راه روشن2

مباحث معرفتی ، بصیرتی ، قرآنی ، اجتماعی و سیاسی

راه روشن2

مباحث معرفتی ، بصیرتی ، قرآنی ، اجتماعی و سیاسی

راه روشن2
بسم الله الرحمن الرحیم
با نام و یاد خداوند حاضر و ناظر این بلاگ جهت ترویج و تبلیغ مباحث معرفتی و بصیرتی ایجاد شده است امیدوارم که مفید فایده باشد

خدایا چنان کن سر انجام کار
تو خوشنود باشی و ما رستگار
تبلیغات
Blog.ir بلاگ، رسانه متخصصین و اهل قلم، استفاده آسان از امکانات وبلاگ نویسی حرفه‌ای، در محیطی نوین، امن و پایدار bayanbox.ir صندوق بیان - تجربه‌ای متفاوت در نشر و نگهداری فایل‌ها، ۳ گیگا بایت فضای پیشرفته رایگان Bayan.ir - بیان، پیشرو در فناوری‌های فضای مجازی ایران
نویسندگان

پیام های غدیری و عوامل ایجاد انحراف در جریان غدیر

باید توجه داشته باشیم این که گفته می شود بعد از پیامبر(ص) غدیر فراموش شد، درست نیست، چرا که غدیر امری الهی است و اگر فراموش می شد، امروز یاد و نامی از آن باقی نمی ماند.

 

در تاریخ اسلام واقعه و موضوعی مهم تر از غدیر نداریم و این همه تاکید و سفارش بر ای احیاء روز غدیر به لحاظ نقش و تاثیرگذاری آن در سرنوشت جهان اسلام و بلکه جهان بشریت بوده است.

دقت در آیه 67 سوره مائده :

«یَا أَیُّهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ مَا أُنزِلَ إِلَیْکَ مِن رَّبِّکَ وَإِن لَّمْ تَفْعَلْ فَمَا بَلَّغْتَ رِسَالَتَهُ وَاللّهُ یَعْصِمُکَ مِنَ النَّاسِ إِنَّ اللّهَ لاَ یَهْدِی الْقَوْمَ الْکَافِرِینَ:

ای پیامبر آنچه از طرف پروردگارت بر تو نازل شده است کاملا (به مردم) برسان و اگر نکنی، رسالت او را انجام نداده‏ای و خداوند تو را از (خطرات احتمالی) مردم نگاه میدارد، و خداوند جمعیت کافران (لجوج) را هدایت نمی کند»

ما را به این نکته رهنمون می سازد که زحمات 23 ساله ای که پیامبرمکرم(ص) برای تبلیغ دین اسلام کشیدند، به واقعه غدیر گره خورده بود و اگر اعلان جانشینی امام علی(ع) در روز غدیر اتفاق نمی افتاد، ماموریت پیامبر(ص) ناتمام می ماند.

چون اسلام، آخرین دین نازل شده از طرف خداوند است، باید این دین از همه لحاظ کامل و جامع باشد و همه نیازمندی های جامعه بشری را تا روز قیامت تامین کند، لذا دستورالعمل های سعادت جامعه بشری بر پیامبر اکرم(ص)  نازل شد .

 

*امامت؛ ادامه رسالت و ماموریت پیامبر اعظم(ص)

 

عاملی که می توانست نیازمندی های بعدی انسان در زندگی خویش را تامین کند تفسیر و تبیین رسالت و آموزه های نبوی بود که در قالب امامت به عرصه ظهور رسید، البته امامتی که از طرف خداوند تبارک و تعالی منصوب شده باشد.

 

نکته اساسی در مورد غدیر، انتصاب امامت امام علی(ع) و فرزندان آن حضرت است تا ماموریت پیامبر گرامی اسلام(ص) را به سرانجام برسانند و اگر کسی بگوید افراد عادی هم می توانند این ماموریت را انجام دهد در پاسخ آنان باید گفت «کسانی شایستگی جانشینی پیامبر(ص) را دارند که معصوم و یا دارای خصوصیات معصوم باشند».

 

بعد از پیامبر(ص) کسی می تواند به تبیین و تفسیر قرآن  و احکام بپردازد که در جایگاه معصوم باشد، به همین دلیل پیامبر اکرم(ص) در غدیر این وظیفه را بر عهده امام علی(ع) و فرزندان ایشان گذاشت.

 

*پیام های غدیر

 

اولین پیام غدیر، وحدت و اتحاد بین امت اسلامی است و این پیام از فرمایش پیامبر اکرم(ص) « مَنْ کُنْتُ مَوْلاهُ، فَهذا عَلِىٌّ مَوْلاهُ » استخراج می شود، یعنی کسانی که پیامبر(ص) را به عنوان هادی و نجات بخش خود قبول دارند، بدانند که همان پیامبر(ص)، علی(ع)  را به عنوان و جانشین و امام منصوب کردند.

 

دومین پیام غدیر، نجات بشریت ، سعادت و هدایت جامعه اسلامی بود، چرا که پیامبر اکرم(ص) با معرفی امام علی(ع) در غدیر، امامت جامعه اسلامی را به شبیه ترین فرد به خود واگذار کرد و مسلمانان در صورت اطاعت و پیروی از پیام غدیر به سعادت خواهند رسید.

 

*غدیر فراموش نشد بلکه از مسیر اصلی منحرف شد

 

غدیر فراموش نشد، بلکه از مسیر اصلی خود منحرف شد  این که گفته می شود بعد از پیامبر(ص) غدیر فراموش شد، درست نیست، چرا که غدیر امری الهی است و اگر غدیر فراموش می شد امروز یاد و نامی از آن باقی نمی ماند.

 

می توان این گونه گفت که بعد از پیامبر اکرم(ص) عواملی باعث انحراف غدیر از مسیر اصلی خود شدند.

 

*عوامل انحراف غدیر

 

اولین عامل انحراف در جریان غدیر، هوای نفس و حب ریاست در بعضی افراد و خواص بود که باعث شد تا این واقعه از مسیر اصلی خود منحرف شود.

 

دومین عامل انحراف، کوتاهی بعضی از خواص جامعه در طول تاریخ بوده که می توانستند با نقش آفرینی خود، انحراف ایجاد شده را دوباره به مسسیر صحیح برگردانند، ولی این افراد آنچنان که باید و شاید نسبت به تبیین و آگاه سازی جامعه اقدامی نکردند.

 

*مسئولیت مهم حوزویان

 

امروزه مسئولیت و رسالت اصلی در جریان غدیر متوجه اهل علم است که باید واقعه غدیر را براساس مستندات  مستدل و محکم ، در قالب بیان و مکتوبات، با زبان روز برای نسل حاضر تبیین کنند.

 

باید توجه داشته باشیم که اتحاد و وحدت جامعه اسلامی از دیگر راه های حفظ پیام غدیرخم است  ، از بین رفتن اتحاد اسلامی بر اثر فرقه گرایی و اختلاف عاملی است که امروزه جوامع اسلامی را با مشکلات زیادی مواجه کرده و کسانی که پیام واقعی غدیر را دریافت کرده ا ند باید از دامن زدن به اختلافات جلوگیری کنند.

 

*راهکار حل اختلافات

 

مسلمانان واقعی در اصول و اساس اسلام با هم  اختلافی ندارند و در موارد اختلافی نیز منابع و مدارک تاریخی وجود دارد و می توان با مراجعه به این منابع (قرآن و سنت ) اختلافات را رفع کرد.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۳/۰۷/۲۲
حبیب غفاری

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی