اجتهاد امام خامنه ای را چه کسانی و در چه تاریخی تأیید کردند؟
اجتهاد امام خامنه ای را چه کسانی و در چه تاریخی تأیید کردند؟
لازم توجه داشته باشیم که اصولاً مرجعیت دارای معیارها و شرایط علمی و
عملی متعدد میباشد که تعداد اندکی از میان مجتهدین و علمای هر عصر به این درجه
نائل می شوند و در میان این مراجع هم گاهی فقط یک نفر به عنوان مرجع کل و ریاست عامه
شیعیان مطرح میشود.
مهم ترین شرایط و معیارهای مرجعیت عبارتند از:
فقاهت، عدالت، دیانت (تقوی)،
اعلمیت، شجاعت،زمان شناس، رسوخ در علم وکثرت تحقیقات و تألیفات، مدیریت امور مسلمین ، فتوی دادن و تقلید برخی مقلدان و... .
نکته قابل ملاحظه در این شرایط این است که مسأله مرجعیت امری نیست که یک شبه و یا
با معرفی و تبلیغات بتوان آن را به کسی اعطاء کرد، زیرا علاوه بر داشتن شرایط علمی
و عملی مطروحه ، احراز این شرایط و به تعبیری شهرت یافتن در کسب این شرایط در میان
بزرگان و مجتهدان حوزه و عموم مردم، نیز مورد توجه است.این مطلب نیز امری نیست که
به صورت آنی ایجاد شود، بلکه تدریجی است و پس از سالها مجاهدت علمی و عملی بشاید حاصل شود و سپس مورد پذیرش سایر مجتهدان و مجامع علمی حوزه های علمیه قرار گیرد
.
امام خامنه ای یک فقیه و مجتهد عادل است و این گونه نیست که فقاهت و اجتهاد را در زمان تصدی مقام رهبری یا ریاست جمهوری بدست نیاورده باشند بلکه قبل از انقلاب آن را کسب نموده بودند.
برای تبیین این موضوع اجمالاً به سابقه تحصیلات و تدریسات معظم له اشاره می شود.
معظم له در سن 14 سالگی دروس حوزوی را در مشهد شروع و ادبیات عرب را
در مدرسه سلمان خان به پایان می رسانند. و شرایع را هم نزد پدر بزرگوارشان و دروس
سطح را در مدرسه نواب به پایان میرساند. خلاصه در سن 16 سالگی در درس خارج مرحوم آیه
الله العظمی میلانی شرکت میکند چون از استعداد خاصی برخوردار بود لذا کم نظیر بود
که جوانی در سن 16 سالگی بتواند در درس خارج شرکت نماید. معظم له تا سال 1337 در
مشهد در کنارتحصیل مجدانه به تدریس صرف و نحو، فقه و اصول مشغول می شوند.
از سال 1337 تا 1343 در قم به تحصیل و تدریس اشتغال داشتند و در محضر اساتیدی چون
آیات عظام میرزا احمد مدرس یزدی، آیت الله حاج شیخ هاشم قزوینی و میرزا جواد اقا
تهرانی و مرحوم امام و آیت الله بروجردی و آیت الله حاج شیخ مرتضی حائری بهره می
جستند.
مدتی هم در نجف اقامت داشتند و در دروس خارج آیت الله حکیم, خویی و شاهرودی و میرزا باقر زنجانی, میرزا حسن یزدی و ... شرکت می کردند.
حضرت آیت الله فاضل لنکرانی می فرماید ایشان ( مقام معظم رهبری) اهل نظر و اجتهاد هستند. 20 سال قبل از انقلاب وقتی در مشهد، در مسجد گوهرشاد با ایشان برخورد کردم. آن موقع ایشان از مدرسین محترم مشهد بودند. پرسیدم چه چیزی تدریس می کنید فرمودند مکاسب که مکاسب از مهم ترین و مشکل ترین کتب علمی حوزه است . به نظر من ایشان (مقام رهبری) یک فقیه و یک مجتهد است به نظر من کسی که در سالهای طولانی در جهان سیاست، اساتیدی چون امام امت داشته و خودش دارای استعداد سرشار است چنین فردی داری مقامات بلند از درک سیاسی است. {روزنامه رسالت، 22/3/68.}
آیت الله امینی می فرماید: حضرت
آیت الله خامنه ای _ دامت برکاته _ در فقاهت و اجتهاد به مرتبه ای است که برای تصدی
مقام ولایت و رهبری، صلاحیت کامل دارد. {درر الفوائد فی اجوبه القائد، ص 19}
آیت الله مؤمن می
فرماید: هنگام رای گیری در مجلس خبرگان برای
رهبری حضرت آیت الله خامنه ای اجتهاد معظم له با قیام هیأت شرعیه نزد این جانب ثابت
بود؛ ولی بعدا به واسطه حضور در جلسات مباحثه فقهی، شخصا به اجتهاد ایشان پی بردم و
اکنون شهادت می دهم که معظم له، مجتهدی عادل و جامع الشرایط می باشد.{ درر الفوائد
فی اجوبه القائد، ص 21.}
آیت الله یوسف صانعی می فرماید: آیت
الله خامنه ای، نه تنها مجتهد مسلم می باشد، بلکه فقیه جامع الشرایط واجب الاتباع می
باشد.{درر الفوائد فی اجوبه القائد، ص 17.}
آیت الله جوادی آملی می
فرماید: اجتهاد و عدالت حضرت آیت الله جناب آقای حاج سید علی خامنه ای _ دامت
برکاته _ مورد تایید می باشد. لازم است امت اسلامی _ ایدیهم الله _ در تقویت رهبری
معظم له در بذل نفس نفیس، ازهیچ گونه نثار و ایثار دریغ نفرمایید. {درر الفوائد فی
اجوبه القائد ، ص 19.}
بنا بر این مقام معظم رهبری پس از سالها تدریس و تحقیق در متون دینی به مقام
مرجعیت نیز دست یافتند. در این باره جامعه مدرسین حوزه علمیه قم که مرکب از
دهها مجتهد مطلق و چندین مرجع تقلید میباشد حضرت آیتالله خامنهای، را به
مرجعیت پذیرفتند. اعلامیه جامعه مدرسین به این معناست که حداقل شانزده نفر از
مجتهدان و خبرگان ایشان را مرجع تقلید جامعالشرایط میدانند.
هم چنین در هنگام تصدی ولایت امر پس از رحلت امام خمینی(ره)، آیتاللهالعظمی اراکی(ره) و آیتاللهالعظمی
گلپایگانی(ره) اجتهاد
ایشان را تایید کردند.
با توجه به این که همه رسالههای عملیه نوشتهاند که اگر دو نفر عادل خبره به اجتهاد کسی شهادت دهند، اجتهاد او قابل قبول است میتوان گفت، آیتالله خامنهای یک فقیه و مجتهد عادل و جامعالشرایط میباشند که این مراتب علمی را در طی دورانی طولانی چه قبل و چه بعد از انقلاب به دست آوردهاند و این امر مورد تصدیق بسیاری از اهل علم و اجتهاد بوده و هست.
سابقه تحصیلاتی ایشان در حوزههای علمیه مشهد، قم و نجف و شرکت در
درس اساتید بزرگواری در این سه حوزه نشانگر این مطلب است. نکتهای که در پایان
لازم است به آن اشاره شود اینکه، مقام معظم رهبری هنگام انتخاب شدن به رهبری به
عنوان مرجع مطرح نشدند، بلکه تنها به عنوان مجتهد جامعالشرایط و آگاه به مسائل و
زمان، مطرح بودند.
اما پس از گذشت چندین سال و حائز شدن شرایط مرجعیت، ایشان توسط جامعه مدرسین
حوزه علمیه قم، که مرکب از برجستهترین علمای مجتهد حوزه میباشد، به عنوان
مرجع تقلید معرفی شدند. بنابراین میتوان مشاهده کرد که در مقام علمی و فقهی ایشان
هیچگونه شبهه و اشکالی جاری نیست، مقام سیاسی و عملکرد سیاسی اجتماعی ایشان نیز
که طی سالیان اخیر برای هر آگاه منصفی روشن بوده نیاز به بیان ندارد.
شاید بسیاری از شبهاتی که همواره و خصوصاً در زمان کنونی در این زمینه ترویج می شود به این جهت باشد که ایشان در مقام خود درایت و کارآمدی فوقالعادهای داشته مانع به ثمر رسیدن اهداف شوم دشمنان بودهاند، از این رو سیل اتهامات و ایرادات را نسبت به ایشان وارد میکنند.