راه روشن2

مباحث معرفتی ، بصیرتی ، قرآنی ، اجتماعی و سیاسی

راه روشن2

مباحث معرفتی ، بصیرتی ، قرآنی ، اجتماعی و سیاسی

راه روشن2
بسم الله الرحمن الرحیم
با نام و یاد خداوند حاضر و ناظر این بلاگ جهت ترویج و تبلیغ مباحث معرفتی و بصیرتی ایجاد شده است امیدوارم که مفید فایده باشد

خدایا چنان کن سر انجام کار
تو خوشنود باشی و ما رستگار
تبلیغات
Blog.ir بلاگ، رسانه متخصصین و اهل قلم، استفاده آسان از امکانات وبلاگ نویسی حرفه‌ای، در محیطی نوین، امن و پایدار bayanbox.ir صندوق بیان - تجربه‌ای متفاوت در نشر و نگهداری فایل‌ها، ۳ گیگا بایت فضای پیشرفته رایگان Bayan.ir - بیان، پیشرو در فناوری‌های فضای مجازی ایران
نویسندگان
پنجشنبه, ۲۹ خرداد ۱۳۹۳، ۰۴:۰۴ ب.ظ

احکام بانوان در قالب پرسش و پاسخ (2)شش درس دوم

 احکام بانوان

 در قالب پرسش و پاسخ 


تدوین گنندگان : اعضای حلقات صالحین 

پایگاه مقاومت بسیج صدیقه کبری (س) شهرستان مرند


ناظر اجرایی و راهنما :خانم سقایی"منظر" 

تایپیست و ویراستار: خانم امین آبادی"مهدیه"


خــرداد ماه 1393

 *******************************************************************************************************************************************************************************

شکیات نماز  ،  نماز آیات  ، نماز های مستحبی  ، نماز های معصومین  ،  روزه ،خمس 

درس هفتم...................شکیات نماز

بکوشش: «خانم فاطمه نیرومند»

1-    اقسام شک های باطل کدامند؟

اگر یکی از این شک ها برای نمازگزار پیش آید،نمازش باطل است:

1)شک در شماره ی رکعت های نمازهای دو رکعتی؛

 2)شک در شماره ی رکعت های نمازهای سه رکعتی؛

 3)در شک های نماز های چهار رکعتی که پای یک در میان باشد؛

 4)اگر در نماز های چهار رکعتی پیش از تمام شدن سجده دوم شک کند؛

 5)شک بین دو و پنج یا دو و بیشتر از پنج؛

 6)شک بین سه و شش یا سه و بیشتر از شش؛

 7)شک بین چهار و شش یا چهار و بیشتر از شش؛

 8)شک در رکعت های نماز که نداند،چند رکعت خوانده است.

2- چه شک هایی نباید به آن ها توجه کرد؟

1)شک در چیزی که نمازگزار از محل آن گذشته است؛مثل این که در رکوع شک کند که آیا حمد و سوره را خوانده یا نه .

2)شک بعد از سلام. 3)شک بعد از گذشتن وقت نماز؛ 4) شک کسی که در نماز زیاد شک می کند که به او کثیر الشک می گویند. 5)شک امام در شماره ی رکعت های نماز در صورتی که مأموم آن را بداند و یا شک مأموم در رکعت های نماز در صورتی که شماره آن را امام بداند،در صورت اول امام با رجوع به مأموم رفع شک از خود می کند و در صورت دوم مأموم با رجوع به امام وظیفه خود را انجام می دهد.

3- شک های صحیح چند نوع اند؟

در نُه صورت اگر نمازگزار در شماره رکعت های نماز چهار رکعتی شک کند،باید به دستورات زیر عمل نماید:

1)نمازگزار بعد از سر برداشتن از سجده دوم شک کند،دو رکعت خوانده یا سه رکعت؛بنارا بر سه می گذارد ویک رکعت دیگر رامی خواند و نماز را تمام می کند،سپس یک رکعت نماز احتیاط ایستاده یا دو رکعت نشسته می خواند.

 2)شک بین دو و چهار بعد از سجده ی دوم،بنا را بر چهار می گذارد و نماز را تمام می کند و دو رکعت نماز احتیاط می خواند.

 3)شک بین دو و سه و چهار بعد از سجده دوم،بنارا بر چهار می گذارد و نماز را تمام        می کند؛آنگاه دو رکعت نماز احتیاط ایستاده و دو رکعت نشسته می خواند.

 4)شک بین چهار و پنج بعد از سجده دوم که بنا را بر چهار می گذارد و نماز را تمام نموده و بعد از نماز دو سجده ی سهو می کند.

 5)شک بین سه و چهار در هر کجای نماز که باشد،بنا را بر چهار می گذارد و نماز را تمام می کند و بعد یک رکعت نماز احتیاط ایستاده می خواند.

 6)شک بین چهار و پنج در حال ایستاده که باید نماز گذار بدون رکوع بنشیند و تشهد را بخواند و نماز را سلام دهد و یک رکعت نماز احتیاط ایستاده بخواند.

 7)شک بین سه و پنج در حال ایستاده که باید نمازگزار بدون رکوع بنشیند و تشهد را بخواندو سلام دهد و دو رکعت نماز احتیاط را ایستاده بخواند.

 8)شک بین سه و چهار و پنج در حال ایستاده که باید نمازگزار بنشیند و سلام دهد،سپس دو رکعت نماز احتیاط ایستاده و دو رکعت نشسته بخواند.

 9)شک بین پنج وشش در حال ایستاده که باید نمازگزار بنشیند وتشهد بخواند و سلام دهد؛سپس دو سجده ی سهو را بجا آورد.

4- نماز احتیاط را چگونه باید خواند؟

کسی که نماز احتیاط بر او واجب شده باید فوراً از نماز نیّت کند و تکبیر بگوید و حمد را بخواند و به رکوع رود و دو سجده  را بخواند؛سپس اگریک رکعت نماز احتیاط بر او واجب است تشهد می خواند و سلام می دهد و اگر دو رکعت به عهده ی اوست پس از دو سجده بر می خیزد و یک رکعت دیگر مثل قبل می خواند و پس از دو سجده دیگر تشهدمی خواند و سلام می دهد و دو رکعت نماز احتیاط نشسته به همین صورت می خواند با این تفاوت که به جای ایستادن می نشیند؛باید توجه داشت نماز احتیاط،سوره و قنوت ندارد و باید آهسته خواند و نیّت را به زبان نیاورد.


 درس هشتم.................نماز آیات

بکوشش: «خانم الهام بابایی»

1-    چرا باید نماز خواند؟

نماز ریسمانی است که ما را به خدواند جهان متصل می کند؛نماز سرور توحید و یکتاپرستی، پاکی و فضیلت است که روح و جان ما را از شرک و آلودگی شستشو داده و باید فکر و درون مارا در برابر عوامل شرک زا و آلوده کننده یی که در زندگی روزمره با آن ها سر و کار داریم پاک ویکتاپرست نگه می دارد؛باید همان طور که لباس و تن خود رامی شوییم و پاکیزه می کنیم،دل و جان را شستشو دهیم و پاکیزه کنیم،خود را به خدا که سرچشمه پاکی و کمال است نزدیک سازیم،لحظاتی به یاد او و به نیایش او و راز و نیاز با او بگذرانیم و روح آلوده را در چشمه صاف و زلال الهی شستشو دهیم؛در نتیجه نماز پیوند انسان با خدا و شستشوی روان و راز ونیاز با آفریننده ی یکتاست.

2-    اقسام نماز های واجب چندتاست؟

شش تا؛1)نماز یومیه؛2)نماز آیات؛3)نماز میّت؛4)نماز واجب طواف خانه کعبه؛5)نماز قضای خود و نماز قضای پدر و مادر که بر عهده پسر بزرگ تر است؛6)نمازی که با اجیر شدن یا به نذر و قسم واجب می شود.

3-    نماز مسافر چگونه است؟

اگر انسان به سفر برود،در صورتی که سفرش کمتر از هشت فرسخ نباشد باید،نماز های چهار رکعتی را دو رکعت بخواند که به آن نماز قصر یا کوتاه گویند.

4-    واجبات نماز چند تا است؟

واجبات نماز یازده چیز است که بعضی از آن ها رکن و بعضی دیگر غیر رکن اند؛           رکن ها:نیّت،تکبیرة الاحرام،قیام،رکوع،سجود؛غیر رکن ها:قرائت،ذکر،تشهد،سلام،ترتیب، موالات.

5-    نماز آیات چه زمانی واجب می شود؟

نماز آیات با یکی از چهار مورد زیر واجب می شود:

1)گرفتن خورشید(کسوف)؛ 2)گرفتن ماه(خسوف)؛ 3)زلزله؛ 4) رعد و برق و طوفان شدید،در صورتی که بیشتر مردم بترسند.

6- نماز آیات چند رکوع و نماز عید چند قنوت دارد؟نمار آیات پنج رکوع و نماز عید جمعاً نه قنوت دارد: در رکعت اول بعد از حمده و سوره،پنج قنوت و در رکعت دوم چهار قنوت.


درس نهم........... ..نماز های مستحبی


بکوشش: «خانم الهام بابایی»

1-    نماز تهجّد چند رکعت است؟

نماز تهجّد یا نماز شب یازده رکعت است که از نیمه شب تا اذان صبح خوانده می شود و نحوه ی خواندن آن چنین است: هشت رکعت به صورت چهار نماز دو رکعتی به نیّت نافله شب،دو رکعت به نیّت نماز شفع و یک رکعت به نیّت نماز وتر است.

2-    نماز جعفر طیّار را چه کسی به وی آموخت؟

این نماز را حضرت محمّد(ص) به جعفر بن ابی طالب(ع) آموخت.

3-    نماز استسقاء چه وقت و چگونه خوانده می شود؟

نماز استسقاء یا طلب باران در سال های قحطی و بی بارندگی خوانده می شود،تا خدا به برکت دعای مردم باران رحمت خود را نازل فرماید و زمین تشنه را سیراب نماید؛

دو رکعت است که روز دوشنبه خارج از شهر در بیابان و به صورت نماز عید انجام می دهند؛جز اینکه در قنوت های آن دعاهایی که مشتمل بر طلب باران باشد،خوانده می شود و بعد از نماز، امام رو به قبله صد بار می گوید«اللّهُ اَکبَر» سپس به طرف راست توجه می کند و صد بار می گوید«سُبحانَ اللّه» آن گاه به سمت چپ توجّه می کند و صد بار با صدای بلند «لا اِله الّا االلّه» می گوید و بعد توجّه به سوی مردم کرده و صد بار «الحَمدُللّه» می گوید و دعا نموده و از خداوند رحمت و نعمت را طلب می کند و مردم آمین می گویند.

4-    نماز شب های قدر در چه شب هایی از ماه رمضان خوانده می شود؟

در شب های قدر،شب های نوزدهم،بیست ویکم و بیست وسوم،دو رکعت نماز که در هر رکعت حمد یک بار و توحید هفت بار و بعد از نماز هفت بار «اَستَغفِرُ اللّهَ وَ أَتُوبُ اِلیه» بگوید،به امید این که خداوند او را بیامرزد و نیز صد رکعت نماز در هر یک از این سه شب خوانده می شود.

5-    چرا نماز لیلة الدفن در شب دفن میّت خوانده می شود؟

این نماز در اولین شبی که میّت دفن شد،خوانده می شود،تا آرامشی برای روانش باشد؛نماز وحشت دو رکعت است که در رکعت اول بعد از حمد یک بار آیة الکرسی و در رکعت دوم بعد از حمد ده مرتبه سوره ی قدر خوانده می شود؛بعد از نماز می خواند«اَللّهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَابعَث ثَوابَها اِلی قَبرَ فلان بن فلان»که نمازگزار به جای فلان بن فلان نام مرده و پدر او را می گوید.

------------------------------------------------------------------------

درس دهم................نماز های معصومین

بکوشش: «خانم الهام بابایی»

1-    نماز حضرت علی (ع) چگونه خوانده می شود؟

نماز حضرت علی (ع): چهار رکعت است که در هر رکعت سوره ی حمد و پنجاه بار سوره ی توحید خوانده می شود؛سپس می گوید«اَللّهُمَّ صَلِّ عَلَی النَبِی العَرَبِّی وَ آلِه»

2-    نماز امام حسین (ع) چگونه خوانده می شود؟

نماز امام حسین (ع): چهار رکعت است که در هر رکعت پنجاه بار حمد و پنجاه بار توحید و در رکوع سوره حمد و توحید،هر کدام ده مرتبه و بعد از رکوع و هم چنین سجده اول و دوم و بین دو سجده،هرکدام ده بار سوره ی توحید می خواند.

3-    نماز فاطمه زهرا (س) چگونه خوانده می شود؟

نماز فاطمه زهرا (س): دو رکعت است که در رکعت اول،یک بار سوره ی حمد و صد بار سوره ی قدر؛و در رکعت دوم یک بار حمد و صد بار سوره توحید خوانده می شود.

4-    نماز امام زمان (عج) چگونه خوانده می شود؟

نماز اما زمان (عج): دو رکعت است که در هر رکعت یک بار سوره ی حمد و یک بار سوره ی توحید خوانده شود و وقتی به «اِیّاکَ نَعبُدُ وَ اِیّاکَ نَستَعینَ» می رسد،صد مرتبه آن را تکرار می کند و بعد از نماز،دعای حضرت را می خواند.

5-    نماز پیامبر (ص) برای چه کاری مفید است؟

نماز پیامبر (ص) برای آمرزش گناهان بسیار خوب است و زمان معینی برای انجام آن در نظر

گرفته نشده است ولی بهتر است که روز جمعه خوانده شود؛دو رکعت است.

درس یازدهم..................روزه

بکوشش: «خانم شبنم آذری»

1-    روزه یعنی چه و چرا باید روزه بگیریم؟

روزه به صورت ظاهر،عبارت از،دوری از خوردن و آشامیدن،از هنگام اذان صبح تا مغرب است ولی در حقیقت پرهیز از هر گناه و قانون شکنی است؛

همان طور که بدن پس از چند ساعت کار مداوم و پشت سرهم نیاز به استراحت دارد و دستگاه گوارشی هم باکار مداوم ویکنواخت،سالی یک بار نیاز به استراحت دارد و باید به خانه تکانی بدن پرداخت و چربی و قند و مواد اضافی را که در مدت یک سال ذخیره کرده، باید از بین برد و بدن را از آلودگی و غبار تمیز کرد؛بهترین راه برای استراحت دادن به دستگاه گوارش،روزه است.

2-    آیا نیّت در روزه لازم است؟

در روزه لازم است که انسان نیّت کند و لازم نیست نیّت را به زبان بیاورد؛بلکه همان قدر که برای سحری برمی خیزد و روزه می گیرد،کافی است و بهتر است که از اول شب ماه رمضان،به مدت یک ماه نیّت کند.

3-    اقسام روزه واجب را برشمارید.

الف)روزه ماه رمضان، ب)روزه قضاء و کفّاره ج)روزه ای که با نذر واجب می شود.      د)روزه ی قضای پدر بر پسر بزرگ تر.

4-    چه کار هایی روزه را باطل می کند؟

الف و ب) خوردن و آشامیدن، ج)رساندن غبار یا دود غلیظ به حلق، د)فرو بردن تمام سر به زیر آب، ز)قی کردن به طور عمد، هـ) آمیزش با همسر، ِی)استمناء،یعنی کاری کند که جنب شود و منی از او بیرون بیاید. ن)باقی ماندن بر جنابت تا اذان صبح بدون عذر.

5-    در چه مواردی قضای روزه لازم نیست؟

کسی که بیمار است و یا روزه برای او ضرر دارد،نباید روزه بگیرد و باید در موقع سلامتی

روزه هارا قضا نماید و اگر بیماری تا ماه رمضان دیگر ادامه داشته باشد؛دیگر قضا هم ندارد و باید مطابق هر روز تقریباً یک کیلو آرد یا گندم یا نان به فقیر بدهد و اگر ندارد و خود محتاج و فقیر است،بر او لازم نیست.


درس  دوازدهم.................خمس

بکوشش: «خانم نازیلا تاری زاده»

1-    خمس یعنی چه؟

اسلام انسان ها را بر اساس خواسته فطرت،مالک دسترنج خود می داند و انسان آزاد است مالی را که با تلاش خود بدست آورده،صرف مخارج زندگی خود نماید؛ولی برای این که ثروت در دست گروه خاص انباشته نشود که مشکلات اقتصادی را به وجود می آورد،مالیات های شرعی برای آن ها قرار داده است.یکی از این مالیات های شرعی،خمس است که انسان   باید  از درآمد اضافی یک ساله ی خود را تحت این عنوان به فقیه جامع الشرایط یا وکیل او بدهد تا در راه  مصالح اسلام و مسلمین خرج کند.

2-    به چه چیز هایی خمس تعلق می گیرد؟ آن ها را نام ببرید.

چیز هایی که خمس به آن ها تعلق می گیرد: 1)درآمد و منفعت کسب 2)جواهری که از دریا بدست می آید. 3)گنج 4)معادن 5)غنائم جنگی 6)مال حلال مخلوط به حرام 7)زمینی که کافر ذمی از مسلمان بخرد.(منظور از کافر ذمی غیر مسلمانانی هستند که زیر سلطه حکومت اسلامی زندگی می کنند و به حاکم اسلام مالیات می پردازند،تاجان و مالشان محفوظ بماند.)

3-    راه مصرف خمس چگونه است؟

خمس نصف می شود،نصف آن سهم امام (ع) و نصف دیگر مربوط به سادات فقیری است که قدرت اداره ی زندگی را ندارند و شیعه اند و آشکارا هم گناه نمی کنند.

4-    آیا در مال غیر مخمّس می توان تصرف کرد؟

خیر .مالی را که خمس داده نشده ،نمی توان در آن تصرف کرد؛بنابراین اگر با پول خمس نداده،لباس بخرد یا منزل خریداری کند یا فرش و غیره تهیه نماید؛نماز در آن لباس و یا خانه و یا بر آن فرش باطل است.

5-    چه چیز هایی خمس ندارد؟ آن ها را نام ببرید.

1)مالی که از ارث به انسان رسیده است. 2)چیز هایی که به انسان بخشیده اند. 3)جوائز 4)آن چه به عنوان عیدی انسان می گیرد. 5) مالی که به عنوان خمس یا زکات به انسان داده اند.

 


موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۳/۰۳/۲۹
حبیب غفاری

نظرات (۲)

۰۵ تیر ۹۳ ، ۰۹:۴۶ سنگرزمانه
متاسفانه دوباره فایلها رو که دانلود میکنم با حجم کامل دانلود نمیشه و بازنمیشن


۰۵ تیر ۹۳ ، ۰۹:۴۰ سنگرزمانه
سلام
خسته نباشید

متن ها رو از سایت شما مطالعه کردم تشکر

لینک دانلود ها به نظرم اصلاح کردید در یک سایت دیگه آپلود شد میتونم الان دانلود کنم ممنون

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی