راه روشن2

مباحث معرفتی ، بصیرتی ، قرآنی ، اجتماعی و سیاسی

راه روشن2

مباحث معرفتی ، بصیرتی ، قرآنی ، اجتماعی و سیاسی

راه روشن2
بسم الله الرحمن الرحیم
با نام و یاد خداوند حاضر و ناظر این بلاگ جهت ترویج و تبلیغ مباحث معرفتی و بصیرتی ایجاد شده است امیدوارم که مفید فایده باشد

خدایا چنان کن سر انجام کار
تو خوشنود باشی و ما رستگار
تبلیغات
Blog.ir بلاگ، رسانه متخصصین و اهل قلم، استفاده آسان از امکانات وبلاگ نویسی حرفه‌ای، در محیطی نوین، امن و پایدار bayanbox.ir صندوق بیان - تجربه‌ای متفاوت در نشر و نگهداری فایل‌ها، ۳ گیگا بایت فضای پیشرفته رایگان Bayan.ir - بیان، پیشرو در فناوری‌های فضای مجازی ایران
نویسندگان

همان طور که بقاء اسلام مدیون عاشوراست، بقای عاشورا مدیون اربعین است

اندیشمندان باید درعظمت  و تاثیرشگرف و جهانی اربعین امام حسین (ع) تحقیق و تفحص کنند.

باید دانشمندان و جامعه شناسان و مردم شناسان و سیاستمداران  در خصوص اربعین  حسینی به عنوان یک سوژه بی نظیر در این کره هفت میلیارد نفری مطالعه  و تحقیق کنند. در کدام دین و در کدام مکتبی امری مشابه  زیارت  اربعین و این چنین پیاده روی  ده ها میلیونی وجود دارد ؟ اصلاً کدام مکتب و مذهب و امامی می تواند یک چنین جاذبه و عشق فزاینده ی داشته باشد ؟

متن مصاحبه  با حجت الاسلام میرلوحی توسط فرهنگ نیوز درخصوص اربعین امام حسن (ع)  

فرهنگ نیوز: چرا چهلم و زیارت اربعین در روایات از تقدس ویژه ای برخورد است؟

عدد چهل و اربعین جایگاه خاصی در فرهنگ دینی ما دارد که ده ها نمونه در آیات قرآن مجید و سیره اهل بیت و انبیا به آن اشاره شده هم در کتابهای آسمانی و هم در روایات پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله وسلم مثالهای زیادی از آن میتوان یافت. نمونه ای از آن در داستان حضرت موسی آمده، و قرآن مجید میفرماید:

« وَوَاعَدْنَا مُوسَى ثَلاَثِینَ لَیْلَةً وَأَتْمَمْنَاهَا بِعَشْرٍ فَتَمَّ مِیقَاتُ رَبِّهِ أَرْبَعِینَ لَیْلَةً ... » [۱] یعنی میقات حضرت موسی با خدای متعال ۳۰ روز در ماه ذی القعده بود و ده شب که دهه اول ذی الحجه بود به آن سی شب اضافه و چهل شب کامل شد.

از این نمونه ها زیاد داریم. و با حساب و کتاب مخصوصی سیره انبیا با عدد چهل همراه شده است. در امت اسلام هم مسئله عدد چهل زیاد وارد شده مثلا روایت داریم که وقتی مومنی از دنیا می رود تا چهل روز آسمان بر او گریه می کند .

«ان المؤمن اذا مات بکت علیه السماء و الارض اربعین صباحا ....» [۲] و برای امام حسین هم آمده که

« إِنَ‏ السَّمَاءَ بَکَتْ‏ عَلَى الْحُسَیْنِ أَرْبَعِینَ صَبَاحاً بِالدَّمِ ...» [۳] چهل شبانه روز آسمان بر مصیبت امام حسین خون گریسته .

حتی در نقل های غیر شیعه هم آمده که همزمان با شهادت امام حسین (ع) در بسیاری از حرم های دنیا مثل بیت المقدس در فلسطین هر سنگی را که بر می داشتند زیر آن خون تازه رویت شده است.


در مورد عدد چهل در روایات ما نمونه های دیگری نیز وارد شده، مثلا به نقل از رسول الله صلی الله علیه وآله وسلم آمده:

«من أخلص لله أربعین صباحاً فجّر الله ینابیع الحکمة من قلبه علی لسانه» [۴] کسی که چهل روز خودش را از گناه پاک کند یا مال حرام نخورد و یا تقوی پیشه کند خداوند متعال معادن حکمت را از قلب او بر زبانش جاری می سازد.

یا بالعکس اگر کسی مال حرامی بخورد یا شراب بنوشد تا چهل روز دعایش مستجاب نمی شود و نمازش مستجاب نیست یا در آن خانه دعا بالا نمی رود. این عدد چهل یک نقطه عطف است هم در قرآن مجید خیلی به آن اشاره شده و هم آمده که اکثر انبیا در سن چهل سالگی به نبوت مبعوث شدند. گویا چهل، عدد کمال و رشد و تمام است.

 

*** همان طور که بقاء اسلام مدیون عاشوراست، بقای عاشورا مدیون اربعین است ***

 

در مورد امام حسین علیه السلام چند اتفاق باعت اهمیت مسئله اربعین شده است.

اولاً در روایات و سیره اهل بیت مسئله زیارت اربعین به عنوان نقطه برجسته ای ذکر شده، همانقدر که عاشورا و کربلا در حفظ اسلام تاثیر داشت که خود پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله وسلم هم فرمودند :

«حسین منی و انا من حسین» [۵] بقا اسلام مدیون عاشوراست گویی بقا عاشورا مدیون اربعین است. تاریخ نهضت و انقلاب ما نیز سراسر اربعین در اربعین است.

 

پس از قیام ۱۹ دی مردم قم، چهلم آن را ۲۹ بهمن در تبریز گرفتند و چهلم آن را در مسجد جامع کرمان گرفتند و بعد در مشهد گرفتند و همینطور اربعین های متوالی پیش آمد تا انقلاب ما در سال ۵۷پیروز شد.

 

خصوصیات اربعین حسینی در انقلاب ها و نهضت های دیگر شیعی تاثیر گذاشته و به قول شاعر معاصر " سر نی در نینوا میماند اگر زینب نبود / کربلا در کربلا میماند اگر زینب نبود " این رفتن کاروان اسرا آل الله به سفر اسارت و برگشتن آنها در روز اربعین و زیارت شهدای کربلا نقطه آغازی بود برای اینکه جریان امام حسین علیه السلام سرکوب نشود و نهضت امام حسین علیه الشلام نابود نشود و این نهضت زنده و مانا و پایا باقی بماند.

 

اگر دشمن خیال می کرد با بریدن سرهای مطهر سیدالشهدا و اصحاب و انصار ایشان و حتی له کردن استخوانهای بدن آنها بتواند نام حسین و فریاد حسین و معارف حسینی را محو و دفن کند و از بین ببرد این زیارت جرقه ای شد برای جاودانگی قیام حضرت سیدالشهدا.

اولین زیارتی که جابر بن عبدالله انصاری و اهل بیت امام حسین به همراه زینب کبری و امام زین العابدین از سفر شام برگشتند نقطه آغازی بود برای اینکه دوام مشعل هدایت را ضمانت کند و به همه دنیا اعلام کند که این نهضت خاموش نخواهد شد و این مصباح الهدی و چراغ هدایت حسین ابن علی و مشعل ملحمه عاشورا چیزی نیست که دشمن بتواند آن را خاموش کند. « یُرِیدُونَ لِیُطْفِؤُوا نُورَ اللَّهِ ...» [۶] میخواهند نور خدا را خاموش کنند ولی خدای متعال نگذاشت و به برکت اربعین و زیارت اربعین امام حسین اصل عاشورا و کربلا احیا شد.

 

فرهنگ نیوز: چند سالی است که زیارت اربعین و پیاده روی اربعین بین شیعیان و به خصوص ایرانی ها خیلی پر رنگ شده، با توجه به تحولات منطقه، حضور تروریست های داعش، توطئه آل سعود و هجمه هایی که به شیعیان وارد میشود، این اجتماع بزرگ شیعیان چه پیامی برای شیعیان در بر دارد ؟

 

اهمیت زیارت اربعین و خصوصا پیاده روی تا کربلا در روایات ما از زمان امام صادق علیه السلام و امام باقر علیه السلام فراوان نقل شده است و حتی برای قدم هایی که در راه زیارت امام حسین علیه السلام برداشته می شود ثواب حج و عمره ذکر شده و این روایات برای امروز نیست که بگوییم در ۱۰ سال اخیر ایجاد شده است. بلکه تمام این فضائل در کتب معتبر ما و در روایات اهل بیت آمده است.

 

*** چرا زیارت اربعین هر سال پر رنگ تر شده است ***

 

اما چرا در این چند ساله پرررنگ شده؟ به علت حضور صدام و بعثی های صهیونیست، ظلم و خباثت آنها مانعی بود که اجازه نمی داد شیعیان به این امر بپردازند. و اگر هم کسی در این راهپیمایی شرکت می کرد از دم همه را می کشتند. و لذا این قصه ای نیست که ما بعد از انقلاب و در این ده سال اخیر درست کرده باشیم. بعد از سقوط صدام و کنار رفتن این مانع دیکتاتور الحمدالله راه باز شد و این مسیر مثل رودخانه ای بود که به زور آن را بسته بودند وقتی مانع برداشته شد سیل جمعیت روان شد.

 

این پیاده روی خصوصاً از نجف تا کربلا سیره هزار ساله علمای ماست و در حالات علمای دوران اخیر مانند امام خمینی(ره) و فرزند شهیدشان حاج آقا مصطفی و مراجع دیگر نجف در این ۶۰-۷۰ سال اخیر که ما شنیدیم و درک کردیم این سیره همیشه بوده. اما عدد آن محدود بوده و مثلا اگر از ۵۰ نفر بیشتر می شد جلوگیری و دستگیر می کردند و مورد شکنجه و حتی مرگ قرار میگرفتند. و اینها مخفیانه و از بی راهه حرکت می کردند.

 

اما حالا با نابودی صدام و امنیت نسبی که برقرار شده البته هنوز هم امنیت کامل نیست و خطر تروریست های وحشی داعش و نوکران و مزدوان آل سعود و آمریکا و انگلیس و اسرائیل هنوز وجود دارد ، مردم هم شرکت می کنند. الان که امنیت کامل نیست و خوف خطر وجود دارد نزدیک ۳۰ میلیون نفر با پای پیاده و حال معنوی حرکت میکنند که حادثه ای بی نظیر در جهان بشریت است و هیچ کشور و دین و مذهبی مشابه ندارد.

 

اگر به فضل الهی با برقراری امنیت در عراق و شام و نابودی تروریست ها امنیتی مثل امنیت داخل کشور ما در آنجا هم برقرار شود من فکر می کنم این جمعیت به پنجاه میلیون نفر خواهد رسید. و واقعا خود این مسئله قابل مطالعه است. باید دانشمندان و جامعه شناسان و مردم شناسان و سیاستمداران به عنوان یک سوژه بی نظیر در این کره هفت میلیاردی آنرا مطالعه کنند. در چه دین و مرامی مشابه این دیده میشود؟

 

در حال حاضر بزرگترین اجتماع مسیحیان چند هزار نفر است؟ بزرگترین اجتماع یهودیان پای دیوار ندبه چند صد نفر است؟ اصلا ما بزرگترین اجتماع بشری مان حدود دو سه میلیون نفر است که در فصل حج و در حرم امن الهی برگزار میشود که عظمت و مهابت فوق العاده ای دارد که همان هم امسال متاسفانه به دست آل سعود بدتر از یهود ناامنی و کشتار هشت هزار نفر در حرم امن الهی به وجود آمد، اما بیست و چند میلیون نفر در شرایطی که دولت عراق دولت قاطع، مستقر و قوی هم نیست و ناامنی و حضور نیروهای بیگانه و نیروهای آمریکایی و اروپایی و گروههای وحش داعشی در آن وجود دارد، خود همین اجتماع در آنجا یک معجزه است.

 

چطور بیست و چند میلیون جمعیت می آیند و نه تنها خون از دماغ کسی نمی آید بلکه هیچ دعوا و اختلافی نیز پیش نمی آید. با اینکه از دهها زبان و نژاد و ملیت وارد می شوند اما انگار ایام اربعین و صدها کیلومتر اطراف کربلا می شود قطعه ای از بهشت و بالاترین مظاهر فداکاری و گذشت و ایثار در این ایام دیده می شود. به یکدیگر آب و غذا تعارف می کنند و حتی با زور و خواهش زائران را دعوت می کنند تا شب به خانه شان بروند و از آنها پذیرایی کنند و برپای زخمی زائران مرهم بگذارند.

 

*** چگونه خون امام حسین علیه السلام بعد از ۱۳۷۶ سال که از شهادتش میگذرد به جوش می آید  ***

 

اصلا بشر در این دنیا به دنبال چه می گردد؟ حتی اگر بهشت و قیامت را هم رها کنیم در همین دنیاهمه به دنبال امن و امان و دارالسلام و دارالرحمه اند که یک زندگی مسالمت آمیز و پر از صفا و صمیمیت داشته باشند. کجای عالم همچین تجربه ای وجود دارد؟ چگونه خون امام حسین علیه السلام بعد از ۱۳۷۶ سال که از شهادتش میگذرد به جوش می آید و ملت های اسلامی را به جهت شهادت و ایثار و فداکاری برمی انگیزاند و بیست و چند میلیون نفر جمعیت را با پای پیاده و پای آبله زده به کربلا می کشاند؟ درحالیکه عرب و عجم در کنار هم بدون اینکه زبان یکدیگر را بشناسند اما به عشق امام حسین می آیند و همه فقط یک حرف می زنند :« لبیک یا حسین» و «لیبک یا اباعبدالله» و به آن خون مطهری که در راه خدا در ۱۳۷۶ سال پیش فریاد هل من ناصر گفت و کسی جواب او را نگفت امروز لبیک می گویند. باید این حادثه را دانشمندان علوم انسانی و حتی غیر علوم انسانی مطالعه کنند و ببینید این چه جریانی است؟ این چه اکسیر اعظمی است که خون حسین ابن علی به عرش و فرش پاشیده و همه را مدهوش خود کرده است.

 

این به نظر من واقعاً حادثه بزرگی است ولی متأسفانه آنطور که باید و شاید در رسانه های دنیا حق آن ادا نشده است.

الان در یک ورزشگاهی ۱۰۰هزار نفر جمع میشوند سر یک مسابقه فوتبال و یک هورا می کشند تمام دنیا از هر شبکه نشان می دهند چطور بیست وهفت  میلیون نفر برای یک امر انسانی والا و برای مسئله ای بسیار مهم و قضیه عظمت عاشورا و ایثار و فداکاری حسین بن علی(ع) جمع می شوند اما آنطور که باید و شاید این قضیه پررنگ نشده و حق مطلب ادا نشده است.(دشمنان اسلام عمداً نمی خواهد این امر بی نظیر ترویج و تبلیغ شود )

 

فرهنگ نیوز: چه توصیه ای برای زائرانی که در پیاده روی اربعین شرکت می کنند، دارید؟

نیتشان را برای خدا خالص کنند و ان شاالله به قصد تجدید عهد با سید الشهدا راهی شوند و به خون حسین بن علی و پیامهای عاشورای اباعبدالله و اربعینی که زینب کبری سلام الله علیها و امام زین العابدین علیه السلام موسس آن بودند با وفا باشند.

پی نوشت:

............................................................

[۱] سوره الاعراف - آیه ۱۴۲

[۲] العمدة - ص ۴۰۵

[۳] بحار الأنوار - ج ۴۵- ص ۲۰۶

[۴] بحار الأنوار - ج ۶۷- ص ۲۴۹

[۵] بحار الانوار - ج۴۳- ص۲۶۲

[۶] سوره الصف - آیه ۸

 

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۴/۰۹/۱۴
حبیب غفاری

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی