قافله کربلا به کوفه و سپس به شام برده شد. اگرچه رهبری بازماندگان بر عهده امام سجاد(ع) بود، زینب کبری(س) نیز سرپرستی را برعهده داشت. 

سخنرانی قهرمانانه زینب(س) در کوفه، موجب دگرگونی افکار عمومی شد. وی در برابر نعره مستانه عبیدالله‏‌بن زیاد، آن‏گاه که به پیروزی‌‏اش می‌‏نازید و می‌‏گفت: «کار خدا را با خاندانت چگونه دیدی؟!» با شهامت و شجاعت وصف‏‌ناپذیری گفت: جز زیبایی چیزی ندیده‌‏ام. شهادت برای آنان مقدر شده بود.


آنان به‌‏سوی قربانگاه خویش رفتند، به‌‏زودی خداوند آنان و تو را می‌‏آورد تا در پیشگاه خویش داوری کند». آن‏گاه که ابن زیاد دستور قتل امام سجاد را صادر کرد، زینب(س) با شهامت تمام، برادرزاده‌‏اش را در آغوش گرفت و گفت: اگر خواستی او را بکشی مرا هم بکش. به‏‌دنبال اعتراض زینب(س)، ابن زیاد از کشتن امام پشیمان شد.


کاروان آزادگان به دمشق رفت. در شام نیز زینب(س) توانست افکار عمومی را دگرگون نماید. یزید جلسه‌‏ای به‌‏عنوان پیروزی ترتیب داده بود و در حضور بازماندگان واقعه کربلا، سر بریده حسین(ع) را در تشت نهاد و با چوب‏دستی به صورتش می‏‌زد، زینب کبری(س) با سخنرانی خویش غرور یزید را در هم کوفت و او را از کرده خویش پشیمان کرد.


سرانجام یزید مجبور شد کاروان را با احترام به مدینه برگرداند. در مدینه نیز زینب(س)، پیام‌‏آور شهیدان، ساکت ننشست. او با فریادش مردم مدینه را بر ضد حکومت یزید شوراند. حاکم مدینه در پی تبعید حضرت زینب(س) برآمد. به نوشته برخی، حضرت به شام سفر نمود و در همان‏جا درگذشت. برخی دیگر گفته‌‏اند: حضرت به مصر هجرت نمود و در تاریخ پانزدهم رجب سال ۶۲ هجری درگذشت.


اگر جهاد حسین‌‏بن علی(ع) خوب جنگیدن و خوب شهید شدن بود، جهاد خواهرش خوب تبلیغ کردن و خوب سخن گفتن و ابلاغ پیام شهیدان بوده است. اسیران اهل بیت(ع) خصوصاً زینب کبری(س) در مسیر کربلا تا کوفه و از کوفه تا شام و دیگر نقاط، زمینه‌‏های انقلاب و تحولی عظیم را ایجاد کردند: افشاگری‌ها، پیا‌م‌‏رسانی‌ها، بیدارکردن مردم از خواب غفلت و بیان حقایق، ازجمله کارهایی بود که اسرا خصوصاً زینب(س) توانستند انجام دهند. از میان تمامی اسیران، اقدامات و عملکرد زینب(س) تأثیر به‏‌سزایی داشت و تحولات عظیمی به‌‏وجود آورد؛ چراکه این مخدره، از امتیازاتی برخوردار بود که او را در کارهایش موفق می‏‌کرد؛ امتیازاتی از قبیل: وقت‌‏شناسی، عقل و تدبیر، فصاحت و بلاغت، شجاعت و شهامت و…


زینب کبری(س) همچون مادر گرامی‏‌اش فاطمه زهرا(س) دارای فضایل و مناقب بسیاری بود. چنان‏چه به دیده دقت و تعمق در القاب ایشان نگریسته شود، معلوم می‏‌شود که این مخدره چه شأن و مرتبه‌‏ای داشته است. زینب را عقیله بنی‏‌هاشم، عالمه غیر معلمه، معصومه صغری، امینه الله و فهیمه غیر مفهمه، ولیده الفصاحه، رضیعه الولایه، الفصیحه، الکامله و… لقب داده‌‏اند و این القاب و بسیاری از القاب دیگر، همه حکایت از فضیلتها و منقبتهای بی‌‏شمار این مخدره مظلومه دارد. آری! یکی از نکات مهم که تاریخ به آن گواهی می‏‌دهد،


نقش حقیقت‏‌مدارانه و روشنگرانه حضرت زینب(س) پس از جریان کربلا و شهادت سیدالشهدا(ع) است که آن‏‌حضرت در حقیقت مسیر انقلاب عاشورا را در دل انحرافها هدایت کردند. پیروزی نهضت عظیم حسینی مرهون زحمات و تلاشهای بی‏‌وقفه زینب کبری(س) است. ولایتمداری و دفاع از حجت خدا تا پای جان در سراسر لحظات اسارت این بانوی بزرگوار، موجب شد نهضت کربلا جاوید و ماندگار مانده و به سرمنزل مقصود برسد.


موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۳/۰۲/۲۵
حبیب غفاری

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی