راه روشن2

مباحث معرفتی ، بصیرتی ، قرآنی ، اجتماعی و سیاسی

راه روشن2

مباحث معرفتی ، بصیرتی ، قرآنی ، اجتماعی و سیاسی

راه روشن2
بسم الله الرحمن الرحیم
با نام و یاد خداوند حاضر و ناظر این بلاگ جهت ترویج و تبلیغ مباحث معرفتی و بصیرتی ایجاد شده است امیدوارم که مفید فایده باشد

خدایا چنان کن سر انجام کار
تو خوشنود باشی و ما رستگار
تبلیغات
Blog.ir بلاگ، رسانه متخصصین و اهل قلم، استفاده آسان از امکانات وبلاگ نویسی حرفه‌ای، در محیطی نوین، امن و پایدار bayanbox.ir صندوق بیان - تجربه‌ای متفاوت در نشر و نگهداری فایل‌ها، ۳ گیگا بایت فضای پیشرفته رایگان Bayan.ir - بیان، پیشرو در فناوری‌های فضای مجازی ایران
نویسندگان
پنجشنبه, ۳ ارديبهشت ۱۳۹۴، ۰۵:۳۲ ب.ظ

سودها و دودها

سودها و دودها

سؤال: سلام امیدوارم حالتون خوب باشه و در پناه خدا سالم و سلامت باشید. بنده یه جوان 24 ساله هستم ساکن تهران و دانشجو کارشناسی. مشکل بنده این هست که از مسایل جنسی زجر می‌برم و نیاز به یک همدم یا همسر موقت دارم اما موانعی سر راه من هست. یکی از این موانع اینه که بنده توان ازدواج دایم رو ندارم در حال حاضر چون هم درس می‌خونم و هم خدمت سربازی نرفتم .و اینکه بنده نمیخوام از راه غیر شرعی با کسی رابطه جنسی بر قرار کنم چون به نظرم آدم به خودش و اعتقاداتش خیانت و بی حرمتی میکنه با این نوع روابط .

از کسایی هم شنیدم که خانه های عفاف برای امثال آدم هایی مثل من وجود داره اما بنده با کمی پرس و جو فهمیدم که چنین چیزی صحت نداره. حال می‌خوام بدونم آیا واقعا زنانی هستن که از راه حلال نیاز به همدم داشته باشن؟ که از راه حلال و صیغه موقت باهاشون رابطه برقرار کرد؟ و این‌که چطور می‌توان با انها آشنا شد. لطفا من رو راهنمایی کنید. ممنونم از همه شما.
پاسخ
سلام بر شما
قبل از هر چیز به شما تبریک می‌گویم که تصمیم دارید گناه نکنید. با توجه به حساسیت موضوع لازم است نکاتی خدمت شما بیان کنم. قرآن و روایات برای افرادی که شرایط ازدواج را ندارند راه هایی توصیه کرده اند؛ مانند:
ورزش های هوازی( شنا، پیاده روی بین تند و آهسته، دوچرخه سواری و کوهنوردی و...)
صبر( مهم ترین آنها روزه گرفتن است)
عفاف ورزیدن ( عفاف چشمی، شنیداری، بویایی، لمسی، تخیلی، و...)
ازدواج مدت‌دار
و....
همه مراجع شیعه می فرمایند اگر کسی به خاطر نداشتن همسر به گناه بیفتدازدواج ( دائم یا مدت دار) برایش واجب می شود.
نیاز زن و مرد
اگر چه خیلی از افراد احساسی به مسئله ازدواج مدت دار نگاه می‌کنند و عوامل مختلفی سبب شده این حکم نزد عرف به خصوص زنان از جایگاهش تنزل پیدا کند ولی در مشاوره های کتبی و تلفنی که راحت تر سخنان گفته می شود می بینیم که در موارد زیادی زنان بیوه نیز خواهان این ازدواج هستند و از آلوده شدن به گناه نفرت دارند و این راه شرعی را از بین راه های دیگر عاقلانه تر و خداپسندانه تر می دانند. برخی از علل روی آوردن زنان بیوه به این ازدواج عبارتند از: مشکلات اقتصادی و نداشتن هزینه های سنگین و کمرشکن زندگی مانند خوراک، پوشاک، اجاره خانه، نیاز عاطفی شدید و رنجور بدون به غم غربت و یا تنهایی مستمر، نیاز جنسی، و.....)
برخی از خانم های محترم از این می ترسند که با تجویز این ازدواج همسرانشان هوسران شوند، ولی باید مانع هوسرانی آنها شد نه این که درِ حکم خداوند را بست و عده ای نیازمند را محروم کرد. این کار درست مثل این است که به دلیل عده ای آشوبگر، علاقه مندان به ورزش فوتبال را از ورزش فوتبال محروم کنیم و در ورزشگاه آزادی را به طور کلی ببندیم
خانمی در پاسخ به سؤالم که شما به عنوان زن مخالف این ازدواج نیستی می گفت: من خودم تا وقتی همسرم در کنارم بود از مخالفان سرسخت این ازدواج بودم، ولی از وقتی که از او جدا شده ام سال های متمادی می گذرد و خواستگاری نداشته ام و نیازهایم رفع نمی شود اگر خانمی در شرایط من بود و مخالف بود ان موقع حرفش شنیدنی است.
بزرگان دین
ما باید محدوده و فلسفه این ازدواج را از کارشناسان دین بپرسیم آنها می گویند ازدواج مدت دار فلسفه خاصی دارد و برای هوسرانی نیست. بنابراین اگر هوسرانی کار خود را به دین نسبت داد بدانید که دین او را تأیید نمی کند و این طور نیست که مجاز بودن یک کار به معنای این باشد که تشویق به آن کار هم در کار باشد. بله در کل اگر امر دایر باشد بین دو امر مجاز و غیرمجاز، امر مجاز مقدم است و لزوم پیدا می‌کند.
هشدارها
گفتیم که اگرچه در شرعی بودن ازدواج مدت دار حرفی نیست ولی باید در نظر داشت که مجاز بودن کاری به معنای تشویق هرکس با هر شرایطی به آن کار نیست. برخی از زنان بیوه و مردان با روی آوردن به این ازدواج تنوع طلب می شوند و شانس یک زندگی زناشویی خوب را از دست می دهند. مردی که یاد گرفته از بیرون خود را ارضا کند صفات اخلاقی اجتماعی او مانند تعاون، ایثار، صبر، گذشت و.... در کنار همسرش رشد نمی کند.
جوانی مجرد همسایه ما بود. روزی از من سؤالاتی پرسید. متوجه شدم که در ضمن مسافرکشی گاهی با خانم هایی آشنا می شود که نیاز به ازدواج مدت موقت دارند و او چندین بار این ازدواج را تجربه کرده بود. او را از سرازیر شهوت برحذر داشتم و گفتم مراقب باش، این تنوع طلبی اگر چه ممکن است لذت آنی داشته باشد ولی شانس آرامش در زندگی زناشویی را از شما می گیرد. وقتی او ازدواج کرد به چند ماه نکشید که همسرش را طلاق داد.
ناچاری
اگر به هر دلیلی گیر کرده‌اید بین دو راه ارضاء از راه نامشروع و ازدواج مدت دار، اسلام راه دوم را به شما توصیه می کند و شما را از گناه به شدت برحذر می دارد. در اینجا لازم است مراقب باشید که درگیر روابط عاطفی شدید نشوید. چرا که مدت دار بودن جزءلاینفک و جدانشدنی این ازدواج است یعنی باید مدام در ذهن مرد و زن، مدت دار بودن این ازدواج تأکید شود. افراد زیادی بدون توجه به این امر درگیر روابط عاطفی شدیدی شده اند که بین زمین و آسمان معلقشان کرده است.
جویندگی و یابندگی
همین طور که در ازدواج دائم باید سنخیت و تناسب ها رعایت شود در ازدواج مدت دار نیز به این دقت شود. از نظر اخلاقی هرکسی شایستگی همسر بودن هرچند کوتاه مدت را ندارد. برخی از افراد به دلیل هوسرانی و مراعات نکردن این تناسب و رعایت نکردن اصول اخلاقی و بهداشتی زناشویی مبتلا به بیماری های مختلف جنسی و...می شوند. از قدیم گفته اند جوینده یابنده است. بنابراین باید گشت و با گفتگو، مورد مناسب را یافت.
زنان و مردان نیازمند محترم هر کجا نمی روند. برخی از موسسه های خیریه و محضرها( دفاتر ثبت ازدواج) در این ازدواج قدم بر می دارند.
در مصاحبه‌ای که با یک عاقد داشتم از عاقد پرسیدم شما چرا این نوع ازدواج ها را ثبت می کنید؟
گفت: وقتی ثبت می‌کنم جلوی خیلی از سوء استفاده ها گرفته می شود:
خانمی بود که افراد زیادی را تیغ زده بود و پول زیادی می‌گرفت به بهانه این ازدواج ولی چون ادرسی نداشت و مخفی بودن این ازدواج برای او ابزاری برای کلاشی شده بود.
نیز اگر مرد و زنی بچه دار شدند. مرد نمی تواند فرزندش را رها کند و زن را به حال خود واگذارد.
به زنان راهنمایی می کنم که برخی شروط ضمن عقد را برای خود بگذارند.
موارد زیادی داریم که علت اصلی ازدواج به خاطر نیاز اقتصادی زن بوده ولی مرد از او بهره جنسی برده و با امروز و فردا کردن او را دنبال خودش دوانده است و در آخر زن محروم مانده است.
پیوسته گوش زد می کنم که متوجه موقت بودن این ازدواج باشند و خود را از نظر هیجانی و عاطفی مدیریت کنند تا به هم وابسته نشوند و بعد از ان گرفتار مشکلاتی نشوند.
..................
خدا رو شکر رعایت انصاف در نوشته های قبلی ام که با جستجوی در گوگل قابل دسترسی است مانند ( و نوشته های قبلی ام مانند «و خدا محاکمه می‌شود!»، «من و حرم‌زادگی؟!»، «شیب شهوت ـ چسب احساس»، «مصاحبه با یک عاقد» و... سبب شده خانم ها از بنده رنجیده نشوند؛ خانم های زیادی در نگاه تفریطی خود و آقایان زیادی در نگرش افراطی شان در باره این حکم تجدید نظر کنند. باز با این حال به خاطر سوء استفاده هایی که از این ازدواج شده است و تبلیغات مسموم افرادی که نسبت به زنا و همجنس بازی رو به رشد ککشان نمی گزدشان ولی نسبت به این حکم خدای غیرتی هستند و...باز هم برخی از خانم ها از من ناراحت شوند ولی
خواهر محترم! برادر عزیز!
شما را دعوت می کنیم یک بار دیگر بدون تعصب متن بالا را یک بار دیگر دقیق مطالعه کنید و تأمل.
اللهم وفّقنا لما تحبُّ و تَرضی[1]

پی نوشت :
1. سایت انجمن گفت‌وگوی دینی، بخش مشاوره

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۴/۰۲/۰۳
حبیب غفاری

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی