راه روشن2

مباحث معرفتی ، بصیرتی ، قرآنی ، اجتماعی و سیاسی

راه روشن2

مباحث معرفتی ، بصیرتی ، قرآنی ، اجتماعی و سیاسی

راه روشن2
بسم الله الرحمن الرحیم
با نام و یاد خداوند حاضر و ناظر این بلاگ جهت ترویج و تبلیغ مباحث معرفتی و بصیرتی ایجاد شده است امیدوارم که مفید فایده باشد

خدایا چنان کن سر انجام کار
تو خوشنود باشی و ما رستگار
تبلیغات
Blog.ir بلاگ، رسانه متخصصین و اهل قلم، استفاده آسان از امکانات وبلاگ نویسی حرفه‌ای، در محیطی نوین، امن و پایدار bayanbox.ir صندوق بیان - تجربه‌ای متفاوت در نشر و نگهداری فایل‌ها، ۳ گیگا بایت فضای پیشرفته رایگان Bayan.ir - بیان، پیشرو در فناوری‌های فضای مجازی ایران
نویسندگان
شنبه, ۲۲ آذر ۱۳۹۳، ۱۰:۱۹ ب.ظ

منظور از اسماء در سوره‌ی بقره آیه 31 چیست؟

 منظور از اسماء در سورهی بقره آیه 31 چیست؟

1- عده ای از مفسران هم بر این باورند که منظور فوائد ، امتیازات ، و نامهای حیوانات را خدا به آدم یاد داد و اینکه هر حیوانی به چه کاری میآید.4

2- از امام صادق(ع) نیز روایتی نقل شده که حضرت منظور از اسماء را نام کوهها، درهها، بیابانها، و حتی نام فرش زیر پای خود، میدانند.5

3- در تفسیر نمونه می خوانیم:

خداوند به آدم علم اسرار آفرینش را آموخت تا از اسرار معنوی و مادی آنها آگاه شود تمام موجودات را بشناسد و نام همه را بداند و حتی از خواص آن مطلع باشد ...،استعداد نام گذاری اشیاء را به او ارزانی داشت تا بتواند اشیاء را نام گذاری کند.6

4- عدهای از مفسرین با تاکید بر روایاتی که نقل میکنند معتقدند: اسمائی که خداوند به حضرت آدم نشان داده است همان انوار طیبهی حضرت محمد و علی و فاطمه و حسن و حسین ـ علیهم الصلاة والسلام ـ بوده است.7

حال که ازنظرات مختلف آگاه شدیم توجه شما را به نظری آیت الله جوادی آملی ـ حفظه الله ـ که در واقع شرحی بر نظر علامه طباطبائی(ره) می باشد ، جلب می نمایم تا معنای آیه شریفه واضحتر شود:

مراد از اسماء همان حقائق غیبی عالم است که به لحاظ «سمه» بودن و نشانهی خدا بودن، به «اسم» موسوم شده است، حقائقی که با شعور و عاقل، و مستور به حجاب غیب، و مخزون عندالله، و در عین حال خزاین اشیای عالمند.

موجودات عالیه ای که همهی حقایق عالم شهود ، تنزل یافته و رقیقه ای از آنان است و همهی آنچه در آسمان و زمین مشاهده میشود از نور و بهای آنان مشتق شده است، و به خیر و برکت آنها نزول یافته... به هر حال آنچه به آدم تعلیم شد و به او ارائه گردید همان حقائق عالیه عالم، موسوم به «اسماء الله» است و احتمالاً عبارت از همان «مفاتح الغیب» در آیهی «وعنده مفاتح الغیب» (انعام / 59 ) و «خزائن» در آیهی «و ان من شیی الا عندنا خزائنه» (حجر / 21 ) است.8

اما در مورد ملائکه میتوان به دو صورت مطلب را بیان نمود:

صورت اول: چرا خداوند با وجودی که میداند این انسان اهل فساد در زمین و خونریزی می باشد، باز او را خلق کرد؟ برای پاسخ به این پرسش توجه شما را به کلام علامه طباطبائی(ره) جلب می نمایم:

در این میان مصلحتی هست که ملائکه قادر بر ایفای آن نیستند و نمی توانند آنرا تحمل کنند ولی این خلیفه زمینی قادر بر تحمل و ایفای آن هست . آری انسان از خدای سبحان کمالاتی را نشان می دهد و اسراری را تحمل می کند که در وسع و طاقت ملائکه نیست . این مصلحت بسیار ارزنده و بزرگ است و به طوریکه مفسده فساد و سفک دماء را جبران می کند.9

آری با دقت در آیات مورد بحث و روایات ذیل آن چنین به نظر می رسد که گویا مقصود از «انی اعلم ما لاتعلمون» و جریان تعلیم اسماء به حضرت آدم، و وقایع بعد از آن، این است که هر چند عدهای در نسل این آدم پیدا می شوند که اهل فساد و خونریزی هستند اما در مقابل، در بین این افراد انسانهایی پیدا می شوند که یا خلیفهی خدا و غیب آسمانها و زمین و مظهر اسماء جلال و جمال خدا می شوند و به مقام اسم اللهی میرسند، و یا بیش از ملائکه و بهتر از ملائکه قدرت و ظرفیت دارند که اسماء خداوندی را به چشم دل شهود کنند. در حالی که تا این اندازه معرفت، و شهود از دست شما (= ملائکه) بر نمیآید.

صورت دوم : اگر خداوند همان طور که به آدم اسماء را آموخت، به ملائکه هم میآموخت آنها نیز عالم به اسماء میشدند و در نتیجه، شایستهی خلیفة الله شدن می شدند .!!!

برای یافتن جواب این پرسش باید توجه داشت که: اولاً خداوند متعال همان حقائق اسماء را که بر آدم عرضه کرد ـ و آدم با قدرت درک و ظرفیتی که داشت توانست آن اسماء را درک و شهود کند ـ به ملائکه نیز عرضه کرد، و خود آنها نتوانستند درک کنند چنانچه در ادامهی همین آیه میخوانیم: «ثم عرضهم علی الملائکه» و آنها در جواب گفتند: «سبحانک لا علم لنا الا ما علمتنا

ثانیاً تفاوت ملائکه و آدم، در آموزش دادن و ندادن خداوند نبود، بلکه تفاوت اساسی در ظرفیت و استعداد و سعهی وجودی بود که حضرت آدم برای دریافت اسماء داشت و ملائکه آن ظرفیت را نداشتند.

نتیجهگیری:

1. با بیانی که از اسماء مطرح شد به خوبی معلوم می شود که اکثر نظرات مفسران قابل جمع میباشد و میتوان گفت: وقتی حضرت آدم به اسمائی که خزائن آنچه در آسمان و زمین است، و غیب آسمانها و زمین میباشند. آگاه می شود، پس در واقع به همهی اسرار آفرینش و لغات و اسماء کوهها و درهها و همهی مخلوقات و.... آگاه میشود. چنانچه میگویند: «چو صد آمد نود هم پیش ماست

2. و در مورد بخش دوم هم بیان شد که تفاوت در نحوهی آموزش خداوند به آدم و ملائکه نبود بلکه تفاوت در استعداد و ظرفیت وجودی آدم و ملائکه بود. که یکی توانست دریافت کند و دیگری نتوانست.

معرفی کتاب:

برای آگاهی بیشتر در این موضوع مراجعه فرمایید به:

1. ترجمه تفسیر المیزان، ج 1، آیات مربوطه .

2. تفسیر تسنیم، ج 3 .

3. تفسیر نمونه، ج 1.

4. تفسیر صافی، ج 1، ص 96.

5. تفسیر صدر المتالهین، ج2، ص 318.

 

1 . ابن عباس و سعید بن جبیر و بیشتر مفسران بنقل از مجمع البیان ج 1 ص 118.

2 . مجمع البیان ج 1 ص 118و التبیان ج 1 136.

3 . به نقل ازمجمع البیان ج 1 ص 118.

4 . به نقل از مجمع البیان ج 1 ص 118و تفسیر جوامع الجامع، ج 1، ص 36.

5 . مجمع البیان، ج 1، 118.

6 . تفسیر نمونه ج 1، ص 121.

7 . تفسیر فرات، کوفی، ج 1، ص 56، و تفسیر امام حسن عسگری، ج 1، ص 217، و البرهان، ج 1، ص 163. و نور الثقلین، ج 1، ص 54.

8 . تسنیم، ج 3، ص 169.

9 . ترجمه المیزان، ج 1، ص 178.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۳/۰۹/۲۲
حبیب غفاری

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی