چرا باید از پیامبر و ائمه اطهار (ع) و ولایت فقیه اطاعت کنیم ؟
اطاعت از ائمه هدی (ع) دستور صریح خدا (مطابق آیات و روایات )
چرا باید از
پیامبر و ائمه اطهار (ع) و ولایت فقیه اطاعت کنیم ؟
دلیل وجوب اطاعت
از پیامبر اکرم (ص) و ائمه اطهار (ع) همان وجوب اطاعت از خداوند تبارک و تعالی است
چرا که اطاعت پیامبراکرم (ص) و ائمه هدی (ع) دستور صریح خداوند متعال است یعنی
اطاعت از پیامبر(ص) و امامان معصوم (ع) حتی نائبان خاص و عام آن حضرات صلوات الله
علیهم دقیقاً در حکم اطاعت از خداوند منان و احکام اسلام و قرآن است و بس .
سوره نساء آیه 59 : ای کسانی که ایمان آورده اید اطاعت کنید خدا را و اطاعت کنید رسول خدا را و اطاعت کنید اولی الامر (صاحبان ولایت را که دوازده امام معصوم (ع) و جانشینان حقیقی و نصب عام ایشان هستند)...
.یا ایها الذین امنوا اطیعوا الله و اطیعوا الرسول و اولی الامر منکم . فان تنازعتم فی شیئٍ فردوه الی الله و الرسول ان کنتم
تومنون بالله و الیوم الاخر ذلک خیر و احسنُ تاویلاً
سوره نساء آیه 80 : هرکس اطاعت کند از رسول خدا قطعا اطاعت کرده است از خدا....
من یطع الرسول فقد اطاع الله و من تولی فما ارسلناک علیهم حفیظاً
سوره آل عمران آیه 31 : بگو ای پیغمبر به مردم اگر شما دوست خدا هستید پس تبعیت کنید از من و مطیع و فرمانبردار - من که پیامبر او هستم - باشید.
قل ان کنتم تحبون الله فاتبعونی یحببکم الله و یغفرلکم ذنوبکم و الله غفور رحیم
سوره نساء آیه 69 : و کسانی که اطاعت کنند از امر خدا و رسول خدا ایشان محشور می شوند با کسانی که نعمت داد خدا بر ایشان از پیغمبران و راستگویان و شهیدان و صدیقین....
من یطع الله و الرسول فاولئک مع الذین انعم الله علیهم من النبیین و الصدیقین و الشهدا و الصالحین و حسن اولئک رفیقاً
سوره آل عمران آیه 32 : بگو به مردم اطاعت کنید خدا و رسول خدا را پس اگر برگردند از حکم تو ای پیغمبر کافر هستند....
قل اطیعوا الله و الرسول فان تولوا فان الله لا یحب الکافرین
سوره احزاب آیه 36 : و سزاوار نباشد برای هیچ مرد مومن و زن مومنه ای که اختیار کند حکم دیگری هرگاه حکم کند خدا و رسول خدا کاری را برای او بلکه باید مطیع و فرمانبردار باشد و چون و چرا نکند...
و ما کان لمومن و لا مومنه اذا قضی الله و رسوله امراً ان یکون لهم الخیره من امرهم و من یعص الله و رسوله فقد ضل ضلالاً مبیناً
امام صادق (ع) : مبادا شیفته چیزی شوید که خداوند بر شما حرام کرده زیرا هرکس پرده ی حرمت خدا را در این دنیا بدرد خداوند میان او و بهشت و نعمتها و خوشی و مقام ارجمند پایدار و دائمی آنجا که برای اهلش مقرر شده برای همیشه جدائی افکند. روضة الکافی جلد 1 صفحه 4
امام صادق (ع) : بدانید که هرچه را خداوند دستور داده که از آن دوری کنید آنرا حرام فرموده ( و این دستور دلیل بر حرمت آن است ) و از آثار رسولخدا (ص) و سنت ( و روش ) او پیروی کنید و از هوای نفس و آراء خود پیروی نکنید که گمراه شوید ، زیرا گمراه ترین مردم در پیشگاه خدا آن کسی است که از هوای نفس و رای خود بدون راهنمایی خدا پیروی کند. روضة الکافی جلد 1 صفحه 9
امام صادق (ع) : مبادا در محرماتی که خداوند در ظاهر و باطن قرآن حرام کرده اصرار ورزید در صورتیکه خدای تعالی ( درباره پرهیزکاران ) فرموده : (( و بر آنچه کرده اند دانسته اصرار نورزند )) ( سوره آل عمران آیه 135 ) روضة الکافی جلد 1 صفحه 13
امام صادق (ع) : بدانید جز این نیست که خدا دستور داده و نهی فرموده تا در آنچه دستور داده فرمانبریش کنند و از آنچه نهی فرموده خودداری کنند ، پس هرکه پیروی از دستور او کرد اطاعت او را کرده و بر خیری که نزد او است رسیده و هرکه خودداری نکند از آنچه نهی فرموده نافرمانی او را کرده و اگر بر همین حال نافرمانی بمیرد خداوند به رو در آتش دوزخش اندازد. روضة الکافی جلد 2 صفحه 14
امام صادق (ع) : بر شما باد به فرمانبرداری خدا تا می توانید که خدا است پروردگار شما. روضة الکافی جلد 1 صفحه 14
امام صادق (ع) : بدانید که اسلام همان تسلیم است و تسلیم همان اسلام پس هرکه تسلیم گشت محققا مسلمان شده و هرکه تسلیم نشد مسلمان نیست ، و هرکه خوش دارد که به حد نهائی احسان و نیکوکاری رسد باید فرمانبرداری خدا را کند زیرا هرکه فرمانبرداری خدا را کرد بحد نهائی احسان رسیده است. روضة الکافی جلد 1 صفحه 14
امام صادق (ع) : و بدانید آنان که منکرند آنها تکذیب کنندگانند ، و تکذیب کنندگان همان منافقان و دو رویانند ، و خدای عزوجل درباره منافقین فرموده و گفته اش حق است : (( همانا منافقین در پائین ترین طبقه دوزخند و برای آنان یاوری نخواهی یافت )) ( سوره نساء آیه 145 ) روضة الکافی جلد 1 صفحه 15
امام صادق (ع) : و هرکه دوست دارد که بداند خدا او را دوست دارد باید به اطاعت خدا عمل کند و از ما پیروی کند ، آیا نشنیده اید گفتار خدای عزوجل را که به پیامبرش (ص) فرماید : (( بگو اگر خدا را دوست دارید مرا پیروی کنید تا خدا شما را دوست بدارد و گناهان شما را بیامرزد ، )) ( سوره آل عمران آیه 31 ) روضة الکافی جلد 1 صفحه 20
امام صادق (ع) : به خدا سوگند هرگز بنده ای فرمانبرداری خدا را نکند جز آنکه خداوند پیروی ما را در فرمانبرداری او داخل گرداند ، و به خدا پیروی نکند بنده ای از ما جز آنکه خدا دوستش دارد ، و به خدا هیچگاه بنده پیروی ما را وا مگذارد جز آنکه ما را دشمن دارد و به خدا هیچگاه کسی ما را دشمن ندارد جز آنکه نافرمانی خدا را کرده و هرکه در حال نافرمانی خدا بمیرد خداوند او را خوار گرداند و به رو در آتش دوزخ اندازد ، و ستایش از آن خدا پروردگار جهانیان است. روضة الکافی جلد 1 صفحه 20
امام صادق (ع) : اگر چنانچه مردمی خدای یگانه و بی شریک را پرستش کنند ، و نماز را بر پا دارند ، و زکات بدهند ، و حج خانه خدا را به جا آورند ، و ماه رمضان را روزه دارند ، سپس به چیزی که خدا کرده ( یا فرموده ) یا پیغمبرش (ص) ساخته ( یا فرموده ) اعتراض کنند و بگویند : که چرا بر خلاف آن نساخته ( یا چرا فلان سخن را فرموده ) ؟ یا در دل خود چنین اعتراضی کنند ( گرچه به زبان نیاورند ) به همین گفته هایشان و اعتراضشان مشرک شوند ، سپس امام (ع) این آیه را تلاوت فرمود : (( نه چنین است به پروردگار تو سوگند ایمان نیاورند تا به داوری بگزینند تو را در آنچه سر زده است بین ایشان و سپس نیابند در دلهای خویش چاره ای از آنچه تو قضاوت کرده ای و تسلیم شوند تسلیم شدنی )) ( سوره نساء آیه 65 ) سپس حضرت صادق (ع) فرمود : بر شما است که تسلیم باشید. اصول کافی جلد 4 صفحه 115
حضرت صادق علیه السلام فرمود: هر که در خدا و رسولش شک کند کافر است. اصول کافى جلد 4 صفحه 98
حضرت صادق علیه السلام : مردم بشناسائى ما و مراجعه بما و تسلیم شدن ( در برابر گفتار و دستورات ما ائمه (ع) ) ماءمورند ، سپس فرمود: و اگر چه روزه بگیرند و نماز گزارند و گواهى دهند که معبودى جز خداى یگانه نیست ؛ ولى پیش خود فکر کنند که بما مراجعه نکنند ( و سخنانمان را گوش نکنند ) به همین گفتار مشرک گردند. اصول کافى جلد 4 صفحه 114
امام باقر علیه السلام درباره قول خداى تبارک و تعالى ((و هر که کار نیکى انجام دهد، براى او نسبت به آن نیکى افزائیم 22 سوره 42 )) فرمود: انجام دادن کار نیک ، تسلیم بودن نسبت به ما، و راست بودن به امام است و اینکه بر ما دروغ نبندد. اصول کافى جلد 2 صفحه 236
مجلسى (ره ) از مرحوم طبرسى نقل مى کند که در تفسیر آیه گفته است : هر که طاعت و عبادتى انجام دهد علاوه بر دادن ثواب به او، نیکى آن را مى فزائیم ، و راست بودن با ائمه مراد این است که : اخبار راست و درست را از آنها روایت کند: و مراد بدروغ نبستن بر آنها این است که : اخبار جعلى و دروغ را به آنها نسبت ندهد.
زید شحام گوید: به امام صادق علیه السلام عرض کردم : در نزد ما مردى است که نامش کلیب است او هر دستورى که از شما مى رسد، مى گوید من تسلیمم ، از این رو ما او را کلیب تسلیم نامیده ایم ، حضرت به او رحمت فرستاد و سپس فرمود: مى دانید تسلیم چیست ؟ ما سکوت کردیم . خودش فرمود: به خدا تسلیم فروتنى است ، خداى عزوجل فرماید: ((کسانى که ایمان آوردند و کارهاى شایسته کردند و در برابر پرودگارشان فروتنى نمودند 23 سوره 11)). اصول کافى جلد 2 صفحه 236
کامل تمار گوید: امام باقر علیه السلام فرمود: ((براستى که مؤ منان رستگارند 1 سوره 23 )) میدانى کیانند؟ عرض کردم : شما بهتر مى دانید، فرمود: براستى که مؤ منان تسلیم شوندگان رستگارند تسلیم شوندگان همان نجیبانند، پس مؤ من غریب است و خوشا حال غریبان . (یعنى چون مؤ من با تسلیم کمیاب است پس او غریب است ، زیرا هم انس ندارد و انس تنها با خداست. اصول کافى جلد 2 صفحه 236
ابوبصیر گوید: امام صادق علیه السلام راجع به قول خداى عزوجل ((کسانیکه سخنان را مى شنوند و از نیکوترش پیروى مى کنند، تا آخر آیه 18 سوره 39 )) فرمود: ایشان تسلیم شوندگان در برابر آل محمدند، همان کسانیکه چون حدیثى شنوند، کم و زیادش نکنند، و چنانکه شنیده اند تحویل دهند. اصول کافى جلد 2 صفحه 237
مقصود ار روایاتیکه در این باب ذکر شد تسلیم بودن و گردن نهادن شیعیانست در برابر ائمه هدى علیهم السلام نسبت به او امر و نواهى و حالات مختلف و اوضاع گوناگون ایشان ، و عدم اعتراض و انتقاد در مقام زبان و دل نسبت به آنچه از ایشان صادر مى شود.
پیداست که پایه و ریشه عقاید شیعه و نیز اصل واقع و حقیقت اینست که : خدا براى رهبرى و هدایت بشر بعد از پیغمبر اسلام دوازده نفر مشخص و مخصوص را معین فرموده و ایشانرا از خطا و لغزش و گناه معصوم داشته و عین حقیقت و واقع را بآنها الهام کرده است ، غیر از ایشان هر بشرى در دنیا جایزالخطاست ، گناه و آلودگى دارد، اشتباه و فراموشى عارضش شود و از گمراهى و پشیمانى مصون نباشد، بعد از پیغمبر اسلام (ص ) تنها 12 نفر بودند که بشهادت تاریخ و حتى دشمنانشان هیچیک از این نقائص دامنگیر آنها نبود پیداست که وقتى انسان باور کرد که چنین ، پیشوایانى دارد، از دل و جان تسلیم آنها میشود و رشته اطاعت و انقیادشانرا بگردن میاندازد، زیرا میداند که عقل و فکر و فراست و تیزبینى و دور اندیشى ایشان از خود او و از تمام افراد بشر معاصر خود بهتر و برتر است و هر چند عقیده او نسبت بامام و رهبرش سست تر باشد، فرمانبرى و گردن نهادن او در برابر آن رهبر کمتر و ضعیف تر است .
از روایات این باب بدست میآید که در میان شیعه افرادیکه ائمه خود را بخوبى شناخته و تسلیم و منقاد محض ایشان گشته اند، وجود دارند، اما بسیار اندک و غریب وارند و نیز در این روایات ذکر لازم و اراده ملزوم است ، یعنى اگر چه منطوق صریح آنها اینستکه : تسلیم امام و پیشواى خود باشید، ولى مقصود اینستکه : امام و پیشواى خود را بخوبى بشناسید تا طبعا و ناچار تسلیمش شوید و بدانید که آنگاهست که ایمان شما کامل شود، نماز و روزه و حج شما سود بخشد، خدا ثواب شما را زیاد کند، رستگار شوید و، و، و، پروردگارا بحق ائمه معصومین علیهم السلام آنها را چنانکه هستند بما معرفى کن تا چنانکه باید مطیع و تسلیمشان باشیم .