راه روشن2

مباحث معرفتی ، بصیرتی ، قرآنی ، اجتماعی و سیاسی

راه روشن2

مباحث معرفتی ، بصیرتی ، قرآنی ، اجتماعی و سیاسی

راه روشن2
بسم الله الرحمن الرحیم
با نام و یاد خداوند حاضر و ناظر این بلاگ جهت ترویج و تبلیغ مباحث معرفتی و بصیرتی ایجاد شده است امیدوارم که مفید فایده باشد

خدایا چنان کن سر انجام کار
تو خوشنود باشی و ما رستگار
تبلیغات
Blog.ir بلاگ، رسانه متخصصین و اهل قلم، استفاده آسان از امکانات وبلاگ نویسی حرفه‌ای، در محیطی نوین، امن و پایدار bayanbox.ir صندوق بیان - تجربه‌ای متفاوت در نشر و نگهداری فایل‌ها، ۳ گیگا بایت فضای پیشرفته رایگان Bayan.ir - بیان، پیشرو در فناوری‌های فضای مجازی ایران
نویسندگان

فلسفه بعثت انبیا و ائمه اطهار (ع) +چکیده زندگینامه امام کاظم (ع)

از دیدگاه قرآن، فلسفه بعثت  انبیاء و فرستادگان الهى علاوه براقامه قسط و اجراى احکام و قوانین وحى در جامعه، مطرح‏ شدن سیره آنان ‏بعنوان الگو براى مردم مى‏باشد و به تبع آن سیره و زندگى ائمه اطهارعلیهم السلام، این‏ مشعلداران راستین هدایت، بعنوان الگو فرا راه تمامى بشریت و بویژه‏ دوستداران و پیروان آنان قرار دارد. 
چهره تابناک و معصوم هر یک از آنان، همچون ستاره‏اى در آسمان ‏پرشکوه اسلام مى‏درخشد و مورد احترام و تکریم است و زندگى پرتحرک‏ و سازنده آنان بایدراهگشاى افراد جامعه، بویژه جوانان باشد. جوانانى که‏ آینده ‏سازان و سرمایه‏ هاى عظیم امت اسلامى هستند و از این رو است که‏ ضرورت ایجاب مى‏کند که آنان همواره با چهره‏ هاى پرفروغ این هدایت گران ‏راستین اسلام آشنا شده و زندگى آنها را سرمشق خویش قرار دهند. 
به روشنى محسوس است که انسان همواره در جستجوى قهرمان و یا الگوبراى زندگى و رفتار اجتماعى خویش مى ‏باشد که این انگیزه ذاتى و فطرى ‏است. بر همین اساس است که استعمارگران و دشمنان اسلام همواره در تلاش‏ بوده‏ اند تا در جوامع اسلامى الگوهاى غیراسلامى و غربى خود را به جوانان‏ مطرح کنند تا آنان پیرامون آن شخصیت ‏هاى قالبى و قلاّبى گردآمده و از آنان ‏الهام بگیرند، در حالیکه تاریخ زندگى رهبران دینى و مذهبى اسلام انباشته ازافتخارات و ویژگى ‏هایى است که نشانگر روشن‏ بینى و شخصیت سازنده آنان‏در جهت تحقق آرمانهاى حیات‏ بخش و سعادت آفرین اسلام و سوق ‏دادن ‏انسانها به سوى خودسازى و خودجوشى و آزادگى و رسیدن به مقام والاى‏انسان به معناى واقعى آن و برخاستن بر محور حق و عدالت و از غیرحق ‏نترسیدن و در هم کوبیدن اساس ظلم و ستم و زدودن هرگونه مظاهر واشکال‏ بیدادگرى و بى ‏دینى و استعمار و استبداد و خودکامگى در جامعه بشرى است. 
اینان بودند که با اعتقاد به این رسالت، از دیرباز با اینکه تحت فشار شدیدسلطه‏ هاى شیطانى و قدرتهاى طاغوتى بودند، با همه توان و نیروى عظیم ‏ایمان و اخلاص خود، ستمگران و ظالمان زمان را رسوا کردند و صفحات‏ افتخار آمیزى را در تاریخ گشودند. 
آرى، آن اسوه‏ هاى ربانى و شخصیت‏هاى الهى و عصاره‏ هاى علم و تقوى ‏و فضیلت و پرچمداران رسالت و آن آزادگان آگاه و استواران نستوه آنچنان ‏جوامع اسلامى را در طول حیات اسلام رهبرى نمودند که به تحقیق همه ‏جهش ها ومبارزات و حرکتهاى فکرى و انقلابى و فداکاریها و جانبازیهاى‏فرزندان اسلام در طول تاریخ از برکات آن بزرگواران معصوم بوده است. 
یکى از آرزوهاى دیرینه این بنده ناچیز خدا ارائه اثرى جالب و جامع‏پیرامون سیره و حیات سراسر نور بزرگ‏ترین اسوه ‏هاى انسانیت و والاترین ‏نمونه ‏هاى تقوى و فضیلت و مصادیق بارز انسانهاى مکتبى یعنى معصومین‏ عظیم‏ الشان‏ علیهم السلام، به جامعه مسلمان و شیعه مذهب بود که خدا را سپاس‏ مى‏ گویم که این مجموعه به فارسى برگردان شده و هم اکنون در پیش روى شماقرار دارد. 
در این مجموعه علاوه بر پرداختن به زوایاى بنیادین و آموزنده حیات ائمه ‏اطهارعلیهم السلام سعى شده تا آنان بعنوان الگو و اسوه زندگى مردم، بویژه جوانان ‏ترسیم شوند زیرا عطش فراوان و حس کنجکاوى و نیاز مبرم و گسترده انسان هابه اسوه ‏هاى تابناک و پاک در زندگى موجب مى‏گردد تا براى پاسخگویى به این ‏نیاز شدید و علاقه وافر جوانان، سیره این معصومین بعنوان یکى ازضرورى‏ ترین و مبرم ‏ترین اقدامهاى فرهنگى بازگو گردد. هرچند کارسیره ‏نویسى با بیان ساده و جذاب براى جوانان کمتر انجام گرفته ولى در این‏اثر سعى شده تا این مهم تحقق پذیرد تا جوانان در فکر و اندیشه خود به‏ جایگزین ‏کردن اسوه‏ هاى غیرصالح گرایش پیدا نکنند. 

چکیده زندگینامه امام موسی کاظم (ع)
نام: موسى‏
پدر و مادر: امام صادق و حمیده‏
شهرت: عبد صالح، کاظم، باب الحوائج‏
کنیه: ابو الحسن، ابو ابراهیم‏
زمان و محلّ تولّد: صبح روز یکشنبه 7 صفر سال 128 هجرى قمرى در روستاى "ابواء" (واقع در بین مکّه و مدینه). 
زمان و محلّ شهادت: 25 رجب سال 183 ه. ق، در زندان هارون الرشید، در بغداد در سن 55 سالگى، به دستور هارون مسموم شده، و به شهادت رسید. 
مرقد شریف: شهر کاظمین (نزدیک بغداد)
دوران زندگى، دو بخش:
1 - دوران قبل از امامت، از سال 128 قمرى تا 148 قمرى (20 سال). 
2 - دوران بعد از امامت، از سال 148 تا 183 (35 سال) که در عصر طاغوت هایى به نام هاى: منصور دوانیقى، مهدى عبّاسى، هادى عبّاسى و هارون الرّشید بود، و بیشتر دوران امامتش (23 سال و دو ماه و 17 روز) در عصر خلافت هارون (پنجمین خلیفه عباسى بود)، و آن‏حضرت در این عصر، سالها در زندانهاى متعدد به سر برد. 

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۳/۰۳/۰۳
حبیب غفاری

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی