راه روشن2

مباحث معرفتی ، بصیرتی ، قرآنی ، اجتماعی و سیاسی

راه روشن2

مباحث معرفتی ، بصیرتی ، قرآنی ، اجتماعی و سیاسی

راه روشن2
بسم الله الرحمن الرحیم
با نام و یاد خداوند حاضر و ناظر این بلاگ جهت ترویج و تبلیغ مباحث معرفتی و بصیرتی ایجاد شده است امیدوارم که مفید فایده باشد

خدایا چنان کن سر انجام کار
تو خوشنود باشی و ما رستگار
تبلیغات
Blog.ir بلاگ، رسانه متخصصین و اهل قلم، استفاده آسان از امکانات وبلاگ نویسی حرفه‌ای، در محیطی نوین، امن و پایدار bayanbox.ir صندوق بیان - تجربه‌ای متفاوت در نشر و نگهداری فایل‌ها، ۳ گیگا بایت فضای پیشرفته رایگان Bayan.ir - بیان، پیشرو در فناوری‌های فضای مجازی ایران
نویسندگان
شنبه, ۲۲ آذر ۱۳۹۳، ۱۰:۲۶ ب.ظ

علم حضرت آدم (ع) به خزاین غیب

علم حضرت آدم (ع) به خزاین غیب

آنچه در سوره بقره آمده که " و علم ءادم الأسماء کلها ثم عرضهم على الملئکة» و همه نام ها را به آدم آموخت، سپس آنها را بر فرشتگان عرضه داشت (سوره بقره آیه 31 ) همین خزاین غیب است که به آدم، یعنی انسان کامل، آموخته استپس هرچه در جهان ظاهر یافت می شود، ریشه اش در مخزن و عندالله است که انسان کامل عنداللهی از آن ریشه باخبر استممکن است آنچه در جهان طبیعت می گذرد، از بین برود، ولی آن مخزن غیبی و نیز علم انسان کامل، محفوظ است.امیرالمؤمنین (علیه السلاممی فرماید"والله لو شئت أن أخبر کل رجل منکم بمخرجه ومولجه وجمیع شأنه لفعلت ولکنی أخاف أن تکفروا فی برسول الله، ألا وإنی مفیضه إلی الخاصة ممن یؤمن ذلک منه"؛ به خدا سوگند اگر بخواهم هر یک از شما را از سرگذشت و سرنوشتتان باخبر کنم، می توانم، لیکن می ترسم شما با شنیدن اخبار غیبی کفر بورزید و بگویید، علی از رسول الله بالاتر است، زیرا رسول الله از این اسرار غیبی خبر نداد و علی از آنها خبر دادمن این اسرار را با اولیای خاصم به مقداری که آنها توان شنیدن دارند، در میان می گذارممضمون این کلام و بعضی از کلمات دیگر حضرت امیرالمؤمنین (علیه السلامدلالت دارد که انسان کامل به خزاین اشیا عالم است.مقام آگاهی از خزاین غیبی که برای آدم (علیه السلامبود برای دیگر انسانهای کامل نیز هست، زیرا آن مقام جای کثرت نیست، یعنی چنین نیست که چندین نفر به نحو کثرت در موطن انسان کامل باشند، بلکه آن مقام، یک واحد حقیقی است و هرکس به آن مقام رسید، آگاه می شود.در سوره مبارکه انعام نیز خداوند می فرماید: "وعنـده مفاتح الغیب لا یعلمها الا هو ویعلم ما فی البر والبحر وما تسقط من ورقـة الا یعلمهـا ولا حبة فی ظلمات الارض ولا رطب ولا یابس الا فی کتاب مبیـن" (سوره انعام، آیه 59) همه اشیای مشهود، خزاینی دارد که در عالم غیب است و کلیدهای خزاین، یا خود خزاین، نزد خداست و احدی به آن خزاین آشنا نیست، مگر کسی که خدای سبحان او را آگاه کند.مخازن غیب از ادراک و حواس دیگران غایب است و چیزی که از قلمرو حس فراتر باشد غیب است و محسوس افرادی که با عالم طبیعت مأنوسند نیستاین غیب مخزن شهادت است، آنچه در عالم ظاهر موجود است، مخازنش در عالم غیب است و همه ی خزاین نزد خداست.قبل از این که اشیا در نشئه ی شهادت، ظهور کند، در جهان غیب وجود داردهمه ی علوم، حقایق و معارف، عندالله موجود است و اگر انسانی کمال علمی پیدا کرد و عنداللهی شد، به نوبه ی خود، به آن خزاین آگاه می شود.

 

عرضه اسماء بر فرشتگان

خدای سبحان، همه اسماء را به صورت علم لدنی به آدم ابوالبشر آموخت: "وعلم آدم الاسماء کلها ثم عرضهم علی الملائکه" (سوره بقره، آیه 31) اسماء در این جا جمع محلی به الف و لام است و مؤکد به کل، یعنی همه ی آیات و نشانه های حق و حقایق و معارف را خداوند بدون واسطه به آدم تعلیم داد و آدم (علیه السلامدارای علم لدنی شد.کلمه "ثـم"، در این آیه نشانه ترتیب وجودی است، نه تأخر زمانییعنی نخست آدم (علیه السلامتعلیم لدنی یافت و بی واسطه آن حقایق و معارف را دریافت و در مرتبه ی بعد، آن حقایق را نشان فرشتگان دادبرای این که سر خلیفة اللهی انسان برای فرشتگان روشن شود خدای سبحان به فرشتگان فرموداین حقایق چیست: "فقال انبؤنی بأسماء هـؤلاء ان کنتم صادقین" (سوره بقره، آیه 31) اگر راست می گویید که می توانید خلیفه ی من باشید باید این حقایق و معارف را درک کنیدزیرا اداره ی حوزه ی خلافت بدون آگاهی از آنها میسور نیست و خلافت تام الهی از آن کسی است که همانند خداوند "بکل شیء علیمباشد گرچه علم خداوند ذاتی و علم انسان کامل بالعرض است.مراد از کلمه "عرضهمکه با ضمیر جمع مذکر سالم آمده است اسماء؛ الفاظ موضوعه، و رابطه ی اعتباری آن با مسمیات نیست، بلکه خود حقایق است و همان طور که انسان، خورشید و آب و فلزات و گیاهان را می بیند ولی از عمق آنها بی خبر است، همچنین ممکن است چیزی را به درجه ی ضعیف مشاهده کند و از عمق آن بی خبر باشد؛ فرشتگان نیز درجه ی ضعیف آن اسماء و مسمیات را مشاهده کردند و از عمق آنها اطلاعی نداشتندخداوند فرموداگر شما راست می گویید و لیاقت خلافت مرا دارید، بگویید این حقایق چیست؟همان طور که من بالذات به هر چیزی عالمم؛ خلیفه ی من هم باید بالعرض چنین باشدآیا شما این طور هستید؟ و یا فقط در اسمای تنزیهی علیم هستید، نه در همه اسماء؟ "قالوا سبحانک لا علم لنا الا ما علمتنا انک انت العلیم الحکیم" (سوره بقره، آیه 32).

 


موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۳/۰۹/۲۲
حبیب غفاری

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی