راه روشن2

مباحث معرفتی ، بصیرتی ، قرآنی ، اجتماعی و سیاسی

راه روشن2

مباحث معرفتی ، بصیرتی ، قرآنی ، اجتماعی و سیاسی

راه روشن2
بسم الله الرحمن الرحیم
با نام و یاد خداوند حاضر و ناظر این بلاگ جهت ترویج و تبلیغ مباحث معرفتی و بصیرتی ایجاد شده است امیدوارم که مفید فایده باشد

خدایا چنان کن سر انجام کار
تو خوشنود باشی و ما رستگار
تبلیغات
Blog.ir بلاگ، رسانه متخصصین و اهل قلم، استفاده آسان از امکانات وبلاگ نویسی حرفه‌ای، در محیطی نوین، امن و پایدار bayanbox.ir صندوق بیان - تجربه‌ای متفاوت در نشر و نگهداری فایل‌ها، ۳ گیگا بایت فضای پیشرفته رایگان Bayan.ir - بیان، پیشرو در فناوری‌های فضای مجازی ایران
نویسندگان
جمعه, ۹ مرداد ۱۳۹۴، ۰۲:۴۹ ب.ظ

آشنایی اجمالی با امام صادق (ع)

آشنایی اجمالی با امام صادق (ع)

نام شریفش جعفر، کنیه‏اش ابوعبدالله و القابش ‏فاضل، قائم، طاهر، کافل، منجى و مشهورترین آنها صادق بود.

درروز جمعه هفدهم ربیع الاول سال‏83 هجرى قمرى هنگام طلوع فجر درمدینه چشم به جهان گشود و در بیست و پنجم شوال سال 148 هجرى ‏قمرى در سن شصت و پنج ‏سالگى در مدینه چشم از جهان فرو بست .

آن حضرت درکنار پدر و جد ( امام باقر و امام سجاد و عموى جدش امام‏ حسن علیهم السلام ) در قبرستان بقیع نقاب خاکی به چهره افلاکی کشید .

مدت امامت آن امام همام34 سال بود که حدود هجده سال آن(132-114ه ) همزمان با حکومت امویان و شانزده سال آن(148-132 ه ) همزمان با حکومت عباسیان بود.

امام صادق (ع) را بهتر بشناسیم

آن حضرت با پنج تن از خلفاى بنى امیه هشام بن عبدالملک(125-105 ه )، ولید بن یزید (126-125ه)، یزید بن ولید(1267ه)، ابراهیم بن ولید (127ه) و مروان بن محمد ملقب به‏ حمار (132-127ه) و دو تن از خلفاى بنى عباس ابوالعباس سفاح(132-136) و منصوردوانیقی (158-136ه) معاصر بود.

در مدت امامت آن حضرت در قلمرو اسلام حوادث مهمى روى داد. تنى ‏چند از علویان علیه حکومت وقت قیام کردند.

زید بن على بن ‏الحسین پسر امام سجاد(ع) در سال 121 هجرى علیه هشام بن‏ عبدالملک اموى در کوفه قیام کرد و به شهادت رسید.

یحیى پسرزید نیز چند سال بعد در خراسان قیام کرد و کشته شد.

محمد بن ‏عبدالله معروف به نفس زکیه نوه امام حسن مجتبى(ع) نیز در سال‏145 هجرى علیه حکومت عباسى علیه منصور دوانیقى در مدینه‏قیام کرد ولى کارش به جایى نرسید و کشته شد.

برادر این محمد،ابراهیم بن عبدالله هم در همان سال در بصره علیه منصور قیام‏کرد و کشته شد. از جمله مهمترین حوادث سیاسى اجتماعى دوران‏امامت امام صادق(ع) انتقال حکومت از امویان به عباسیان بود.

عباسیان که از سال 100 هجرى یک نهضت فرهنگى پنهانى را بنیادکرده بودند و علیه امویان در خراسان مخفیانه تبلیغ مى‏کردندسرانجام در سال‏129 هجرى به یک قیام نظامى به رهبرى ابومسلم ‏خراسانى دست زدند و در سال 132 هجرى ابوالعباس سفاح را درکوفه به خلافت رساندند و در همان سال مروان حمار آخرین خلیفه‏ اموى در مصر به دست ‏سپاه خراسان کشته شد.

در دوره امامت امام صادق(ع) مسلمانان بیش از پیش به علم ودانش روى آوردند و در بیشتر شهرهاى قلمرو اسلام بویژه درمدینه، مکه، کوفه، بصره و... مجالس درس و مناظره‏هاى علمى دایر و از رونق خاصى بر خوردار گردید. در این مدت و با استفاده ازفرصت‏به دست آمده امام صادق(ع) توانست علوم و معارف اهل بیت(ع)‏را بیان کرده در همه‏ جا منتشر کند. سفرهاى اجبارى و اختیارى‏ امام به عراق و به شهرهاى حیره، هاشمیه و کوفه و مدتى اقامت‏در کوفه و برخورد با اربابان دیگر مذاهب فقهى و کلامى نقش‏بسزایى در معرفى علوم اهل بیت و گسترش آن در جامعه داشت. دراین شهرها مدینه، کوفه، حیره، هاشمیه و مکه در ایام حج‏گروههاى مختلف براى فراگیرى دانش نزد آن حضرت مى‏آمدند و ازدریاى دانش او بهره مى‏بردند. بزرگان اهل سنت چون مالک بن انس،ابوحنیفه، سفیان ثورى، سفیان بن‏عیینه، ابن جریح، روح ابن قاسم‏و... ریزه خوار خوان دانش بیکران او بودند.

هیچ محدث و فقیهى به اندازه آن حضرت‏مساله پاسخ نگفته است. بر خورد وى با گروههاى مختلف مردم سبب‏شد که آوازه شهرتش در دانش و بینش دینى، علم و تقوى، سخاوت وجود و کرم و... در تمام قلمرو اسلام طنین انداز شود و مردم ازهر سو براى استفاده از دانش بیکران وى رو سوى او کنند.

دانشمندان علم حدیث ‏شمار کسانى را که مورد اعتماد بوده‏اند (راویان ثقه ) و از آن حضرت حدیث نقل کرده‏اند تا چهار هزار نفررا نوشته‏اند.

ظاهرا نخستین‏بار ابن عقده این شمارش را انجام داده است. (نک‏مناقب، 4/369 دارالاضواء)

 در این دوره علوم ‏و فلسفه ایرانى، هندى و یونانى به حوزه اسلامى راه یافت وبازار ترجمه علوم گوناگون از زبانهاى مختلف به زبان عربى گرم‏و پررونق گردید. همچنین مکتبهاى کلامى و فرقه‏هاى مذهبى و فقهى ‏در این عصر پایه گذارى شد.

 مناظرات امام صادق(ع) با اربابان ‏دانش هاى گوناگون چون پزشکان، فقیهان، منجمان، متکلمان، صوفیان‏و... بویژه مناظرات وى با ابوحنیفه مشهور و در منابع شیعه وسنى ثبت است. (نک مناقب: 4/305-233، کشف الغمه: 2/430-367)

به‏عنوان مثال چگونگى گردش خون در بدن و وظایف گلبولها را امام‏صادق(ع) دست کم هزار سال پیش از دانشمندان غربى بیان کرده‏است. (بنگرید: توحید مفضل).

آراستگى ظاهر

بسیار با ابهت‏بود. چندانکه چون دانشمندان زمانش به قصدپیروزى بر او براى مناظره‏هاى علمى به دیدارش مى رفتند، بادیدن او زبانشان بند مى ‏آمد. همواره با وقار و متین راه مى ‏رفت‏ و به هنگام راه رفتن عصا در دست مى‏گرفت. ظاهرش همیشه مرتب ولباسش اندازه بود. به وضع ظاهر خود بسیار اهمیت مى داد. موهاى ‏سر و صورتش را هر روز شانه مى ‏زد. عطر به کار مى برد و گل‏ مى ‏بوئید. انگشترى نقره بانگین عقیق در دست مى‏کرد و نگین عقیق ‏بسیار دوست مى‏ داشت. هنگام نشستن گاه چهار زانو مى ‏نشست و گاه‏ پاى راست را بر ران چپ مى ‏نهاد. در اتاقش نزدیک در و رو به‏ قبله مى ‏نشست. لباسهایش را خود تا مى ‏کرد. گاه بر تخت مى ‏خوابیدو گاه بر زمین. چون از حمام بیرون مى ‏آمد لباس تازه و پاکیزه‏مى ‏پوشیدو عمامه مى‏ گذاشت.

لباس پوشیدن

در لباس پوشیدن هم ظاهر را حفظ مى‏ کرد و هم توانایى مالى را ومى‏ فرمود: «بهترین لباس در هر زمان، لباس معمول مردم همان‏زمان است.» هم لباس نو مى ‏پوشید و هم لباس وصله‏دار. هم لباس‏گران قیمت مى‏پوشید و هم لباس کم بها و مى ‏فرمود: «اگر کهنه ‏نباشد، نو هم نیست.» لباس کم بها و زبر را زیر و لباس نرم وگران قیمت را روى آن مى ‏پوشید و چون «سفیان ثورى‏» زاهد به وى‏اعتراض کرد که «پدرت على (ع) لباسى چنین و گرانبها نمى‏ پوشید» فرمود: «زمان امام على (ع) زمان فقر و ندارى بود واکنون همه چیز فراوان است. پوشیدن آن لباس در این زمان لباس‏ شهرت و حرام است خداوند زیبا است و زیبایى را دوست دارد و چون‏به بنده‏اش نعمتى مى‏ دهد، دوست دارد بنده ‏ا ش آن را آشکار کند.

 

سپس آستین را بالا زد و لباس زیر را که زبر و خشن بود، نشان‏داد و فرمود: «لباس زبر و خشن را براى خدا پوشیده ‏ام و لباس‏روئین را که نو و گرانبها است ‏براى شما.» هنگام احرام وانجام فریضه حج‏ برد سبز مى ‏پوشید و به گاه نماز پیراهن زبر وخشن و پشمین. لباس سفید را بسیار دوست داشت و چون به دیدن‏دیگران مى ‏رفت آن را برتن مى ‏کرد. نعلین زرد مى‏ پوشید و به کفش ‏زرد رنگ و سفید علاقه‏ مند بود.

غذا خوردن

به هنگام غذا خوردن چهار زانو مى‏نشست و گاهى هم بر دست چپ‏تکیه مى‏کرد و غذا مى‏خورد. رعایت‏بهداشت را بویژه به هنگام غذاخوردن بسیار مهم مى‏شمرد. همواره هم پیش از غذا خوردن دستانش‏را مى‏شست و هم بعد از غذا، با این تفاوت که پیش از غذا دستانش‏را بعد از شستن، با چیزى چون حوله خشک نمى‏کرد ولى پس از غذادستانش  را مى‏شست و خشک مى‏کرد. اگر هنگام غذا خوردن دستانش تمیزبود آنها را نمى شست. همیشه غذا را با گفتن «بسم الله‏» شروع‏مى‏کرد و با جمله «الحمدالله‏» به پایان مى‏برد. نیز غذا را بانمک آغاز و با سرکه تمام مى‏کرد. به هنگام خوردن غذا«الحمدلله‏» بسیار مى‏گفت و نعمتهاى خدا را سپاس مى‏گفت. غذارا داغ نمى‏خورد بلکه صبر مى‏کرد تا معتدل شود، میل مى‏فرمودند به‏وقت‏خوردن از آن قسمت ظرف که مقابلش بود غذا مى‏خورد. هیچگاه‏در حال راه رفتن غذا نمى‏خورد. و هیچ وقت‏شام نخورده‏نمى‏خوابید. همواره به اندازه غذا مى‏خورد و از پرخورى پرهیزمى‏کرد. بعد از غذا خوردن خلال مى‏کرد.

عبادت

امام صادق(ع) از اعاظم عباد و اکابر زهاد بود. از سه حال خارج‏نبود: یا روزه داشت، یا نماز مى‏خواند و یا ذکر مى‏گفت. چون‏روزه مى‏گرفت‏بوى خوش به کار مى‏برد .

شبهاى قدر را اگرچه مریض باشد تا صبح در مسجد به نیایش وعبادت مى‏گذراند. چون نیمه شب براى خواندن نماز شب بر مى‏خاست‏با صداى بلند ذکر مى‏گفت و دعا مى‏خواند تا اهل خانه بشنوند وهرکس بخواهد براى عبادت برخیزد. هنگامى که ماموران حکومت‏براى دستگیرى آن حضرت شبانه از دیوار به منزلش هجوم آوردند، او را درحال راز و نیاز با خدا یافتند. آن گرامى ذکر رکوع وسجود را بسیار تکرار مى‏کرد.

مالک‏بن انس مى‏گوید: «با امام صادق(سلام الله علیه ) حج‏ گزاردم، به هنگام تلبیه هرچه مى ‏کوشید تا لبیک بگوید، صدایش درگلو مى‏ماند و چنان حالتى به او دست مى‏داد که نزدیک بود ازمرکبش به زیر افتد. گفتم: چاره‏اى نیست‏باید لبیک گفت. فرمود:

چگونه جرات کنم لبیک بگویم، مى‏ترسم خداوند بگوید: «نه‏لبیک‏» چون زبان به لبیک مى ‏گشود، آن قدر آن را تکرار مى‏ کرد که ‏نفسش بند مى‏آمد. قرآن را بسیار بزرگ مى ‏داشت و آن رابه چهارده ‏روایت قرائت مى ‏فرمود.

برنامه زندگى

کار

امام صادق(ع) در زندگى برنامه‏اى منظم داشت و هرکارى را به موقع انجام مى‏داد. چنانکه خود فرمود: «بى حیا بى ایمان است وبى برنامه بى چیز»

آن حضرت یاران و پیروان خود را به کسب مال حلال تشویق مى ‏کرد واز آنان مى ‏خواست که در کار خود کوشا باشند و از هرگونه تنبلى‏و کسالت دورى کنند.

کار کردن و تجارت را موجب عزت و سربلندى‏انسان مى‏دانست و مى ‏فرمود: «صبح زود براى به دست آوردن عزت‏خود بروید.» حضرت تاکید مى‏کرد که تجارت باید سالم باشد و کسب‏در آمد از راههاى درست و مشروع باشد.

آن حضرت کوشش وتلاش  برای تامین آسایش و آرامش خانواده و خود ، حج و زیارت رفتن، صدقه دادن و صله رحم کردن را تلاش‏براى آخرت مى ‏دانست نه دنیا.

آن حضرت تنها دیگران به کار امر نمی کرد بلکه خودش در روزهاى بسیار گرم تابستان، عرق‏ریزان در مزرعه و باغ خود کار مى‏کرد. باغش را بیل مى‏زد وآبیارى مى‏کرد.

یکى از یارانش مى‏گوید: «آن حضرت را در باغش‏ دیدم، پیراهنى تنگ، زبر و خشن در برو بیل در دست‏باغ راآبیارى مى ‏کرد و عرق از سرو صورتش سرازیر بود. گفتم: «اجازه ‏بفرمایید من این کار را انجام دهم.» فرمود: «من کسى را دارم که ‏این کارها را انجام دهد، ولى دوست دارم که مرد در راه به دست‏آوردن روزى حلال از گرمى آفتاب آزار ببیند و خداوند ببیند که‏من در پى روزى حلال هستم. »

 یکى از یارانش که آن حضرت را در یک‏روز بسیار گرم تابستان دید که کار مى‏کند، معترضانه گفت:

«فدایت ‏شوم، شما با مقام والایى که نزد خداوند دارى وخویشاوندى نزدیکى که با پیغمبر دارى، در چنین روزى، این گونه ‏سخت کار مى‏ کنى؟» امام(ع) پاسخ داد: «در طلب روزى حلال بیرون‏ آمدم تا از چون تویى بى ‏نیاز شوم.»

 امام صادق(ع) هم خودش کارمى ‏کرد و هم غلامان و خدمتکاران خود را به کار وا مى ‏داشت و هم‏کارگران روز مزد را به کار مى ‏گرفت. هر وقت کارگرى را به کارمى ‏گرفت پیش از خشک شدن عرقش مزدش را مى‏ پرداخت.

تجارت

امام صادق(ع) نه تنها پیروان و یارانش را به کارهاى درست وتجارت صحیح تشویق مى‏کرد بلکه خود نیز گاهى به تجارت مى‏پرداخت.اما نه به دست‏خویش. بلکه سرمایه‏اش را در اختیار کارگزاران وافراد مطمئن قرار مى‏داد تا با آن تجارت کنند. چون مى‏شنید که‏سودى برده و روزى به او رسیده شادمان مى ‏شد. با این حال برتجارت سالم بسیار تاکید داشت و هنگامى که کارپرداز وى مصادف‏که با سرمایه وى به تجارت مصر رفته بود، با سودى کلان باز گشت‏فرمود: «این سود خیلى زیاد است‏با کالاها چه کردید که چنین‏سود هنگفتى به دست آوردید؟» مصادف پاسخ داد: «چون به مصرنزدیک شدیم از کاروانهاى که از مصر مى‏آمدند از وضع کالاى خویش‏پرسیدیم. دانستیم که این کالا مورد نیاز مردم مصر است و دربازار آنجا بسیار نایاب است. از این رو با هم پیمان بستیم که‏ کالایمان را جز در برابر هریک دینار سرمایه یک دینار سود، کمترنفروشیم، این بود که سود زیادى بردیم.»

امام(ع) فرمود:«سبحان الله، علیه مسلمانان هم پیمان مى شوید که کالایتان راجز در برابر هر دینار سرمایه یک دینار سود کمتر نفروشید!»سپس اصل سرمایه ‏اش را برداشت و فرمود: «مرا به این سودنیازى نیست.

 اى مصادف، چکاچک شمشیرها از کسب روزى حلال آسان‏تراست.» چون امام(ع) این گونه سود بردن را اجحاف در حق مسلمانان مى ‏دانست‏به کارگزار خود اعتراض کرد و از آن سود چیزى ‏بر نگرفت.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۴/۰۵/۰۹
حبیب غفاری

نظرات (۱)

۰۹ مرداد ۹۴ ، ۱۵:۱۳ فروشگاه اینترنتی
از فونت ریز تر و رنگا رنگ استفاده کنید بیشتر قابل خواندن میشه مطلبتون.

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی