راه روشن2

مباحث معرفتی ، بصیرتی ، قرآنی ، اجتماعی و سیاسی

راه روشن2

مباحث معرفتی ، بصیرتی ، قرآنی ، اجتماعی و سیاسی

راه روشن2
بسم الله الرحمن الرحیم
با نام و یاد خداوند حاضر و ناظر این بلاگ جهت ترویج و تبلیغ مباحث معرفتی و بصیرتی ایجاد شده است امیدوارم که مفید فایده باشد

خدایا چنان کن سر انجام کار
تو خوشنود باشی و ما رستگار
تبلیغات
Blog.ir بلاگ، رسانه متخصصین و اهل قلم، استفاده آسان از امکانات وبلاگ نویسی حرفه‌ای، در محیطی نوین، امن و پایدار bayanbox.ir صندوق بیان - تجربه‌ای متفاوت در نشر و نگهداری فایل‌ها، ۳ گیگا بایت فضای پیشرفته رایگان Bayan.ir - بیان، پیشرو در فناوری‌های فضای مجازی ایران
نویسندگان
میرزا کوچک خان نمونه ای برای اسلام سیاست و جهاد

در بین انسانها همواره کسانی هستند که مانند رودخانه برای رسیدن آبها پراکنده و جدا به دریای وسیع کمال مسیر میشوند و راه را نشان میدهند . یونس استاد سرایی فرزند میرزا بزرک و معروف به میرزا کوچک از این نمونه انسانهاست .


گروه بصیرتی صالحین؛ یازدهم آذر ماه هر سال مصادف است با سالروز شهادت مردی که با زندگی کوتاه خود توانست الگویی ارائه کند برای اسلام حقیقی . در بین انسانها همواره کسانی هستند که مانند رودخانه برای رسیدن آبهای پراکنده و جدا به دریای وسیع کمال مسیر میشوند و راه را نشان میدهند . یونس استاد سرایی فرزند میرزا بزرگ و معروف به میرزا کوچک از این نمونه انسانهاست . زندگی او سرشار از سه کلید واژه مهم الهی است ، کلید واژه هایی که آنها را از مولای خود حسین (ع) فراگرفته و تمام و کمال  در زندگی خود بکار بسته است . آموزه های دینداری کامل ، سیاست اسلامی و جهاد الهی ، سه واژه مهمی هستند که به زندگی میرزا معنا میدهند.



تحصیلات بالای حوزوی و حتی تدریس در حوزه های علمیه نتوانست او را تک بعدی کرده و از ورودش در سیاست و جهاد ممانعت کند، مبارزه ی او علیه استبداد محمد علی شاه قاجار ، حضور در تحصن سفارت عثمانی و حضور عملیات فتح پایتخت توسط مشروطه خواهان از جمله برگه ای زرین حیات او پیشتاز قیام جنگل است .

در جنگ جهانی اول ، آنگاه که کشورهای متخاصم به اعلام بی طرفی شاه 12 ساله ایران و مستوفی الممالک کفیل او وقعی نمی گذارند و روسها از شمال و انگلیسی ها از جنوب وارد خاک ایران میشوند ، میرزا با درایت و سیاست عاقبت این حمله و حضور را درک کرده و فارغ از بی عرضه گی های دولت مستقر با راه انداختن جریانی ازجوانان دلیر و ایثارگر ایرانی نهضت جنگل را ایجاد میکند. نهضت جنگل نهضتی است که شاید بتوان گفت بسیاری از ابعاد آن به دلایل نامعلوم هنوز بیان نشده و مطرح نگردیده است ، نهضتی که مبارزه با استکبار و ظلم تنها بخشی از حرکت آن است ، ساخت بیمارستانها ، مدارس و ایجاد جاده برای رفت و آمد مردم نیز از بخشهای دیگر نهضتی است که این روحانی فاضل و مبارز آگاه آنرا هدایت کرده است . جالب این جاست که میرزا که مقتدای خود در مبارزه را حسین (ع) میداند و شعار هیهات منا الذله سرلوحه همه اقدامات اوست پایانی نیز شبیه به مولای خود دارد و رأس میرزا کوچک خان به دربار طاغوت زمان رفته و شهر ها را گشته و مخفیانه و پس از مدتی به جسم او بازگردانده میشود.

آنچه در حرکت میرزا مهم و قابل توجه است و میتواند برای همه تاریخ مسلمانان و مومنان انقلابی بعنوان الگو مطرح گردد، شجاعت همراه با دیانت ، تدبیر همراه با جهاد ، سیاست عین دینداری و آمیختن همه اینها با خدمت به مردم و ظلم ستیزی است . آموزه هایی از سویی دشمنان اسلام از همراهی آنها در جهان اسلام  ترس دارند و از سویی رشد و شکوفایی اسلام و تشکیل تمدن اسلامی در گرو آنهاست . میرزا کوچک خان جنگلی در طول عمر کوتاه خود به همه مسلمانان آموخت که عزت انسانها در گروه دفاع از حیثیت و دین و میهن است ، و در راه این عزت دادن جان متاعی است ناچیز .

گرامیداشت این اسوه بزرگ علم و عمل ، در حقیقت گرامیداشت اسلام ناب است ، و نیکوست که جوانان میهن اسلامی با زندگی بزرگانی چون او آشنا شده و ضمن افتخار به تاریخ اسلامی ایرانی خود ، بدانند که بر خلاف افسانه های بی پایه ی غربی ، ایران اسلامی بزرگ مردانی را در تاریخ خود دارد که نظیر آنان در دنیا یافت نمی شود.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۳/۰۹/۱۵
حبیب غفاری

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی