راه روشن2

مباحث معرفتی ، بصیرتی ، قرآنی ، اجتماعی و سیاسی

راه روشن2

مباحث معرفتی ، بصیرتی ، قرآنی ، اجتماعی و سیاسی

راه روشن2
بسم الله الرحمن الرحیم
با نام و یاد خداوند حاضر و ناظر این بلاگ جهت ترویج و تبلیغ مباحث معرفتی و بصیرتی ایجاد شده است امیدوارم که مفید فایده باشد

خدایا چنان کن سر انجام کار
تو خوشنود باشی و ما رستگار
تبلیغات
Blog.ir بلاگ، رسانه متخصصین و اهل قلم، استفاده آسان از امکانات وبلاگ نویسی حرفه‌ای، در محیطی نوین، امن و پایدار bayanbox.ir صندوق بیان - تجربه‌ای متفاوت در نشر و نگهداری فایل‌ها، ۳ گیگا بایت فضای پیشرفته رایگان Bayan.ir - بیان، پیشرو در فناوری‌های فضای مجازی ایران
نویسندگان

۷۵ مطلب در مهر ۱۳۹۴ ثبت شده است

چرا امام حسین(ع) در آغاز قیام عاشورا ، از مدینه به مکّه رفتند؟

با  فرا رسیدن ایام عزا سوگواری آقا امام حسین و یاران با وفایش (سلام الله علیهم اجمعین) و همچنین فعالیت های ناجوانمردانه ی  سخت دشمنان اهل بیت (ع) برای شبهه افکنی و کم اثر جلوه دادن قیام عاشورا ، برآن شدیم تا به تعدادی از سؤالات و شبهات مختلف در سلسله پرسش هایی عاشورایی پاسخ دهیم .

یکی از مواردی که در تاریخ شیعه بسیار اهمیت دارد، بحث حرکت امام حسین (ع) از مدینه به سمت مکه و سپس حرکت از مکه به سمت کوفه است.

قیام امام حسین (ع) نقطه عطفی در تاریخ شیعه و اسلام است. زیرا قیام و نهضت الهی امام حسین  (ع) موجب حفظ اسلام واقعی از انحرافات ایجاد شده در ایام  بعد از رسول خدا (ص) می باشد.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۳۰ مهر ۹۴ ، ۱۴:۵۵
حبیب غفاری
پنجشنبه, ۳۰ مهر ۱۳۹۴، ۱۱:۲۶ ق.ظ

فرازی از نامه امام خامنه ای به آقای روحانی

فرازی از نامه امام خامنه ای به آقای روحانی

افسران - آقای روحانی شما به اینها افتخار میکردید و به زیردستانتان جایزه میدادید !؟
۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۳۰ مهر ۹۴ ، ۱۱:۲۶
حبیب غفاری
پنجشنبه, ۳۰ مهر ۱۳۹۴، ۱۱:۲۲ ق.ظ

عاشورا Ashura

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۳۰ مهر ۹۴ ، ۱۱:۲۲
حبیب غفاری

افسران - شریعتمداری: رهبر انقلاب انشای آمریکا را پاره کرد و برای حریف دیکته نوشت.

طرف مقابل اگر این شرایط را که حقوقی و فنی است نپذیرد، به اهداف فراهسته ای خود علیه جمهوری اسلامی ایران اعتراف کرده است و اگر بپذیرد، که باید بپذیرد، توطئه ای که برای ایران اسلامی تدارک دیده بود، نقش بر آب خواهد شد.
۱ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۳۰ مهر ۹۴ ، ۱۰:۴۷
حبیب غفاری
چهارشنبه, ۲۹ مهر ۱۳۹۴، ۱۰:۲۰ ب.ظ

دشمن احمق ما

دشمن احمق ما

افسران - دشمن احمق ما
اینجور دشمن ها با تفنگ آب پاش هم نابود میشن بالستیک به درد نمیخوره
۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۹ مهر ۹۴ ، ۲۲:۲۰
حبیب غفاری

 نامه رهبر انقلاب به رئیس‌جمهور درباره الزامات اجرای برجام1394/07/29

امام خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی در نامه‌ای به آقای روحانی رئیس‌جمهور و رئیس شورای‌عالی امنیت ملی، با اشاره به بررسی‌های دقیق و مسئولانه‌ی برجام در مجلس شورای اسلامی و شورای‌عالی امنیت ملی و عبور این موافقتنامه از مجاری قانونی، دستورات مهمی را در خصوص رعایت و حفظ منافع ملی و مصالح عالیه‌ی کشور صادر و با برشمردن تأکیدات و الزامات ۹ گانه در اجرای برجام، مصوبه‌ی جلسه‌ی ۶۳۴ مورخ ۹۴/۵/۱۹ شورای عالی امنیت ملی را با رعایت این موارد و الزامات تأیید کردند.

متن نامه‌ی رهبر معظم انقلاب اسلامی به این شرح است.

۱ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۹ مهر ۹۴ ، ۱۴:۴۹
حبیب غفاری

علل تشکیل سقیفه  بعد از رحلت پیامبر(ص) با وجود تصریح پیامبر (ص) به ولایت و امامت علی (ع) 

بدیهی است که  با وجود بیست و سه سال مجاهدت وحرکت عظیم و تمدن ‏ساز پیامبر (ص) متأسفانه باید اذعان داشت که ریشه‏های جاهلیت، شرک و اشرافیت قریش و باندهای سیاسی - اقتصادی فاسد گذشته همچنان حیات داشتند و هنوز نمرده بودند .

 این عناصر منحط فرصت ‏طلب و مرتجع، در ساختارهای جدید یا حل و هضم نشدند و یا اینکه فریبکارانه و ریاکارانه خود را جزء گروندگان و مؤمنین به اسلام جا می‏زدند. این حرکت‏های منافقانه و ریا محور؛ همواره مایه نگرانی پیامبر(ص) بود و با ارتحال آن رهبر الهی، همان ریشه‏ها و حرکت‏ها دوباره سر برآورد و انقلاب و حرکت انسان‏ساز و معنوی نبوی را متوقف و منحرف ساخت.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۹ مهر ۹۴ ، ۰۱:۴۲
حبیب غفاری

[چند نمونه از مخالفت های صحابه با پیامبر اکرم (ص) در زمان حیات آن حضرت


اظهار مخالفت و سرپیچی صحابه از فرمان پیامبر(ص)  به غیراز ولایت امیر المؤمنین علی علیه السلام ،- که بعداز رحلت رسول خدا (ص) اتفاق افتاد - در زمان خود آن حضرت به کررات اتفاق افتاده بود  واز مسلمات وحقایق تاریخی است که ما فقط به ذکرچند نمونه از آن بسنده می کنیم:

مخالفت عمر با پیامبر(ص) در حجة الوداع

در سنه دهم از هجرت در حجة الوداع که رسول خدا بر فراز کوه مروه از طرف وحى آسمانى الهى توسط جبرائیل، امر کردند کسانى که با خود قربانى (هدى از قبیل شتر) نیاورده‏اند باید نیت‏حج را تبدیل به عمره کنند، و از احرام بیرون آیند، از جمله اشخاصى که شدیدا با این موضوع مخالفت کرد، عمر بودچون سخن او و همدستانش به گوش رسول خدا رسید، آثار غصب چنان در چهره‏اش پدیدار شد، که آمد در میان مردم خطبه خواند و فرمود:

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۹ مهر ۹۴ ، ۰۱:۳۸
حبیب غفاری
سه شنبه, ۲۸ مهر ۱۳۹۴، ۰۵:۱۷ ب.ظ

آیا مذاکره و تعامل، درس عاشورای حسینی است؟

آیا مذاکره و تعامل، درس عاشورای حسینی است؟

کربلا نه جای مذاکره بود نه امان نامه

تاکنون در تاریخ بشریت و حتی در میان اهل سنت، سابقه نداشته است که کربلا را به مذاکره، ربط بدهند. باید مدافعین این نظر، پاسخ دهند که تاکنون کدام شخص برای مذاکره امام حسین(ع) در کربلا، اشک ریخته است؟

برکدامین مصیبت باید گریست؟ بر توطئه سقیفه؟! یا شورای ساختگی خلیفه؟ بر نفوذ کعب الاحبار، ابوهریره یهودی، تیم الدار و سرجون مسیحی؟ یا برحاکمیت سرشاخه حزب طلقاء معاویة بن ابی سفیان؟ بر حاکمیت اشراری چون یزید و عبیدالله؟ بر بی بصیرتی عبدالله بن زبیر؟ بر تجمل گرایی و عافیت طلبی مردم مدینه و مکه؟ یا بر نادانی و ناداری مردم کوفه؟ بر یزیدی شدن شریح قاضی و عمر بن سعد؟ و یا حسینی شدن وهب مسیحی، زهیر عثمانی و حر یزیدی؟ بر موضع گیری دیر هنگام عبدالله بن حنظله و سلیمان بن صرد خزاعی؟ یا وقت شناسی عبدالله بن عفیف و سفیر روحی؟ بر لشگر کشی عبیدالله بن زیاد؟ و مثله شدن بدن سیدالشهدا؟ و یا بر اسارت آل الله؟ و یا بر پیوند مذاکره و کربلا؟ بر کدامین مصیبت باید گریست؟

آیا کربلا و عاشورای امام حسین(ع)، درس تعامل و مذاکره بود؟

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۸ مهر ۹۴ ، ۱۷:۱۷
حبیب غفاری
دوشنبه, ۲۷ مهر ۱۳۹۴، ۱۰:۳۸ ب.ظ

نقش خواص در پیدایش واقعه ی عاشورا

نقش خواص در پیدایش واقعه ی عاشورا

این گفتار به بررسی نقش خواص در ایجاد ،کنترل و هدایت جریان های سیاسی و اجتماعی از زمان رحلت پیامبر اکرم (ص) تا زمان شهادت امام حسین (ع) خواهد پرداخت.

مراد از خواص در این مقاله اصحاب مشهور و معروف پیامبر اکرم (ص)، علما و اندیشمندان، کارگزاران و زمامداران، محدثان و مفسران و نیز کارگزاران امر حج است.

بررسی جریان ها پس از رحلت پیامبر اکرم (ص) نشانگراین حقیقت است که در همه ی جریان ها نقش آفرینی عمده و اساسی از سوی خواص صورت گرفته است.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۷ مهر ۹۴ ، ۲۲:۳۸
حبیب غفاری
دوشنبه, ۲۷ مهر ۱۳۹۴، ۰۴:۴۵ ب.ظ

ترجمه و متن خطبه شقشقیه

ترجمه و متن خطبه شقشقیه

ترجمه خطبه و مشخص کردن فرازهای مهم آن

. شکوه از ابو بکر و غصب خلافت

آگاه باشید به خدا سوگند ابو بکر، جامه خلافت را بر تن کرد، در حالى که مى‏ دانست جایگاه من نسبت به حکومت اسلامى، چون محور آسیاب است به آسیاب که دور آن حرکت مى‏کند.

او مى‏ددانست که سیل علوم از دامن کوهسار من جارى است، و مرغان دور پرواز اندیشه‏ ها به بلنداى ارزش من نتوانند پرواز کرد.

پس من رداى خلافت رها کرده و دامن جمع نموده از آن کناره گیرى کردم و در این اندیشه بودم که آیا با دست تنها براى گرفتن حق خود به پاخیزم یا در این محیط خفقان‏زا و تاریکى که به وجود آوردند، صبر پیشه سازم که پیران را فرسوده، جوانان را پیر، و مردان با ایمان را تا قیامت و ملاقات پروردگار اندوهگین نگه مى‏دارد پس از ارزیابى درست، صبر و بردبارى را خردمندانه‏ تر دیدم.

پس صبر کردم در حالى که گویا خار در چشم و استخوان در گلوى من مانده بود. و با دیدگان خود مى ‏نگریستم که میراث مرا به غارت مى ‏برند.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۷ مهر ۹۴ ، ۱۶:۴۵
حبیب غفاری
يكشنبه, ۲۶ مهر ۱۳۹۴، ۰۵:۳۲ ب.ظ

دلایل و عوامل رخداد واقعه عاشورا

دلایل و عوامل رخداد واقعه عاشورا 

شهادت حضرت سیدالشهدا اباعبدالله الحسین (ع) را می توان معلول علّت نامه ای دانست که اجزای این علت به صورت حلقه هایی پیوسته به هم ، به یکدیگر مربوط هستند و غفلت از نقش خواص یعنی عالمان، حاکمان، محدثان و امیران حج بیانگر نا آشنایی با فرازهای مهم و تعیین کننده ی تاریخ است. 

البته بحث علت تامّه و معلول، یک بحث فلسفی است؛ اما دخالت دادن آن در مباحث اجتماعی و سیاسی، عمل ناروایی نیست، زیرا نمی توان تاریخ و حوادث تاریخی را پدیده ای مستثنا از قوانین علّی و معلولی دانست. با این بیان حلقه های این علت را می توان این گونه تبیین کرد:

حلقه ی اول:

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۶ مهر ۹۴ ، ۱۷:۳۲
حبیب غفاری
شنبه, ۲۵ مهر ۱۳۹۴، ۱۱:۴۸ ب.ظ

عاشورا ashura - بصیرت

عاشورا  - بصیرت ashura


افسران - Ashura
۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۵ مهر ۹۴ ، ۲۳:۴۸
حبیب غفاری
شنبه, ۲۵ مهر ۱۳۹۴، ۱۱:۳۱ ب.ظ

خداوند چگونه شمر ملعون را عذاب می‌کند؟

خداوند چگونه شمر ملعون را عذاب می‌کند؟

افسران -  خداوند چگونه شمر ملعون را عذاب می‌کند؟
عذاب شمر!!!

علامه امینی تعریف کرده است که:
مدتها فکرمی‌کردم که خداوند چگونه شمر ملعون را عذاب می‌کند؟ و جزای آن تشنه لبی و جگر سوختگی حضرت سیدالشهدا(ع) را چگونه به او می‌دهد؟

تا اینکه شبی در عالم رویا دیدم که امیرالمؤمنین(ع) در مکانی خوش آب و هوا، روی صندلی نشسته و من هم خدمت آن جناب ایستاده‌ام، در کنار ایشان دو کوزه بود، فرمود: این کوزه‌ها را بردار و برو از آنجا آب بیاور و اشاره به محلی فرمود که بسیار باصفا و با طراوت بود، استخری پرآب و درختانی بسیار شاداب در اطراف آن بود که صفا و شادابی محیط و گیاهان قابل بیان و وصف نیست.
کوزه‌ها را برداشته و رو به آن محل نهادم آنها را پرآب نموده حرکت کردم تا به خدمت امیرالمومنین(ع) باز گردم.
۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۵ مهر ۹۴ ، ۲۳:۳۱
حبیب غفاری
شنبه, ۲۵ مهر ۱۳۹۴، ۱۱:۱۳ ب.ظ

عاشورا ashura

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۵ مهر ۹۴ ، ۲۳:۱۳
حبیب غفاری
شنبه, ۲۵ مهر ۱۳۹۴، ۰۸:۰۱ ق.ظ

روز جهانی جناب علی اصغر(ع) Ashura, Ya ali asghar pbuh

 روز جهانی جناب علی اصغر(ع) Ashura, Ya ali asghar pbuh

افسران - Ashura, Ya ali asghar pbuh
?When is the International Hosseini infant gathering`s day
روز همایش جهانی شیرخوارگان حسینی چه روزی است؟

?When is the global day of Ali Asghar
روز جهانی علی اصغر چه روزی است؟

Do you know that Imam husayn`s enemies didn`t let him and his family drink any water, even his 6-mounth-old son?
آیا می دانید که دشمنان امام حسین به او و خانواده اش اجازه ی نوشیدن ندادند؟ حتی به پسر 6 ماهه اش؟
۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۵ مهر ۹۴ ، ۰۸:۰۱
حبیب غفاری
جمعه, ۲۴ مهر ۱۳۹۴، ۰۱:۱۱ ب.ظ

30 حدیث از امام حسین علیه السلام

30 حدیث از امام حسین علیه السلام

    حدیث (1) امام حسین علیه السلام فرمودند:

    لاتـَرفع حــاجَتَک إلاّ إلـى أحـَدٍ ثَلاثة: إلـى ذِى دیـنٍ، اَو مُــرُوّة اَو حَسَب

    جز به یکى از سه نفر حاجت مبر: به دیندار، یا صاحب مروت، یا کسى که اصالت خانوادگى داشته باشد.

    (تحف العقول ، ص 247)

    حدیث (2) امام حسین علیه السلام فرمودند:

    أیما اثنَین جَرى بینهما کلام فطلب أحدهما رضَـى الاخر کانَ سابقة الىَ الجنّة

    هر یک از دو نفـرى که میان آنها نزاعى واقع شود و یکـى از آن دو رضایت دیگرى را بجـویـد ، سبقت گیـرنـده اهل بهشت خـواهـد بــود.

    (کشف الغمة فی معرفة الائمه ج 2،ص 33)

۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۲۴ مهر ۹۴ ، ۱۳:۱۱
حبیب غفاری
پنجشنبه, ۲۳ مهر ۱۳۹۴، ۰۸:۲۷ ب.ظ

حوادث پس از شهادت جنا ب مسلم بن عقیل


حوادث پس از شهادت جنا ب مسلم بن عقیل

قاتل مسلم پس از آن جنایت، پایین آمد و پیش ابن‏ زیاد رفت. ابن‏ زیاد پرسید: وقتى که مسلم را از پله‏ هاى قصر، به بالا مى‏ بردید چه عکس ‏العملى داشت و چه مى‏گفت؟
گفت: خدا را مرتب، تسبیح مى‏ گفت و از او مغفرت و بخشش مى‏ طلبید....
وقتى پیکر مطهر آن شهید را از فراز دارالاماره به پایین و به میان مردم انداختند، دستور داده شد تا بر آن بدن، طناب بسته و سرطناب را بکشند. و.... چنان کردند، تا آن که بدن بى ‏سر را برده و به دار کشیدند.
پس از شهادت مسلم، به سراغ «هانى‏» رفتند.
هانى در زندان بود. دست هایش را از پشت ‏بسته بودند که براى کشتن آوردند. هانى هنگام آمدن، هواداران خود از قبیله مذحج را به یارى مى ‏طلبید، ولى کسى او را یارى نکرد. با قدرت،دست ‏خود را کشید و از بند،بیرون آورد و در پى سلاح و ابزارى مى‏ گشت که به دست گرفته و بر آنان حمله کند،که ماموران دوباره گرفتند و دستانش را محکم از عقب بستند و با دو ضربت، سر این انسان والا و حامى بزرگ مسلم را از بدن،جدا کردند.
هانى، در زیر ضربات جلاد مى‏گفت: «بازگشت ‏به سوى خداست. خدایا مرا به سوى رحمت و رضوان خویش ببر

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۳ مهر ۹۴ ، ۲۰:۲۷
حبیب غفاری
پنجشنبه, ۲۳ مهر ۱۳۹۴، ۰۸:۱۷ ب.ظ

شرح زندگانی مسلم ابن عقیل میهمان غریب کوفه

شرح زندگانی مسلم ابن عقیل میهمان غریب کوفه 

عاشورا نه فقط روزی برای عزاداری است بلکه فرهنگی است که با تدبر و مطالعه دقیق  در زوایای آن می تواند زمینه ساز حرکت های عمیقی و دقیق فکری و فرهنگی شود.

:مسلم‏ بن عقیل، برادر زاده امیرالمؤمنین و پسر عموى حسین‏ بن على (ع) بود. دودمانى که مسلم در آن رشد یافت، دودمان علم و فضیلت و شرف بود.مسلم به افتخار دامادى امیرالمومنین علی علیه السلام نایل شد و با یکى از دختران امام به نام "رقیه" ازدواج کرد. این وصلت‏ بر میزان فضیلت هایش افزود و او را بیشتر در محور «حق‏» و در خدمت نظام الهى آن حضرت در دوران خلافتش قرار داد.


درجنگ صفین، وقتى که امیرالمؤمنین(ع) لشگر خود را صف ‏آرایى مى کرد، امام حسن (ع) و امام حسین(ع) و عبدالله ‏بن جعفر و مسلم‏ بن عقیل را بر جناح راست‏ سپاه، مامور کرد

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۳ مهر ۹۴ ، ۲۰:۱۷
حبیب غفاری
چهارشنبه, ۲۲ مهر ۱۳۹۴، ۱۰:۱۱ ب.ظ

ویژگی های مداح نمونه

ویژگی های مداح نمونه

 مداح اهل بیت،  باید دارای خصوصیات وویژگی های باشد که شایسته این جایگاه ومنصب است تابتواند رسالت مهم  ونقش خطیرخود را درجامعه ولایی ایفاء  نماید. مهمترین ویژگی های یک مداح نمونه عبارتنداز:

1- توجه به جایگاه والای مداحی:  مداح اهل بیت،  باید به اهمیت منصب مداحی آگاهی وباورداشته باشد وبداند که شجره نامه آنان به کمیت ها ودعبل ها می رسد واگربخواهند مشمول دعای ائمه اطهارعلیهم السلام باشند،   باید شایستگی  فکری،  خطی واخلاقی آن را درخویش فراهم آورند47

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۲ مهر ۹۴ ، ۲۲:۱۱
حبیب غفاری
چهارشنبه, ۲۲ مهر ۱۳۹۴، ۱۰:۰۵ ب.ظ

رسالت مداحان اهل بیت (ع)

رسالت مداحان اهل بیت (ع)

مقدمه:  یکی ازجلوه های روشن محبت وپیوند مردم ایران اسلامی با اهل بیت پیامبراسلام (ص)برپایی آیین های مذهبی،  مجالس مداحی ونوحه خوانی است.

مداحی یک هنرمذهبی است که درفرهنگ شیعه جایگاه والا ومخاطبان فراوانی دارد. شعرهای مداحی اگرازمحتوای عا لی وشیوایی ادبی برخوردارباشد بسیار تاثیرگذاروفرهنگ ساز است،

چرا که به واسطه مداحی دلها متوجه اهل بیت علیهم السلام می گردد،  عشق ها  واحساس ها برانگیخته می شود وازاین رهگذرپایه های اعتقادات دینی وباورهای مردم استحکام می یابد و پیوند معنوی وعاطفی شیعیان باخاندان عصمت وطهارت قوی تروعمیق ترمی گردد.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۲ مهر ۹۴ ، ۲۲:۰۵
حبیب غفاری

اطاعت از ائمه هدی (ع) دستور صریح خدا (مطابق آیات و روایات )

چرا باید از پیامبر و ائمه اطهار (ع) و ولایت فقیه اطاعت کنیم ؟

دلیل وجوب اطاعت از پیامبر اکرم (ص) و ائمه اطهار (ع) همان وجوب اطاعت از خداوند تبارک و تعالی است چرا که اطاعت پیامبراکرم (ص) و ائمه هدی (ع) دستور صریح خداوند متعال است یعنی اطاعت از پیامبر(ص) و امامان معصوم (ع) حتی نائبان خاص و عام آن حضرات صلوات الله علیهم دقیقاً در حکم اطاعت از خداوند منان و احکام اسلام و قرآن  است و بس . 

سوره نساء آیه 59 : ای کسانی که ایمان آورده اید اطاعت کنید خدا را و اطاعت کنید رسول خدا را و اطاعت کنید اولی الامر (صاحبان ولایت را که دوازده امام معصوم (ع) و جانشینان حقیقی  و نصب عام ایشان هستند)...

.یا ایها الذین امنوا اطیعوا الله  و اطیعوا الرسول و اولی الامر منکم . فان تنازعتم فی شیئٍ فردوه الی الله و الرسول ان کنتم

تومنون بالله و الیوم الاخر  ذلک خیر و احسنُ تاویلاً

سوره نساء آیه 80 : هرکس اطاعت کند از رسول خدا قطعا اطاعت کرده است از خدا....

من یطع الرسول فقد اطاع الله  و من تولی فما ارسلناک علیهم حفیظاً

سوره آل عمران آیه 31 : بگو ای پیغمبر به مردم اگر شما دوست خدا هستید پس تبعیت کنید از من و مطیع و فرمانبردار - من که پیامبر او هستم - باشید.

قل ان کنتم تحبون الله فاتبعونی یحببکم الله و یغفرلکم ذنوبکم و الله  غفور رحیم

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۱ مهر ۹۴ ، ۱۶:۴۱
حبیب غفاری

وجوب اطاعت از ولی فقیه و حدود اختیارات او، «تقلیدی» است یا «تحقیقی»؟


اصل وجوب اطاعت از ولی فقیه، مانند اصل وجوب تقلید از مرجع فقهی، تحقیقی است نه تقلیدی.

همان گونه که عقل انسان چنین حکم می نماید که در وقت بیماری می باید به طبیب مراجعه کرد و در جریان خانه سازی به مهندس رجوع نمود، درباره احکام دینی نیز حکم می کند که باید به مرجع تقلید که خبره و کارشناس دین است مراجعه شود؛


البته عقلاء متفاوتند، برخی که خیلی دقیق هستند، این برهان عقلی را با همه موادّش به طور تفصیل توجه دارند، ولی برخی دیگر که از دقت کامل برخوردار نیستند، به صورت اجمالی و مداربسته این حکم عقل را می فهمند و به آن عمل می کنند.

فقیه نیز در کتاب فقهی خود همان طور که جریان وجوب تقلید را مطرح می کند، جریان لزوم پذیرش ولایت فقیه را نیز طرح می نماید.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۹ مهر ۹۴ ، ۰۹:۳۲
حبیب غفاری

چرا باید از ولایت فقیه اطاعت  کنیم؟ علایم عدالت ولی فقیه چیست ؟

 علت وجوب اطاعت از ولی‌فقیه، همان وجوب اطاعت از «فقه» و احکام الهی است که اطاعت از مرجعیت را به دنبال می‌آورد. «ولی‌فقیه» نیز یک «مرجع» است، با این تفاوت که حیطه‌ی عملکرد او از مسائل شخصی گذشته و مسائل اجتماعی، سیاسی، اقتصادی، حکومتی و ... را نیز در بر می‌گیرد. چرا که فقه اسلام نیز منحصر به طهارت و غسل و کفن نمی‌باشد.

 

الف - همان‌طور که بر همه‌ی مسلمانان واجب است تا عبادت، تجارت، ازدواج ... و همه‌ی امورشان بر اساس احکام الهی باشد، واجب است که حکومت‌شان نیز یک حکومت اسلامی باشد، چرا که تا حکومت اسلامی نباشد، اجرای احکام الهی ممکن نیست.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۹ مهر ۹۴ ، ۰۹:۲۳
حبیب غفاری
يكشنبه, ۱۹ مهر ۱۳۹۴، ۰۹:۰۰ ق.ظ

اثبات وجوب ولایت فقیه با دلایل نقلی و عقلی

اثبات  وجوب ولایت فقیه با دلایل نقلی و عقلی 

 ولایت فقیه اصطلاحی است برای نظام حکومت اسلامی پس از ائمه طاهرین(ع). ولایت در این اصطلاح به معنای حکومت و زمامداری امور جامعه است و ولایت فقیه به مفهوم زمامداری جامعه اسلامی از سوی کسی است که به مقام اجتهاد در فقه رسیده و حائز شرایط رهبری جامعه اسلامی می باشد. موضوع اصلی ولایت فقیه این است که در زمان غیبت امام معصوم(ع) چه باید کرد؟

 آیا امت اسلامی باید بدون رهبر باشد؟ یا باید به رهبری طاغوت تن دهد یا باید بهترین کسی را که از نظر علم و زهد و تقوا و مدیریت سیاسی، کمترین فاصله را با معصوم دارد به رهبری امت اسلامی بپردازد؟

در واقع ولایت فقیه به همین معناست که در عصر غیبت به نیابت از امام زمان(عج) ولی فقیه رهبری و زمام امور جامعه را بر عهده دارد تا امت گرفتار هرج و مرج و آنارشیسم و تعبد به حاکمیت طاغوت نشود و احکام و ارزشهای الهی در جامعه عملی گردد.
۱ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۹ مهر ۹۴ ، ۰۹:۰۰
حبیب غفاری
وجوب اطاعت از «ولایت فقیه»در آیینه آیات و روایات

امامان معصوم علیهم‌السلام از طریق روایات، ما را به فقیه جامع‌الشرایط ارجاع داده‌‌اند لذا اگر بخواهیم دستور امامان را اطاعت کنیم، باید دستورات ولی فقیه جامع‌الشرایطِ زمان را اطاعت کنیم.

یکی از سؤالات در این‌باره این است که «دلیل قرآنی، روایی و عقلی بر ولایت فقیه چیست؟»

 

مسئله حقّانیّت و حجّیّت ولایت فقیه از منظرهای مختلف قرآنی، روایی و عقلی قابل بررسی بوده و می‌تواند مورد بحث قرار گیرد.

آیه‌ای برای اطاعت از ولی فقیه جامع‌الشرایط

آیه‌ای که بیشتر در این باره مطرح می‌شود، آیه شریفه «أَطِیعُواْ اللّهَ وَأَطِیعُواْ الرَّسُولَ وَأُوْلِی الأَمْرِ مِنکُمْ» (1) است که استدلال کنندگان به این آیه، ولی فقیه را در سلسله اولی الامر به حساب آورده‌اند و اطاعت از آنها را واجب دانسته‌اند.

با توجه به روایت‌هایی که در ذیل این آیه وارد شده است که به صراحت ائمّه هدی(ع) را مصداق  احسن و اکمل صاحبان امری معرفی می‌کند که صراحتاً در این آیه، اطاعت از آنها را واجب فرموده  است، شاید در نگاه اول ازاین آیه دلیلی محکم برای اثبات اطاعت از ولایت فقیه استنباط نشود.

اما وقتی که از این آیه استدلال شود که «امامان معصوم علیهم‌السلام «اولو الامر» هستند و بایداز آنها اطاعت محض شوند. حال اگر معصومی امر کند که فلان نماینده من را اطاعت کنید، اطاعت از نماینده ی امام معصوم(ع)در حکم اطاعت از شخص امام معصوم(ع) خواهد بود و مخالفت با او، مخالفت با معصوم(ع) خواهد شد . چرا که معصوم، دستور به اطاعت از او داده بود. 

امامان علیهم‌السلام از طریق روایات، ما را به فقیه جامع‌الشرایط ارجاع داده‌‌اند لذا اگر بخواهیم دستور امامان را اطاعت کنیم باید دستورات ولی فقیه جامع الشرایطِ زمان را اطاعت کنیم.» در این صورت، این آیه، با واسطه‌ای که بیان شد، دلالت بر وجوب اطاعت از ولی فقیه جامع الشرایطِ زمان می‌کند.)

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۹ مهر ۹۴ ، ۰۸:۳۷
حبیب غفاری
۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۹ مهر ۹۴ ، ۰۸:۰۳
حبیب غفاری
شنبه, ۱۸ مهر ۱۳۹۴، ۰۶:۰۴ ب.ظ

اول استدلال آخر مباهله

اول استدلال آخر مباهله

خداوند پیش از نازل کردن آیه مباهله، در آیاتی چند به چگونگی تولد عیسی علیه السلام می‌پردازد و مسیحیان را با منطق عقل و استدلال روبرو می‌کند و از آنان می‌خواهد که عاقلانه به موضوع بنگرند.

بنابراین پیامبر (ص)، در ابتدا سعی کرد با دلایل روشن و قاطع آنان را آگاه کند، اما چون استدلال موجب تنبّه آنان نشد و با لجاجت و ستیز آنان مواجه گشت، به امر الهی به مباهله پرداخت.

خداوند در آیه ۶۱ سوره آل عمران می‌فرماید:

«هرگاه بعد از دانشی که به تو رسیده، کسانی با تو به محاجّه و ستیز برخیزند، به آن‌ها بگو بیایید فرزندانمان و فرزندانتان و زنانمان و زنانتان، و ما خویشان نزدیک و شما خویشان نزدیک خود را فرا خوانیم؛ سپس مباهله کنیم و لعنت خدا را بر دروغ گویان قرار دهیم».

 

مباهله یعنی نفرین الهی بر دروغ‌ گویان باد

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۸ مهر ۹۴ ، ۱۸:۰۴
حبیب غفاری
شنبه, ۱۸ مهر ۱۳۹۴، ۰۵:۵۲ ب.ظ

آیا در عصر معاصر، مباهله، قابل انجام است؟

آیا در عصر معاصر، مباهله، قابل انجام است؟

آیا مباهله، باید شرطی داشته باشد تا با کسی مباهله کنیم؟ آیا هر کسی برای اثبات ایمان خویش می تواند مباهله کند، به تعبیر دیگر آیا مباهله یک حکم عمومی است یا این که مخصوص زمان پیامبر صلی الله علیه و آله است؟ در چه مورد می شود مباهله کرد؟

مشروعیت عامّ «مباهله براى اثبات و روشن شدن حق، پس از اقامه برهان»، از جمله مطالبى است که مى توان از آیه مباهله استنباط کرد، چنان که احادیث اهل بیت نیز بر این معنا دلالت دارند . از این رو، بسیارى از فقها به مشروعیت مطلق مباهله براى اثبات حق، فتوا داده اند. گفتنى است که در شمارى از احادیث، آدابى براى مباهله ذکر شده  که رعایت آنها، موجب تقویت توجّه قلبى مباهله کننده به خداوند متعال و زمینه سازِ اجابت دعاى اوست.

 

ادله عمومیت مباهله در زمان معاصر

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۸ مهر ۹۴ ، ۱۷:۵۲
حبیب غفاری
شنبه, ۱۸ مهر ۱۳۹۴، ۰۵:۴۹ ب.ظ

...او محمد(ص) از اولاد حضرت اسماعیل است ...

...او محمد(ص) از اولاد حضرت اسماعیل است ...

نمایندگان پیامبراکرم (ص) که حامل نامه دعوت به اسلام از جانب آن حضرت(ص) بودند، وارد نجران شدند و نامه را به اسقف نجران دادند. او نیز شورایی تشکیل داد و با آنان به مشورت پرداخت.

یکی از مسیحیان، که به عقل و درایت مشهور بود گفت: «ما بارها از پیشوایان خود شنیده‌ایم که روزی منصب نبوت از نسل اسحاق علیه السلام به فرزندان اسماعیل علیه السلام انتقال خواهد یافت و هیچ بعید نیست که او محمد (ص) از اولاد اسماعیل علیه السلام وهمان پیامبر موعود باشد».

بنابراین شورا نظر داد که گروهی به عنوان هیئت نمایندگان نجران به مدینه بروند تا از نزدیک با محمد (ص)تماس گرفته، دلایل نبوت او را بررسی کنند.

پیامبر اکرم (ص) در مذاکره‌ای که با هیئت نجرانی در مدینه به انجام رسانید آنان را به پرستش خدای یگانه دعوت کرد. امّا آنان بر ادعای خود اصرار داشتند و  تولد عیسی علیه السلام بدون واسطه پدررا دلیلی بر الوهیت حضرت مسیح (ع) می‌دانستند.

 

استدلال قرآن به عدم الوهیت حضرت مسیح(ع)

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۸ مهر ۹۴ ، ۱۷:۴۹
حبیب غفاری