سوالات متن تاریخ ادبیات (2) همراه با پاسخ های تشریحی (قسمت 6)
درس پانزدهم
1- شعر دورهی بیداری از چه نظر توانست با جنبش مشروطیت همگام شود؟ از نظر محتوا
2- کدام عوامل جریان نوگرایی در شعر را شدت بخشید؟ جنگ جهانی اول، کودتای 1299 و فروپاشی قاجار
3- چرا قالبهای سنتی شعر، قدرت بیان مسائل حیات اجتماعی معاصر را نداشتند؟ زیرا قالبهای سنتی به قواعد و ضوابط سختگیرانه در شعر پای بندی استواری داشتند.
4- روزنامهها با پیوند به حیات فکری و اجتماعی، از چه ابزاری برای سرعت بخشیدن به تحول و بیداری بهره گرفتند؟ ادبیات و شعر
5- کدام نوع شعر، به پسند و سلیقهی مردم نزدیک شده و توفیقهایی به دست آورده است؟ فکاهیات سیاسی
6- چرا بحث «کهنه و نو» در روزنامه ها مطرح شد؟ چون ضرورت تحولی بنیادین حس میشد.
7- شاعران در «غزل» به جای معشوق سنتی، چه چیزی را توصیف کردند؟ مام وطن
8- عنوان «سعدینو» به کدام شاعر اختصاص یافته بود؟ ایرج میرزا
9- اعضای انجمن ادبی «دانشکده» چه کسانی بودند؟ گروهی از جوانان ادیب و با ذوق بودند که هدف آنها ترویج معانی جدید در لباس شعر و نثر قدیم و تعیین حدود انقلاب ادبی بود.
10- مقالهی انتقادآمیز «مکتب سعدی» در کدام روزنامه درج شد؟ زبان آزاد
11- کدام نویسنده مقالهی دنبالهدار «عصیان ادبی» را نوشت؟ تقی رفعت
12- روزنامهای که «تقی رفعت» در آن مقاله نوشت، چه نام داشت؟تجدد
13- کدام شاعر از لحاظ ادبی نخستین نظریهپرداز «شعر نیمایی» بود؟ تقی رفعت
14- سرانجام « تقی رفعت» چه شد؟ پس از شکست دموکراتها، تقی رفعت خودکشی کرد.
15- شعر «قصهی رنگ پریده» از کیست؟ نیما یوشیج
16- سرانجام مناقشات جناحهای نوگرا و سنتگرا چه بود؟ پیروزی نسبی نوگرایان
17- « تقی رفعت » از نظر سیاسی جانبدار چه کسانی بود؟ جانبدار فرقهی دموکرات و هم رزم خیابانی بود.
18- «فکاهیات سیاسی» کدام قالبهای ادبی را برای بیان برگزیدند؟ ترانه، تصنیف، مستزاد و ترجیع بند
19- چرا «سنتگرایان» میکوشیدند موضوع تازه را در قالب شعر سنتی بریزند؟ برای پیشگیری از یک انقلاب تهاجمی و ویرانگر بر ضد سنتهای دیرینه
---------------------------------------------------------
درس شانزدهم
1- منظومهی «قصهی رنگ پریده» در چه قالبی سروده شده است؟ مثنوی
2- نیما در منظومهی «قصهی رنگ پریده» جهان را چگونه می بیند؟ به شکلی شاعرانه و از دریچهی چشم خود
3- منظومهی «قصهی رنگ پریده» و «ای شب» در کدام نشریه منتشر شد؟ نوبهار
4- نام معلم دلسوز «نیما» که او را به خط شاعری انداخت که بود؟ نظام وفا
5- «نیما» در آغاز نوجوانی به کدام سبک، شعر میگفت؟ سبک خراسانی
6- چه کسی با آوردن قسمتهایی از اشعار نیما در کتاب «منتخبات آثار» خود در محافل ادبی آن روز شگفتی برانگیخت؟ محمد ضیاء هشترودی
7- پیامدهای سیاسی- اجتماعی کودتای 1299 برای «نیما» چه بود؟ شاعر دل آزردهی یوش را به کنارهگیری از تهران و اجتماع واداشت.
8- مجموعه داستان «یکی بود یکی نبود» اثر کیست و در چه سالی منتشر شد؟ جمالزاده، 1301
9- رمان «تهران مخوف» اثر کیست؟ مشفق کاظمی
10- انتشار شعر«افسانه» چه اثری داشت؟ خشم ادیبان و انتقاد و اعتراض آنها را برانگیخت.
11- عنوان نخستین شعر نیما که کاملاً ازاد از قید تخیل و وزنآرایی و قافیه بندی گذشتگان بود، چه نام داشت؟ ققنوس
12- «نیما» در تهران همکاری قلمی خود را با کدام مجله آغاز کرد؟ مجلهی موسیقی
13- عنوان مقالهها و نوشتههای نیما در آن سالها چه بود؟ ارزش احساسات
14- شعر «ققنوس» چگونه شعری است؟ شعری است تمثیلی که میتوان آن را کنایهای از سرگذشت خود شاعر دانست.
15- دگرگونی محتوایی، از نظر نیما چیست؟ نیما شعر را نوعی زیستن و شاعر را فرزند راستین زمان خود میدانست.
16- کار «هنر» از نظر «نیما» چیست؟ نشان دادن تصویر انفرادی و عینی و نه تصویهای ذهنی و قراردادی
17- سرودن شعر «تمثیلی» از چه دورهای به طور مشخص در شعر فارسی رایج میشود؟ عصر نیما
18- شکل و قالب شعر در دورهی «نیما» چه تغییری میکند؟ دگرگونی اوزان و رویگردانی از تساوی پارهها، بیاعتنایی به ضرورت قافیه در مقاطع مشخص، از ویژگیهای شکل و قالب است.
19- نیما، قطعه شعر «افسانه» را به چه کسی تقدیم کرده است؟ نظام وفا