راه روشن2

مباحث معرفتی ، بصیرتی ، قرآنی ، اجتماعی و سیاسی

راه روشن2

مباحث معرفتی ، بصیرتی ، قرآنی ، اجتماعی و سیاسی

راه روشن2
بسم الله الرحمن الرحیم
با نام و یاد خداوند حاضر و ناظر این بلاگ جهت ترویج و تبلیغ مباحث معرفتی و بصیرتی ایجاد شده است امیدوارم که مفید فایده باشد

خدایا چنان کن سر انجام کار
تو خوشنود باشی و ما رستگار
تبلیغات
Blog.ir بلاگ، رسانه متخصصین و اهل قلم، استفاده آسان از امکانات وبلاگ نویسی حرفه‌ای، در محیطی نوین، امن و پایدار bayanbox.ir صندوق بیان - تجربه‌ای متفاوت در نشر و نگهداری فایل‌ها، ۳ گیگا بایت فضای پیشرفته رایگان Bayan.ir - بیان، پیشرو در فناوری‌های فضای مجازی ایران
نویسندگان
چهارشنبه, ۲۶ فروردين ۱۳۹۴، ۰۷:۳۸ ب.ظ

ماهواره، مبلّغ پرخاش‌گری و ستیزه‌جویی است

ماهواره، مبلّغ پرخاش‌گری و ستیزه‌جویی است

از دیدگاه پزشکی کورتکس مغز انسان شامل دو بخش، ضمیر خود آگاه و ضمیر نا خودآگاه می شود. لذا ما باید سواد رسانه‌ای خودمان را ارتقا بخشیم؛ چرا که رسانه ابتدا حس و نیاز انسان را تغییر می‏دهد و بر ناخودآگاه انسان تأثیر می‏گذارد، تصویرسازی و موج‏سازی می‌کند و نحوه انتقال پیام را تغییر می‏دهد.


به دلایل زیر نباید ماهواره دید:


 قرآن کریم دربارة خطر اشاعة زشتیها در جامعه اسلامی هشدار میدهد و می فرماید: «کسانی که دوست دارند زشتیها در میان مردم با ایمان شیوع یابد، عذاب دردناکی برای آنها در دنیا و آخرت است و خداوند میداند و شما نمیدانید»(نور/۱۹(                                     


سیاست امروزغرب ، سیاست آندلسی‌کردن ایران است


   «مردم گمان نکنند دشمن از مرزهای جغرافیایی می‌آید، مرزهای جغرافیایی بسته است، دشمن از مرزهای فرهنگی می‌آید»            (مقام معظم رهبری حفظه الله).

این طرز تفکر و تفاوت دیدگاه است که عملکرد افراد را در جوامع انسانی تعیین نموده وفرد را به تعالی یا تنزل میکشاند.نیل جوامع اسلامی به آرمانها واندیشه های اسلام ناب مستلزم فرازهایی است که اهم آن جهاد اکبر(مبارزه با نفس امارۀ و دوری از دنیا زدگی) میباشد. جنگ نرم بر خلاف جنگ سخت ابتدا از درون فرد و کانون خانواده آغاز گشته وسپس به سطوح مختلف جامعه سرایت مییابد . که نظام سلطه درجهت استیلا وناتوی فرهنگی وبه انحطاط کشاندن جوامع اسلامی،سعی دارد بانفوذ درعمق افکار واندیشه های جامعه هدف. زندگی خانواده ها وآحاد مردم راتحت الشعاع قرار داده تا بجای پرداختن به تعالی وپیشرفت کشور، آنها را بیش از پیش با گرفتاریهای اقتصادی معیشتی سیاسی فرهنگی اجتماعی و... درگیر ساخته ومشغول نماید که از این راه مشکلات موجود رادر اذهان عموم پررنگ جلوه داده وبه سیاه نمایی بپردازد.

در این بخش سعی درواکاوی وتحلیل مبحث: تربیت و تعالی فکری، هویت ومنزلت انسانی از دیدگاه جامعه شناختی با تاثیرپذیری ازنظریات صاحبان اندیشه وکلام وبا اتکاء به منویات مقام معظم رهبری (حفظه الله) خواهیم داشت. ودر آینده ای نزدیک به موضوع پیوستهای فرهنگی ،اخبار وروایات تاریخی دررابطه با آخرالزمان می پردازیم.

وا اسفا ازابنای بشر...! تا زمانیکه نعمتی دارد قدرومنزلتش را ندانسته و کفر می ورز. زمانیکه به تعالی وکمال فکری میرسد میبیند آن نعمت گذشته ، گذشته ودیگر نیست...! اما افسوس وصد افسوس ازهمین بنی بشر که بجای پرداختن به موقعیت ونعمتهای فعلی وشکرگذاری بخاطرارتقاع اندیشه هایش،بامشغولیت به حسرت گذشته ،زمان حال را نیز گذرانده وتباه میکند. این در حالیست که درآینده ای نزدیک همین لحظات ناب میشوند خاطرات حسرت انگیز گذشته...! واین حدیث نفس ادامه دارد.



اهداف جنگ نرم سایبری

دربسیاری از رستورانهای کشورهای آسیای جنوب شرقی قورباغه های پرورشی را جهت خوراک مشتریانشان سِروکرده و سر سفره می آورند. روش آماده سازی این غذا اینگونه است که: ابتدا قورباغه های زنده را داخل ظرف آب ولرمی، باشعله آتش بسیار ملایمی انداخته، ودرحالیکه قورباغه مشغول شنا کردن است، حرارت را آرام آرام افزایش می دهند و به مرور زمان موجود بیچاره واز همه جا بی خبر پخته شده وبدون اینکه متوجه شود، تبدیل به غذا می گردد. این در حالی است که قورباغه ها درتمام این مدت،حتی احساس ناراحتی هم نمی کنند، تا اینکه به یکباره خورده میشوند، به این روش پخت ،اصطلاحا سایبر می گویند. پس تا حدودی متوجه شدیم جنگ نرم ، قرار است با افکار آینده سازان این مملکت چه بکند ،وعمق فاجعه تا به کجا پیش خواهد رفت.

همانطوریکه رهبر عزیزمان اذعان داشتند، عصبانیت دشمن از ما بخاطراستقلال واستواریمان درتمام طول سنوات پس از انقلاب وپیشرفتهای حاصل از آن است. واینکه تفکرات ناشی از اعتقادات ما در تضاد وتعارض با اهداف سلطه جویانه آنها میباشد.                                   به لحاظ روانشناختی انسان‌ها به سه گروه تقسیم می‏شوند: گروهی که با عقل زندگی می‏کنند، گروهی که انتخاب‌هایشان بر حکم و دایر مدار ضرورت است و گروهی که احساس و هیجان‏های درونی بر آنها غلبه دارد.



از دیدگاه پزشکی کورتکس مغز انسان شامل دو بخش، ضمیر خود آگاه و ضمیر نا خودآگاه می شود. لذا می باید سواد رسانه‌ای مردم را ارتقا بخشیم؛ چرا که رسانه ابتدا حس و نیاز انسان را تغییر می‏دهد و بر ناخودآگاه انسان تأثیر می‏گذارد، تصویرسازی و موج‏سازی می‌کند و نحوه انتقال پیام را تغییر می‏دهد. بدین ترتیب، تاثیر برنامه‌های این ابزار قدرتمند برافکار عمومی و عملکرد آن را بویژه از نظر تربیتی و جامعه پذیری نباید از نظر دور داشت و گذراندن وقت بیش‌تر برای تماشای ماهواره، نشان دهنده علاقه کمتر به مطالعه است و به احتمال زیاد، فرد را تنبل و از نظر روانی، منفعل بار می آورد، فعالیت ذهنی را کند و روح انسان را مسخ می کند.



ماهواره، مبلّغ پرخاش‌گری و ستیزه‌جویی است و گاه انسان را به ترس از خشونت واقعی مبتلا می سازد؛ بدین معنا که فرد از جنگ و مبارزه واقعی(جهاد در راه خدا) می‌هراسد.



تماشای تصویرها و فیلم های مبتذل، کم کم انسان را معتاد می کند؛ به گونه ای که اگر فرد روزی به سراغ ماهواره وتصویرهای مبتذل آن نرود، در زندگی خود احساس کمبود می‌کند و حالت کسالت به او دست میدهد.



برخی آثار زیان آور شبکه های ماهواره در جامعه فعلی ما چی هستند؟




  1. اشاعه فحشا و بی بند و باری

  2.  تقابل فرهنگ دینی و غربی در برنامه های ماهواره ای

  3. ایجاد خانواده‌های بی‌قید در برابر خانواده‌های سنتی

  4. ترویج و عادی جلوه دادن خیانت زن و شوهر به یکدیگر

  5. عادی جلوه دادن ارتباط دختر و پسر پیش از ازدواج تا حد باردار شدن

  6. هویت زدایی از مفهوم خانواده

  7. ایجاد حس رقابت در میان زنان و دختران برای جلب توجه مردان

  8. ایجاد بلوغ زودرس جنسی



بزرگی میگوید:« ستیزمن تنها با تاریکیهاست... که دراین نبرد بروی تاریکی شمشیر نمیکشم بلکه چراغی می افروزم ». 

یک آسیب شناس اجتماعی، درباره پیامدهای ماهواره بر روی جوانان میگوید: «با وجود اینکه برنامه های ماهواره ای محتوای علمی و آموزنده نیز دارد، اما امروزه بیشتر (خانواده ها) و جوانان، ماهواره را برای استفاده از برنامه های علمی آن انتخاب نمی کنند، بلکه به خاطر برنامه های مبتذل و مستهجن، از ماهواره استفاده می کنند که زمینة انحراف و سقوط اخلاقی در این برنامه ها برای قشر جوان بسیار زیاد است».

امام علی(ع) به فرزند نوجوان خود می فرماید: « دل جوان همچون زمین ناکشته است، هرچه در آن افکنند بپذیرد، پس به تربیت تو همت گماردم، پیش از آنکه دلت سخت شود و خردت هوایى دیگر گیرد، تا با رأى قاطع روى به کار آرى، و از تجربه کردن دوباره چیزهایی که اهل تجربه قبل از تو انجام داده اند بی نیاز باشی»(نهج البلاغه، نامه۳۱(



همانطور که میدانیم انسان از دو بعد جسم و روح تشکیل یافته است و هر دوی اینها یک اصل و اساس  و به تعبیری اُمّ و مادری دارد.         جسم انسان به تعبیر قرآن از خاک است.انسان مخصوصا در دوران کودکی که جسم بر روح غلبه دارد با خاک انس خاصی دارد.کودک وقتی با خاک بازی میکند احساس آرامش پیدا میکند .



بعد دیگر انسان روح است که باز به استناد آیه قرآن ،خداوند از روح خودش در انسان دمیده تا انسان ،انسان شد و اشرف مخلوقات .حال اگر انسان دچار حیرانی و سرگردانی شد و در روح خود احساس خلا و یاس نمود بهترین راه خلوت با خدا و انس به محبوب و معشوق حقیقی است .اما مشکل اینجاست که برخی انسانها  راه نجات را از این  طریق  نمیدانند و در انتخاب مسیر دچار انحراف می شوند و در دام شیطان می افتند.

انسان عصر حاضر به خیال خود با ماهواره و یا چت کردن و یا وب گردی بی هدف در فضای مجازی می تواند آرامش از دست رفته را به روح خود برگرداند در حالیکه این از وسایل شیطان است و انسان در دام افتاده وقتی به خود می آید که معتاد و گرفتار این بلای خانمان سوز گشته است.                                                                                                                                                     و چه زیبا فرموده است رسول گرامی اسلام(ص) که «شما را چه می شود آنگاه که ناپسند را پسندیده می شمارید و بد را خوب می بینید».



آلوین تافلر، نویسنده و منتقد اجتماعی، مینویسد: «تکنولوژی ماهواره ای و دیگر رسانه های جدید، فرهنگهای ملی را از هم می پاشند و این ارتباط متقاطع، به هر حال تهدیدی است برای هویت ملی که حکومتها برای مقاصد شخصی خود، سعی در حفظ و انتشار آن دارند».



لذا به نظر می رسد در رابطۀ با ماهواره میبایدهم کار سلبی وگاها قهری انجام دا د وهم کار ایجابی وفرهنگی . مانند مواد مخدر، که در این زمینه نیز تجربه سنوات گذشته نشان داده است که این گونه اعمال نه تنها توهین به عقل و شعور مخاطبین تلقی نمی شود بلکه در دراز مدت وحتی در میان مدت موجبات خشنودی وتعالی روحی افراد جامعه را فراهم می آورد.



سؤال من این است که مراکز تربیتی وآموزشی کشورمان چقدر در پاسخگویی به شبهات ذهنی ونیاز فکری نوجوانان و جوانان موفق عمل کرده اند؟ باید به داد کودکان و نوجوانان و جوانان رسید. باید نظام آموزشی کشورمان، فعالیتهای پرورشی و تربیتی را بیش از پیش جدی بگیرد و کار را بر عهدة افراد صالح و توانمند و معتقد بسپارد که می توانند نقش مهمی در اصلاح فکر و رفتارفرزندان این جامعه ایفا کنند.

مردم نمیدانند که شبکه های ماهواره چگونه وقت با ارزش انسان را هدر می دهند و هر چقدر که پایبند آن باشی جز نیستی و پوچی چیزی بدست نمی آوری .به طور مثال یکی دیگر از تاثیرات شبکه های ماهواره ای ترویج وعادی جلوه دادن وقاحت دربین افراد خانواده وقبح شکنی دردایره حجاب و عفاف است ؛ متاسفانه این روزها چهره هایی از جوانانمان را مشاهده میکنیم که در شان یک جوان مومن و متدین نیستند.

امروزه جوانان ما آنقدر تحت تاثیر ماهواره و تبلیغات فرهنگ های غربی آن شده اند که گویی جایگاه مردان و زنان در حال عوض شدن است .مردان با لباسها و چهره های زنانه و زنان با لباسها و چهره های مردانه ، دیگر حجاب اسلامی به ندرت دیده می شود.زیرا  در این روزها ملسمانان واقعی را اُّمّـُل می خوانند و خبر ندارند که خود در خواب غفلت به سر میبرند و به جای آنکه زمینه ساز حکومت حضرت مهدی(عج) باشند و باری از دوش آن حضرت بردارند خود نیز باری بر دوش ایشان هستند .

اینها همه برمیگردد به اینکه سن جوانی آغاز انتخاب های بزرگ و شناخت حق از باطل یا برگزیدن مسیر و هدف زندگی است اما امروزه فرزندان از همان کودکی با ماهواره و فرهنگ و عقاید آن بزرگ می شوند و افکار آنها محدود و چشمانشان  بر روی حق بسته میشود همانند کودکی که تحت تاثیر عوامل پدر و مادرش است و هر آنچه آنها بگویند انجام میدهد و آنرا راه حق  میداند اگر چه اشتباه باشد .

ماهواره  برای بعضی  از انسانها وسیله ارشاد و راهنمایی  آنها می باشد و تحت تاثیر آن عمل میکنند و عواقب و زیانهای آنرا  در نظر نمیگیرند تاثیر ماهواره آرام و بی صداست و افراد نمیدانند که از کجا چوب میخورند.

پس به طور کلی ماهواره وسیله ایست  از سوی دشمن که گام به گام وارد زندگی انسان شده و پایه و بنیان خانواده را سست میکند و برترین هدف آن دور کردن مردم از راه و مسیر اسلامی  و دعوت آنها به بی بند و باری در جامعه است .



چگونه از فرصتها استفاده کنیم:



الف) ترویج فساد واشائه بی بندوباری بین مردم، مع الاسف ساختار شکنی دربعضی ازفیلم ها وسریالها یاعملکرد برخی مجریان برنامه های داخلی و پخش آن از رسانه ملی که صورت وضعی آن به شکل تاثیر پذیری جوانان ونوجوانان وبوجود آمدن الگو های رفتاری اشتباه درتعاملات اجتماعی آنها محسوسا درسطح جامعه نمایان گشته وعینا مشاهده می شود.                                                                ب) بازیهای رایانه ای با محتوای غربی، توسط ابزاری چون لب تاب ها یا گوشیهای همراه و رایانه های خانگی با انزواء و کسالت ناشی ازبی تحرکی یااحساساتی عمل کردن درتعاملات و برخورد بادیگران.

ج) استفاده انحرافی ازنرم افزارهای بخصوصی چون فیلتر شکنها دربرقراری ارتباط اینترنتی با فضای مجازی.                               



که آثار شوم ومهلک موارد وعناوینی ازاین قبیل علاوه برواردآوردن ضربات روحی و روانی برذهن وافکارمخاطبینشان تاثیر گذاری منفی درتمام اکناف وابعاد وجودی جوانان ونوجوانان جوامع اسلامی داشته و تداوم آن، باورها واعتقادات مذهبی این قشر حساس از جامعه رابه چالش میکشاند.

لذاپرداختن به مشغولیتهاوبازیهای مفیدفکری،تفریحات سالم،سیرمطالعاتی سلسله کتب استادشهید مرتضی مطهری(رحمه الله علیه)برای جهتگیری نظام فکری جامعه هدف، مشارکت درفعالیتهای اجتماعی اقتصادی فرهنگی هنری مذهبی ورزشی وفعالیتهای مفید بدنی،ازدواج یا تذکیه وتهذیب نفس(خودسازی) در جهت غناء نفس، میتوانند جایگزین خوبی دراین خصوص باشند.



ای مادروپدری که دراین مملکت ولایی آقا امام عصر(عجل الله تعالی) زندگی میکنید عاجزانه میخواهم با فرزندانتان ازشهداء وامام شهیدان بگویید. به امید روزی که بتوانیم در این جنگ نرم بر دشمن پیروز شویم و جوانهایمان از خواب غفلت بیدار شوند و چشم خود را به روی حقیقت باز کنند و همه ما به جای همگام بودن با قدمهای شیطانی  ماهواره و نزدیک شدن به راه باطل گامی برداریم برای ظهور حضرت ولی عصر (عجل الله تعالی) و جزء یاران حقیقی آن حضرت باشیم.انشاالله

منبع : مقاله ی دجال واره  تالیف : برادر عماد سجاد پور مربی تربیتی بصیرتی صالحین استان خراسان شمالی


موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۴/۰۱/۲۶
حبیب غفاری

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی