راه روشن2

مباحث معرفتی ، بصیرتی ، قرآنی ، اجتماعی و سیاسی

راه روشن2

مباحث معرفتی ، بصیرتی ، قرآنی ، اجتماعی و سیاسی

راه روشن2
بسم الله الرحمن الرحیم
با نام و یاد خداوند حاضر و ناظر این بلاگ جهت ترویج و تبلیغ مباحث معرفتی و بصیرتی ایجاد شده است امیدوارم که مفید فایده باشد

خدایا چنان کن سر انجام کار
تو خوشنود باشی و ما رستگار
تبلیغات
Blog.ir بلاگ، رسانه متخصصین و اهل قلم، استفاده آسان از امکانات وبلاگ نویسی حرفه‌ای، در محیطی نوین، امن و پایدار bayanbox.ir صندوق بیان - تجربه‌ای متفاوت در نشر و نگهداری فایل‌ها، ۳ گیگا بایت فضای پیشرفته رایگان Bayan.ir - بیان، پیشرو در فناوری‌های فضای مجازی ایران
نویسندگان
سه شنبه, ۲۳ تیر ۱۳۹۴، ۰۹:۱۵ ب.ظ

توافق خوب ، بد ، زشت

توافق خوب ، بد ، زشت

در حالی که شایعات متعددی در خصوص وضعیت مذاکرات هسته ای ایران و 5+1 شنیده میشود که البته به علت عدم ارائه گزارش تیم مذاکره کننده ی هسته ای ایران و استفاده ی معنی دار طرف غربی از این سکوت می باشد ، مناسب است به وضعیت های مختلف ممکن برای پایان مذاکرات بپردازیم


گروه تحلیلی صالحین؛ در حالی که شایعات متعددی در خصوص وضعیت مذاکرات هسته ای ایران و 5+1 شنیده میشود که البته به علت عدم ارائه گزارش تیم مذاکره کننده ی هسته ای ایران و استفاده ی معنی دار طرف غربی از این سکوت می باشد ، مناسب است به وضعیت های مختلف ممکن برای پایان مذاکرات بپردازیم و جنبه های مختلف آن را بررسی نماییم تا با این بررسی و تحقیق ، سنگ محکی برای نمره دادن به تیم مذاکره کننده ی ایرانی به فرماندهی ژنرال ظریف !! بر اساس نتیجه حاصله به دست بیاید.

سه نوع نتیجه محتمل است که نام آنها را خوب ، بد  و زشت می توان گذاشت .



1- توافق خوب:



با در نظر گرفتن مبانی اصلی دین اسلام و منافع ملی ایران ، توافق خوب توافقی است که بر اساس شروط و خطوطی باشد که رهبر معظم انقلاب تبیین نموده اند و تنها و تنها، لحاظ شدن همه موارد در توافق نامه نهایی است که میتوان آن را یک نتیجه خوب دانست و تیم مذاکره کننده در تاریخ ایران بعنوان تیمی که بر افتخارات کشور افزوده و بایست همواره بعنوان برجستگان تاریخی معرفی شوند شناخته میشود. برای اینکه ملاکهای یک توافق خوب در یک نظر در مقابل  مرآی خوانندگان محترم قرار گیرد موارد مطروحه توسط مقام معظم رهبری در ذیل می آید:

 

مهمترین خطوط قرمز مذاکرات هسته‌ای(به نقل از سایت دفتر مقام معظم رهبری)

مطرح شده در بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار مسئولان نظام ۱۳۹۴/۰۴/۰۲

۱- عدم پذیرش محدودیتهای بلند مدت  

 ما برخلاف اصرار امریکایی‌ها محدودیتهای بلند مدت ۱۰، ۱۲ ساله را قبول نداریم و مقدار سالهای مورد قبول محدودیت را به هیئت مذاکره کننده گفته‌ایم.

۲- ادامه کار تحقیق و توسعه و ساخت و ساز در زمان محدودیت

 در طول سالهای محدودیت هم باید تحقیق و توسعه ادامه داشته باشد. آنها می‌گویند در مدت ۱۲ سال هیچ کاری نکنید اما این، یک حرف زور مضاعف و غلط مضاعف است.

۳-لغو فوری تحریم‌های اقتصادی، مالی و بانکی هنگام امضای موافقتنامه و سایر تحریم‌ها در فواصل معقول

 تحریم‌های اقتصادی، مالی و بانکی چه مربوط به شورای امنیت، چه کنگره امریکا و چه دولت امریکا باید فوراً هنگام امضای موافقتنامه لغو و بقیه تحریم‌ها هم در فواصل معقول برداشته شود.

۴- منوط نشدن لغو تحریم‌ها به اجرای تعهدات ایران

 لغو تحریم‌ها نباید به اجرای تعهدات ایران منوط شود، نگویند شما تعهدات را انجام دهید بعد آژانس گواهی دهد تا تحریم‌ها لغو شود، ما این مسئله را مطلقاً قبول نداریم. اجرائیات لغو تحریم‌ها باید با اجرائیات تعهدات ایران متناظر باشد.

۵- مخالفت با موکول کردن هر اقدامی به گزارش آژانس

 ما با موکول کردن اجرای تعهدات طرف مقابل به گزارش آژانس مخالفیم. چون آژانس بارها و بارها ثابت کرده مستقل و عادل نیست، بنابراین ما به آن بدبین هستیم. می‌گویند «آژانس باید اطمینان پیدا کند» این چه حرف نامعقولی است؟ چگونه اطمینان پیدا کند مگر اینکه وجب به وجب این سرزمین را بازرسی کند.

۶- مخالفت با بازرسی‌های غیرمتعارف، پرس و جو از شخصیتهای ایران و بازرسی از مراکز نظامی

 با بازرسی‌های غیرمتعارف و پرس و جو از شخصیتها را هم به هیچ‌وجه بنده موافق نیستم. بازرسی از مراکز نظامی را هم نمی‌پذیریم همچنان که قبلاً هم گفتیم.

۷- مخالفت با زمانهای ۱۵ و ۲۵ سال برای اتمام برخی موضوعات

 زمانهای ۱۵ سال و ۲۵ سال که دائماً می‌گویند برای فلان چیز را هم ما قبول نداریم.

این زمان مشخص است و تمام خواهد شد.

هر آنچه رهبری در جلسات عمومی می‌گوید عیناً همان مسائلی است که در جلسات خصوصی به رئیس‌جمهور و دیگر مسئولان ذیربط می‌گوید بنابراین این خط تبلیغی غیرصحیح که از برخی خطوط قرمز رسمی در جلسات خصوصی صرف نظر شده است، خلاف واقع و دروغ است.





2- توافق بد :

هر چند بر اساس مبانی اسلامی و به ویژه قاعده ی نفی سبیل ، شعار برد – برد در ذات خود دچار اشکال اعتقادی می باشد و گر چه ممکن است در مذاکرات دشمنان ایران اسلامی که در حقیقت با اسلامیت نظام مخالفند بردهایی را به دست بیاورند لیکن قائل بودن برد برای دشمن از ابتدا هیچ وجاهت شرعی بلکه وجاهت دیپلماتیک ندارد ، همانگونه که غربی ها از ابتدا به هیچ نوع بردی برای ایران قائل نبوده و به کمترین مقدار سود ایران در مذاکرات راضی نیستند و جمله معروف رئیس جمهور آمریکا همواره در گوش دلواپسان شیوه مذاکره زنگ میزند که گفت : من اگر بتوانم پیچ و مهره های هسته ای ایران را باز کنم ، این کار را میکنم .

لیکن در هر صورت توافق بد ، توافقی است که خطوط قرمز ایران در آن رعایت نشده ، و با توهم گره زدن همه پیشرفتها و رشدهای کشور تا سطح آب خوردن مردم به تحریمهایی که سی و پنج سال است که وجود داشته و در بدترین زمان یعنی دوران دفاع که کشور در سختی زیادی قرار داشت نتوانست نظام را از پای دربیاورد ، بصورت انتحاری توافقی حاصل شود که علم مهم و بومی کشور ما در حوزه هسته ای را نابود کرده و با تن دادن به خواسته های طرف شش گانه ی غربی محصولی بنام وابستگی در عرصه ی هسته ای و نظامی را برای کشور ایجاد کند . گذشته از اینکه مردم ، مجلس و در رأس نظام مقام معظم رهبری اجازه ی اجرایی شدن این توافق را نخواهند داد ، لیکن برای تیم مذاکره کننده یک اتفاق بد بلکه یک فاجعه محسوب شده و شاید به صراحت بتوان گفت ، مردم و آیندگان ، این تیم را در کنار مذاکره کنندگان ترکمن چای و گلستان قرار خواهند داد و البته این درحالی است که غربی ها بیشتر از ایران به این مذاکرات و توافق نیازمندند در ذیل برخی از اعترافات آنها می آید :

1.    امریکا نمی خواهد به وضعیت ما قبل توافق ژنو برگردد

 سخنان جنیفر ساکی سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، پایگاه اینترنتی وزارت خارجه آمریکا ، 6/1/1394.

هیچکس دوست ندارد که به وضعیت قبل از طرح اقدام مشترک و حرکت ایران به طرف دستیابی به تسلیحات اتمی بازگردد

2.    از دید اسراییل برنامه تحقیق وتوسعه ایران اصلی ترین موضوع است

«دان ویلیامز» و «جان آیریش، گزارش خبرگزاری رویترز از بیت المقدس، 6/1/1394.

اشتاینیتز افزود:‌«هر چند ما در کل، مخالف موافقتنامه هستیم، بر موارد خاص در این موافقتنامه اشتباه تاکید داریم.» او در ادامه گفت ایران همچنین باید وادار شود تا اتهام فعالیت مخفیانه در خصوص آزمایش های تسلیحات هسته را پاسخ دهد. اشتاینیتس گفت: «تحقیق و توسعه، مهمترین موضوع در میز مذاکره است.»

یک دیپلمات ارشد اروپایی نیز تایید کرد که موضوع تحقیق و توسعه، مورد توجه شدید اسرائیلی ها قرار دارد. وی افزود: «با آنکه آنها قطعا حامی مدت زمان یکساله لازم برای تلاش ناگهانی به سمت ساخت بمب اتمی نیستند، در عمل در خصوص تحقیق و توسعه ایران نگرانی دارند و خواستار اعمال بیشترین محدودیت های ممکن در این خصوص هستند. پیام آنها ساده است: هر گونه غنی سازی ممکن را متوقف کنید.»

3.    علاقه رییس مجلس نمایندگان امریکا به تغییر رژیم در ایران

 مصاحبه جان بینر رییس مجلس نمایندگان امریکا با بلومبرگ، 6/2/1394.

من علاقمند به تغییر رژیم در ایران هستم و مدعی شد که مردم ایران نیز علاقمند به این مسئله هستند.

4.    ایران ممکن است در موضوعات غیر هسته ای تحریم شود

سخنان جاش ارنست سخنگوی کاخ سفید در نشست خبری، وب سایت کاخ سفید، 10/2/1394.

البته من در موضعی نیستم که بخواهم از اینجا ایران را به تحریم های بیشتر تهدید کنم ولی ما همچنان فعالیت های ایران را منشاء نگرانی های عمده برای آمریکا و دیگر کشورهای دنیا هستند، زیر نظر داریم. صرف رسیدن به توافق با ایران بر سر نگرانی های هسته ای و مسدود شدن راه های رسیدن ایران به سلاح های اتمی که در ازای آن برخی از تحریم ها برداشته می شود، به خاطر رفتارهای ایران در حوزه های دیگر، به اعمال تحریم علیه این کشور در صورتی که بدانیم به سود ماست، بی میل نخواهیم بود.

5.    حالا که تحریم ها روی ایران جواب داده باید آن را خفه کرد

سخنان سناتور تام کاتن از اعضای جمهوری خواه سنای آمریکا در نشستی در موسسه نشنال ریویو، 13/2/1394.

تلاشهای طاقت فرسایی در طول سالهای گذشته در دوران مسئولیت دولت جرج بوش رئیس جمهور سابق آمریکا و باراک اوباما رئیس جمهور کنونی آمریکا و کنگره صورت پذیرفت تا کشورهای متعددی با تحریمهای شدیدی علیه ایران هماهنگ شوند و همین تحریمهای بسیار شدید بود که ایران را به زانو دراورد. یکی از نکاتی که از ارتش می توان یاد گرفت این است که وقتی دشمن شما به زانو می افتاد و دستانش را به نشانه تسلیم بالا می گیرد باید آن را زمین زد و خفه کرد.

6.    چرا امریکا به مذاکرات هسته ای نیاز دارد

نامه یکصد و پنجاه نماینده ی دمکرات مجلس نمایندگان آمریکا به رئیس جمهور امریکا ، 19/2/1394.

اگر آمریکا بخواهد مذاکرات را ترک کند یا اینکه باعث فروپاشی آن شود، نه تنها ما در جلوگیری مسالمت آمیز از یک ایران مسلح به سلاح هسته ای ناکام خواهیم ماند بلکه باعث می شویم که دستیابی به این نتیجه بعید تر شود، رژیم تحریم های چندجانبه ای که ایران را به پای میز مذاکره آورد به احتمال زیاد از هم خواهد گسست و رژیم ایران نیز به احتمال زیاد تصمیم خواهد گرفت تا به برنامه ی هسته ای خود بدون محدودیت و نظارت سرعت بخشد.



3- توافق زشت :

نتیجه توافق تنها در دو قالب فوق رقم نمیخورد بلکه مدل دیگری نیز برای نتیجه میتوان تصور کرد و آن ، تن دادن به عبور از برخی ازخط قرمزها و عبور از بخشی ازمنافع ملی و تحت فشار قرار دادن نظام برای قبول آن، و در صورت مقاومت مردم ، مجلس شورای اسلامی و رهبر معظم انقلاب ، از سویی اقدام به بالابردن میزان فشار اقتصادی بر مردم کرده و از سوی دیگر همه اشکالات مدیریتی کلان کشور در عرصه قوه مجریه بر گردن رهبری یا سایر دستگاهها انداخته شود، البته  این نوع اقدامات ظاهرا گاهی نیز صورت پذیرفته ، از جمله تغییر ناگهانی قیمت بنزین و بالارفتن قیمت حاملان انرژی بدون افزایش مبلغ یارانه ها و...

در هر صورت از تیم  مذاکره کننده ای که به اشکال مختلف و در مراحل توافق بارها  و بارها توسط مقام معظم رهبری  و به تبعیت از ایشان مردم مورد حمایت جدی قرار گرفته است ، هیچ توافقی جز توافق خوب انتظار نمی رود و تنها ثمره ی مطلوب برای نظام مقدس جمهوری اسلامی که با زحمات فراوان و اهداء شهدای والا مقامی به این علم دست یافته است ، حفظ و گسترش صلح آمیز این علم بصورت بومی می باشد.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۴/۰۴/۲۳
حبیب غفاری

نظرات (۱)

۲۴ تیر ۹۴ ، ۰۰:۰۲ جواد برادران سنجدک
من از این می ترسم مثل قرارداد های قبل از انقلاب خارجی ها با یک ویرگول کل متن توافقنامه رو دور بزنن.

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی