راه روشن2

مباحث معرفتی ، بصیرتی ، قرآنی ، اجتماعی و سیاسی

راه روشن2

مباحث معرفتی ، بصیرتی ، قرآنی ، اجتماعی و سیاسی

راه روشن2
بسم الله الرحمن الرحیم
با نام و یاد خداوند حاضر و ناظر این بلاگ جهت ترویج و تبلیغ مباحث معرفتی و بصیرتی ایجاد شده است امیدوارم که مفید فایده باشد

خدایا چنان کن سر انجام کار
تو خوشنود باشی و ما رستگار
تبلیغات
Blog.ir بلاگ، رسانه متخصصین و اهل قلم، استفاده آسان از امکانات وبلاگ نویسی حرفه‌ای، در محیطی نوین، امن و پایدار bayanbox.ir صندوق بیان - تجربه‌ای متفاوت در نشر و نگهداری فایل‌ها، ۳ گیگا بایت فضای پیشرفته رایگان Bayan.ir - بیان، پیشرو در فناوری‌های فضای مجازی ایران
نویسندگان
يكشنبه, ۱۲ مهر ۱۳۹۴، ۱۱:۴۸ ب.ظ

پاسخ به چند پرسش اساسی در مورد ولایت فقیه

پاسخ به چند پرسش اساسی در مورد ولایت فقیه

 

1-ولایت فقیه به چه بخشی از دین اسلام مربوط است و چرا ما باید معتقد به ولایت فقیه باشیم ؟

 

 ولایت مهمتر واجب  است و ولایت تنها واجبی است که قضا و نیابت ندارد و تقلید در آن جایزنیست ، به خاطر این است که ولایت به  اصل امامت که یکی از اصول دین و مذهب است مربوط می شود و ولایت فقیه تداوم و دنباله و سایه ی امامت است .

 

هرشیعه ای باید همتراز با اعتقاد به توحید و عدل و نبوت و معاد با دلایل عقلی و نقلی به اصل امامت و ولایت نیز معتقد باشد  .

 

شفاعت بدون پذیرش ولایت معنا ندارد و لازمه ی عقیده به ولایت ، التزام عملی است و فروعات نماز و روزه و ... در صورتی مقبول است که اصول دین و مذهب مورد قبول باشد .

 

2-  آیا اختیارات حکومتی پیامبر اکرم (ص) و امامان معصوم (علیهم السلام ) از اختیارات حکومتی ولی فقیه بیشتر است ؟

 

   «« این توهم که اختیارات حکومتی رسول اکرم (ص) بیشتر از حضرت امیر(ع) بود  یا اختیارات حکومتی حضرت امیر(ع) بیش از فقیه است باطل وغلط است .

 

البته فضایل و مقام حضرت رسول اکرم (ص) بیش از همه ی عالم است و بعد از ایشان فضایل حضرت امیر (ع) از همه بیشتر است لکن زیادی فضایل معنوی ، اختیارات حکومتی را افزایش نمی دهد ، همان اختیارات و ولایتی که رسول اکرم (ص) و دیگر ائمه (علیهم السلام ) در تدارک بسیج و سپاه داشتند ، تعیین ولات و استانداران ، گرفتن مالیات و صرف آن در مصالح مسلمانان داشته اند ، خداوند همان اختیارات را برای حکومت فعلی قرارداده است ، منتهی شخص معینی نیست ، روی عنوان عالم عادل است ( صحیفه ی نور ، جلد 10، ص 353)

 

3-  اگر ولایت فقیه برابر با ولایت معصومین (علیهم السلام ) است ، پس آیا مقام فقها هم با مقام رسول اکرم (ص) و ائمه (علیهم السلام ) برابر است ؟؟

 

(نه ، اصلاً و ابداً  ) «« وقتی می گوییم ولایتی را که رسول اکرم (ص) و ائمه اطهار ( صلوات الله علیهم ) داشتند در عصر غیبت فقیه عادل دارد ، برای  هیچ کس این توهم نباید پیدا شود که مقام فقها همان مقام ائمه (علیهم السلام ) و رسول اکرم (صلوات الله علیه ) است  . باید دقت شود که زیرا اینجا صحبت ازمقام نیست بلکه صحبت از وظیفه است .

 

ولایت یعنی حکومت و اداره ی کشور و اجرای قوانین شرع مقدس .  این (ولایت ) یک وظیفه سنگین و مهم است نه این  که برای کسی شان و مقام غیر عادی بوجود بیاورد و او را از حد انسان عادی بالاتر ببرد .

به عبارت دیگر ،  ولایت  مورد بحث  یعنی حکومت و اجرا و اداره  . بر خلاف تصوری که خیلی از افراد دارند امتیاز نیست بلکه وظیفه ای خطیر است ( صحیفه ی نور ، جلد 10، ص 353 )

 

4- آیا اختیارات مطلقه در سایر حکومت ها وجود دارد ؟ منظور از ولایت مطلقه فقیه چیست ؟    

 

اولاً ، کلمه ای مطلقه در مقابل مقیده و حسبیه قرار دارد و منظوراز ان این است که تمام وظایفی را که پیامبر (ص) و ائمه (صلوات الله علیه ) بر عهده دارند ولی فقیه عادل هم بر عهده دارد .

 

ثانیاً ، تمام حکومت ها دارای اختیارات مطلقه بوده و هستند ، واساسا بدون اختیارمطلق که دایره ی آن کل جامعه باشد حکومت تحقق نمی یابد .

 

ثالثاً، شرط بقاء هر نظام  حکومتی ، داشتن اختیارات مطلق است چرا که اگر یک حکومت دارای اختیارات مطلقه نباشد و در بخشی از سیستم آن خلاء حاکمیتی وجود داشته باشد ، دشمنان آن ملت از این خلا ء سو ء استفاده کرده و حکومت را ساقط می کنند .

 

اختیار رئیس جمهور امریکا در وتوی قانون مصوب مجلس سنا و مجلس نمایندگان ، امضا کشتن مجرمان  به دست پلیس بدون محاکمه توسط رئیس جمهور امریکا ، انحلال مجلس ژاپن توسط نخست وزیری ، انحلال مجلس اردن توسط پادشاه این کشور  و... نمونه هایی از اختیارات مطلقه اند .

 

رابعاً ، در نظام حکومتی مبتنی بر ولایت فقیه ؛ وظایف سنگین و اختیارات مهم حکومتی به دست شخص آگاه ، شجاع ، پرهیزکار ، مدیر و مدبر سپرده می شود که در مقایسه با دیگران کمترین احتمال انحراف از موازین شرعی و کمترین احتمال اشتباه عمدی و سهوی از او متصور است .

 

========================================

 

منابع و مآخذاصلی :

 

1-  امام خمینی (رحمه الله علیه ) – ولایت فقیه  یا حکومت اسلامی

 

2-  آیت الله مصباح یزدی (حفظه الله ) – پرسش ها و پاسخ هایی در مورد ولایت فقیه

 

3-  شیخ کلینی (رحمه الله علیه ) اصول کافی

 

4-   شیخ حر ّ عاملی رحمه الله علیه جهاد با نفس

 

5-    علامه مجلسی (رحمه الله علیه) بحار الانوار

 

 

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۴/۰۷/۱۲
حبیب غفاری

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی