راه روشن2

مباحث معرفتی ، بصیرتی ، قرآنی ، اجتماعی و سیاسی

راه روشن2

مباحث معرفتی ، بصیرتی ، قرآنی ، اجتماعی و سیاسی

راه روشن2
بسم الله الرحمن الرحیم
با نام و یاد خداوند حاضر و ناظر این بلاگ جهت ترویج و تبلیغ مباحث معرفتی و بصیرتی ایجاد شده است امیدوارم که مفید فایده باشد

خدایا چنان کن سر انجام کار
تو خوشنود باشی و ما رستگار
تبلیغات
Blog.ir بلاگ، رسانه متخصصین و اهل قلم، استفاده آسان از امکانات وبلاگ نویسی حرفه‌ای، در محیطی نوین، امن و پایدار bayanbox.ir صندوق بیان - تجربه‌ای متفاوت در نشر و نگهداری فایل‌ها، ۳ گیگا بایت فضای پیشرفته رایگان Bayan.ir - بیان، پیشرو در فناوری‌های فضای مجازی ایران
نویسندگان
يكشنبه, ۱۰ آبان ۱۳۹۴، ۰۸:۵۱ ق.ظ

صهیونیسم چیست ؟

صهیونیسم چیست ؟

ریشه ی کلمه صهیون در عبری از صَهُوِه است . صهوه به بر آمدگی پشت کمر اسب گفته می شود و چون کوهی که در جنوب غربی قدس واقع شده است به صهوه شباهت دارد این کوه را صهیون نامیدند . با ارتفاع تقریبی 900 متر .

بنا بر روایات ، حضرت داوود (ع) در دامنه آن سکنی داشته و آرامگاه او و حضرت سلیمان و گروهی دیگر از انبیای بنی اسرائیل ، بر بالای آن واقع شده است و لذا برای یهودیان ، قداست و ارزش و اعتبار ویژه ای دارد .

خدای یهود در تورات فصل اشعیا این سرزمین را به یهودیان وعده داده است . که یهودیان معتقدند فردی پیامبر گونه به نام ماشیح ( لغتی عبری به نام موعود) با نیروهای فراوان از این کوه ظهور می کند و یهودیان را بر جهان مسلط می کند ، جنگها پایان یافته و صلح جهان را در بر می گیرد.

حضرت عیسی ( علیه السلام ) فرمودند : آن ماشیح که در تورات ذکر شده است منم ؛ که عده ای مسیحی شده آن را پذیرفتند و عده ای از یهودیان آن را نپذیرفتند و به اعتقاد خود حضرت مسیح را کشتند . و اکنون منتظر موعود و همان ماشیح هستند و مقدمه ی ظهور ماشیح را وقوع جنگی در هارمجدون یا آرماگدون ( واقع شده بین قدس و حیفا ، شمال غربی قدس ) بیان می کنند که پس از آن موعود ظهور و بر جهان سلطه پیدا خواهد کرد . در راستای این اعتقادات حرکتی به نام صهیونیسم مذهبی رخ داد که اغلب بوسیله ی عرفای یهودی بیان شده و به انتظار قائم " آرزوی بزرگ یهودیت " مربوط می شود و بر اساس این اصل در هنگام ظهور قائم در آخر زمان ، سلطنت خداوند " که تمام اقوام و قبایل زمین با او میثاق بسته اند "برای تمام بشریت تحقق خواهد یافت .( تمام ملت ها دعاگوی ذریت تو خواهند بود، زیرا که تو ندای مرا اطاعت کرده ای " سفر تکوین ، باب 22 ، آیه 18 )

این صهیونیسم مذهبی ، بر انگیزاننده سنت زیارت " ارض مقدس " و حتی سبب تشکیل جوامع روحانی بوده است و به دور از هر نوع برنامه ی سیاسی برای ایجاد یک دولت و یا هر نوع سلطه ای بر فلسطین بود که هرگز رفتاری دال بر علاقه به درگیری بین جوامع یهودی و مردم عرب باشد در پیش نگرفت .

آنچه در سال 1894 پس از تشکیل کنگره بال سوئیس مبنی بر شکل گیری صهیونیسم مدرن " صهیونیسم سیاسی " و در راستای تشکیل دولت اسرائیلی در منطقه ی فلسطین رخ داد ، حرکت فریبکارانه ی زعمای یهودی برای تشکیل دولتی یهودی بود که جنبش سیاسی خود را به کتب دینی و تاریخی نسبت داده و نام صهیونیسم را بر آن نهادند. حال آنکه انتخاب سرزمین فلسطین به عنوان محل استقرار دولت اسرائیل و تشکیل ملت یهودیان چند دلیل عمده داشت : اول آنکه فلسطین مستعمره ی انگلستان بود و طی رایزنی روچیلدها خانواده ثروتمند و صاحب قدرت یهودی " با این دولت بخشی از فلسطین به یهودیان واگذار شد و به دلیل موقعیت استراتژیک و خاص فلسطین که حلقه وصل سه قاره ی اروپا ، آفریقا و آسیا بود و به دلیل ویژگی جغرافیایی نظامی و سیاسی و آب و هوای بسیار مطلوب آن و همچنین به دلیل پیشینه ی تاریخی سرزمین فلسطین و ظهور ادیان مختلف در آن ، وجود معبد سلیمان و حکومت 80 ساله حضرت داوود و سلیمان و با استناد به کتب دینی یهودیان " که یهودیان را به بازگشت به ارض موعود ( کنعان ، فلسطین امروزی ) وعده داده است .

این منطقه برای تشکیل دولت اسرائیل انتخاب شد ، حال آنکه پیش از آن کشور آرژانتین و بعضی کشورهای آفریقایی برای رسیدن به این مقصد در نظر گرفته شده بود اما به دلیل نداشتن جغرافیای مناسب و نداشتن سابقه ی تاریخی ، این گزینه ها حذف شد وزرسالاران یهود بر آن شدند با نیرنگ و حرکتی عوام فریبانه در جهت نیل به اهداف خود نام مکتب خود را برگرفته از صهیون ، صهیونسیم بنامند و در همین راستا زمینه ی حرکت اقلیت های یهودی سراسر جهان را به این سرزمین با همکاری دولت انگستان ایجاد کردند و به تهییج پیروان دین یهود با عنوانی دینی و اعتقادی برای بازگشت به ارض موعود پرداختند.

           

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۴/۰۸/۱۰
حبیب غفاری

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی